TRENČÍN – Zaparkovať auto v okolí železničnej stanice v Trenčíne predstavuje pre mnohých veľký problém. Pozreli sme sa, ako to v skutočnosti je.
Všeobecne platí, že dôvodom nedostatočného počtu parkovacích miest pre cestujúcich môže byť obmedzený priestor alebo nedostatok investícií do rozšírenia parkovacích kapacít, čo vedie k obtiažnemu hľadaniu parkovacieho miesta najmä v časoch s vyššou frekvenciou cestujúcich.
Ak ste vnímavým človekom, bežne si môžete na železničnej stanici (ŽST) v Trenčíne všimnúť nervozitu zmätených vodičov, ktorí sa snažia zaparkovať na odstavnej ploche pri staničnom podchode. Opakujúce sa beznádejné manévre, blokovanie iných vozidiel, trúbenie a neúspešné pokusy o parkovanie sú tu takmer na dennom poriadku.
A tak sme často svedkami toho, ako si zúfalí majitelia automobilov svoju frustráciu hlasno vymieňajú medzi sebou priamo na stanici alebo v diskusiách na sociálnych sieťach. Ak by ste však chceli argumentovať tým, že parkovisko pri ŽST v Trenčíne je jednoducho kapacitne nedostačujúce, pravdepodobne vás vyvedieme z omylu.
„Dopravný chaos na stanici vzniká iba vďaka lenivosti vodičov urobiť viac ako 3 kroky naviac. Všetci sa tlačia spolu s taxíkmi na jediné parkovisko pri staničnom podchode, kde je cca 20 parkovacích miest. Pritom na stanici sú ďalšie desiatky parkovacích miest, ktoré vodiči využívajú minimálne,” uviedol pre redakciu Róbert Hartmann, vedúci útvaru mobility mesta Trenčín.
Využiť tak môžete napríklad parkovisko pri „Zámočku” s približne 25 miestami alebo parkovisko pri predajni Madov s 50 miestami, no k dispozícii sú aj ďalšie parkovacie miesta na Hodžovej a Jiráskovej ulici, v blízkosti podchodu na železničnú stanicu.
„Okrem parkovacích miest sú na stanici plochy, kde vodiči môžu bezplatne vyložiť, počkať a naložiť cestujúcich (alebo náklad) smerujúcich z/na vlak alebo autobus, ale nemôžu tu parkovať. Jedná sa o zastavenie za účelom naloženia/ vyloženia osôb alebo nákladu. Tieto plochy sú označené značkami ‘zákaz státia’ a zväčša sú úplne prázdne. Nachádzajú sa priamo na Železničnej ulici medzi zastávkami diaľkových a prímestských autobusov. Takže problém je dávno vyriešený, len sa treba pozerať okolo seba,” doplnil Hartmann.
Aj keď správcom infraštruktúry v okolí budovy stanice sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), obsluha a vytváranie parkovacích miest nie je v ich kompetenciách a ani finančných možnostiach. V súčasnosti však mesto Trenčín buduje záchytné parkovisko situované v susedstve ŽST Zlatovce, ktoré by malo poskytnúť parkovacie miesta pre 56 osobných vozidiel. Pozemok s rozlohou 1 680 m2 patrí ŽSR, výška nájomného bude približne 370 eur/rok + inflačné navýšenia.
„Pozemky v správe ŽSR je možné využívať aj na budovanie odstavných plôch, prístreškov pre bicykle, mostíky pre chodcov, rampy pre motorové vozidlá, spevnené plochy pre parkovanie dodávkových motorových vozidiel občanov mesta a zatrávnené plochy po zrevitalizovaní ako oddychové zóny,” ozrejmila Ria Feik Achbergerová, riaditeľka odboru komunikácie a marketingu ŽSR.
S nárastom populácie a zvyšovaním mobility je benefitom takéhoto riešenia práve sprístupnenie ekologického spôsobu dopravy nielen pre obyvateľov miest a obcí, v ktorej sa parkovisko nachádza, ale aj pre cestujúcich z okolia, ktorí môžu svoje vozidlo zaparkovať na odstavnej ploche a prestúpiť do vlaku.