Protiruské sankcie mali prispieť k ukončeniu vojny Ruska proti Ukrajine. Štruktúry globálneho obchodu sa však prispôsobili západným sankciám a sieť sprostredkovateľov úspešne posiela do Ruska západný luxusný tovar ako autá, elektroniku, ale aj tovar použiteľný vo vojenskom priemysle. Reportáž New York Times približuje, ako systém funguje.
Sohrab Fani na zaprášenej ceste na okraji Dubaja profituje z reakcie Západu na vojnu na Ukrajine: vo svojom obchode montuje vyhrievanie sedadiel do áut, ktoré sa reexportujú do Ruska.
Dvanásťtisíc vyhrievacích podložiek podľa neho roky chátralo v jeho sklade, kým ruská invázia a následné západné sankcie nevyhnali z ruského trhu americké, európske a japonské automobilky. Teraz Rusi dovážajú tieto autá cez Dubaj v Spojených arabských emirátoch. A keďže autá dodávané na Blízky východ sú zvyčajne určené pre teplé podnebie, obchody s príslušenstvom ako ten pána Faniho úspešne obchodujú s ich úpravou na zimné počasie.
„Keď prišli Rusi, vypredal som ich,“ povedal pán Fani, a tak objednal ďalších niekoľko tisíc vyhrievacích podložiek do sedadiel. „V Rusku platia sankcie. Tu nie sú. Tu sa obchoduje.“
Po viac ako roku od invázie prezidenta Vladimira Putina západné sankcie poškodili ruskú ekonomiku, ale neochromili ju. Sieť globálneho obchodu sa prispôsobila, čo ruskému lídrovi umožnilo do veľkej miery splniť kľúčový sľub: že vojna drasticky nenaruší konzumný životný štýl ruských elít.
Rusko stále dováža žiadaný západný tovar, čo mu umožňuje globálna sieť sprostredkovateľov.
V Moskve sú najnovšie iPhony k dispozícii na dodanie v ten istý deň za nižšiu cenu, ako je maloobchodná cena v Európe. Obchodné domy majú stále na sklade značky Gucci, Prada a Burberry. Na internetových stránkach zameraných na predaj áut sú uvedené nové vozidlá LandRover, Audi a BMW.
Takmer všetky popredné západné značky elektroniky, automobilov a luxusného tovaru minulý rok oznámili, že sa sťahujú z Ruska. Nie všetky ich tovary v technickom zmysle slova porušujú sankcie, ale obchod s Ruskom sa stal veľmi náročný vzhľadom na verejné pobúrenie, tlak zo strany zamestnancov a obmedzenia vývozu polovodičov a finančných transakcií.
Napriek tomu je ruský dopyt po luxusnom tovare naďalej silný a obchodníci v Dubaji a inde mu vychádzajú v ústrety.
„Bohatí ľudia vždy zostanú bohatí,“ povedala Ecaterina Condratiuc, riaditeľka komunikácie v jednom dubajskom salóne luxusných áut, ktorá nedávno poslala Porsche Cayenne Turbo GT za 300 000 dolárov ruskému predajcovi. Dodala, že vojna „ich neovplyvnila“.
V Dubaji sa kupujúci potulujú po výstavných priestoroch rozľahlého automobilového trhu a zjednávajú ceny západných áut – v poslednom čase je obľúbeným modelom Dodge Ram –, ktoré chcú kúpiť v hotovosti a poslať do Ruska. Niektorí z nich sú bohatí Rusi, ktorí kupujú vozidlá pre seba, alebo drobní podnikatelia, ktorí chcú autá rýchlo predať.
V iných prípadoch ruskí predajcovia áut, ktorí stratili oficiálnu autorizáciu na predaj západných značiek, organizujú vlastný dovoz, niekedy aj stoviek áut naraz.
Ruská analytická spoločnosť Autostat uviedla, že takýto nepriamy dovoz predstavoval 12 percent z 626 300 nových osobných automobilov predaných v Rusku v roku 2022.
Elektronika sa na ruský trh tiež dostáva okružnými cestami. V starej obchodnej štvrti Dubaja, Deira, sa veľkoobchodníci s elektronikou snažia získať po rusky hovoriacich zamestnancov.
„Je to také verejné tajomstvo,“ povedal majiteľ spoločnosti Bright Zone International General Trading L.L.C., ktorá sa nachádza o niekoľko výkladov ďalej od veľkoobchodu s vlasovými príčeskami. „Konkurencia je teraz pre Rusko veľmi tvrdá.“
Majiteľ, ktorý si želal byť identifikovaný len priezviskom Tura, uviedol, že minulý rok pred sviatkami poslal do Ruska stovky smartfónov a notebookov. Pán Tura uviedol, že jeden potenciálny kupujúci chcel 15 000 iPhonov, ale zjavne našiel lepšiu ponuku inde. Neďaleko v inom obchode s elektronikou sa afganský predavač Abdullah Ahmadzai vyjadril, že do Dubaja prišiel pred necelým rokom a odvtedy sa naučil po rusky natoľko, aby mohol vyjednávať so svojimi po rusky hovoriacimi zákazníkmi. Na druhej strane ulice muž z Tadžikistanu, bývalej sovietskej republiky, povedal, že spolu so svojím kolegom rýchlo našli prácu v obchode, kde sa predávajú telefóny, notebooky a drony.
„Všetky obchody tu hľadajú ľudí, ktorí hovoria po rusky,“ povedal. „Mali sme šťastie.“
Po tom, čo sa mnohé západné spoločnosti stiahli z Ruska, Putinova vláda podporila nepovolený dovoz ich tovaru z iných krajín. Ruské ministerstvo obchodu zverejnilo zoznam desiatok spoločností, ktorých výrobky sa mohli dovážať bez súhlasu ich výrobcov vrátane spoločností Apple, Audi, Volvo a Yamaha.
„Ktokoľvek bude chcieť doviezť akýkoľvek luxusný tovar, bude to môcť urobiť,“ sľúbil Putin v máji minulého roka.
V jednej ruskej správe sa odhaduje, že takýto „paralelný dovoz“ notebookov, tabletov a smartfónov dosiahol v minulom roku 1,5 miliardy dolárov. Zároveň bol ruský trh zaplavený čínskymi automobilmi a elektronikou.
„Môžete si sem doviezť, čo chcete, ak máte peniaze,“ povedal Pjotr Bakanov, automobilový novinár pôsobiaci v Moskve. „Každý, kto nie je lenivý, sem dováža autá.“
Nové obchodné trasy prechádzajú zväčša cez krajiny, ktoré majú priateľské vzťahy s Moskvou. Západní analytici a predstavitelia poukazujú na Turecko, Čínu a bývalé sovietske republiky ako Arménsko a Kazachstan ako na krajiny, ktoré presmerúvajú západný tovar do Ruska. Tvrdia, že Kremeľ využíva tento dovoz nielen na upokojenie obyvateľstva, ktoré si zvyklo na zahraničné telefóny a autá, ale aj na získavanie mikročipov do zbraní používaných proti Ukrajine.
Pán Bakanov, podobne ako iní ruskí automobiloví blogeri a novinári, sa sám pustil do tohto biznisu: v aplikácii Telegram uverejňuje inzeráty, v ktorých ponúka dovoz áut „na objednávku z ktorejkoľvek časti sveta“. Povedal, že zahraničné autodiely sa k nim dostávajú aj prostredníctvom paralelného dovozu –niektoré sú teraz v Rusku dostupné za nižšie ceny ako pred vojnou, keď tieto diely predávali autorizovaní predajcovia, ktorí si účtovali vysoké prirážky.
Paralelný dovoz sa natoľko rozšíril, že ruské automobilové publikácie pravidelne uverejňujú recenzie automobilov vyrobených pre zahraničné trhy. Multimediálna konzola v Toyote Camry, ktorá je vyrobená pre Čínu, funguje len v čínštine, upozornil vo februári populárny automobilový web; recenzent navrhol, aby sa k displeju priložil smartfón s aplikáciou na prekladanie.
V jeden marcový večer na dubajskom autobazári sedel Sergej Kaškarov na sedadle spolujazdca v zaparkovanej sivej Toyote a dohadoval svoj najnovší obchod: poslať šesť áut Mitsubishi do predajne v sibírskom meste Novosibirsk trajektom a kamiónom cez Irán a Kazachstan. Pán Kaškarov sa v roku 2021 presťahoval zo Sibíri do Dubaja a po invázii sa presadil ako sprostredkovateľ, ktorý spája ruských predajcov áut s dubajskými dodávateľmi.
„Mám veľa práce,“ povedal. „Naozaj sa nesťažujem.“
Nové obchodné štruktúry sa prejavujú v medzinárodných štatistikách; napríklad vývoz automobilov z Európskej únie do Ruska klesol z 5 miliárd eur v roku 2021 približne na 1 miliardu eur v roku 2022.
Vývoz z Európskej únie do Kazachstanu však vzrástol takmer štvornásobne, na viac ako 700 miliónov eur a vývoz do Spojených arabských emirátov sa zvýšil približne o 40 percent, na 2,4 miliardy eur. Arménsko uvádza, že jeho dovoz automobilov sa vlani zvýšil viac ako päťnásobne, na 712 miliónov dolárov.
Západné automobilky vo všeobecnosti popierajú, že by vedeli o tom, že ich autá smerujú do Ruska v nejakom významnom množstve, alebo o náraste predaja v Emirátoch.
„Nič také sme nezaznamenali,“ povedal Jim Rowan, výkonný riaditeľ spoločnosti Volvo.
Paul Jacobson, finančný riaditeľ spoločnosti General Motors, povedal: „Neviem o tom, že by niečo išlo do Ruska.“
Podľa predstaviteľov automobilového priemyslu by výrobcovia mali problémy so sledovaním predaja vozidiel prostredníctvom sprostredkovateľov. A americkí úradníci zodpovední za presadzovanie obmedzení sa viac zameriavajú na tovar, ktorý je použiteľný na vojenské účely.
Spojené arabské emiráty označili americkí predstavitelia za „krajinu, na ktorú sa zameriavajú„, pretože slúži ako distribučný uzol pre výrobky dodávané do Ruska v rozpore so sankciami. Podľa úradníkov je obzvlášť znepokojujúca elektronika, pretože jej čipy môžu byť opätovne použité na vojenské účely.
„Spojené arabské emiráty majú zavedené prísne opatrenia upravujúce dovozné a vývozné povolenia pre materiály dvojakého použitia, aby sa zabránilo ich využívaniu na vojenské účely,“ uviedol vo vyhlásení jeden z predstaviteľov Emirátov.
Pri prehliadke dubajského trhu s autami skupina troch mužov uviedla, že svoj čas delia medzi Rusko a Arménsko. Odmietli povedať, čím sa živia, ale dovoz a ďalší predaj áut označili za výnosný vedľajší biznis; jeden z nich povedal, že za posledný rok kúpil približne sto áut.
„Dubaj je tri v jednom,“ zavtipkoval muž, ktorý uviedol svoje meno ako Aik. „Idete na dovolenku, kúpite si auto pre seba a nejaké kúpite na ďalší predaj.“
Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.