Uťahovanie opaskov pokračuje: Za cestovné lístky si zrejme poriadne priplatíme!

TRENČÍN - Na Slovensku nezvyšovali cestovné vo vlakoch vedených vo verejnom záujme od roku 2011. Po novom by sme si však zaň mali priplatiť, a to až o 30 percent. Takisto chcú výrazne obmedziť predaj lístkov cez okienko na staniciach. 

vlak Ilustračný obrázok. Foto: Tomáš Somr

Zvyšovanie cien cestovných lístkov na vlak je témou, ktorá vyvoláva búrlivé diskusie. Podľa mnohých totiž nežiadúci nárast cien nepriaznivo ovplyvní dostupnosť verejnej dopravy, zatiaľ čo iní argumentujú nevyhnutnosťou tohto kroku na zabezpečenie udržateľnosti a kvality železničnej infraštruktúry.

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR poskytol vlakovému prepravcovi sériu odporúčaní, ktoré by mohli železničnej spoločnosti umožniť ročnú úsporu približne 130 miliónov eur. Tieto úspory by mohli použiť na rozvoj a zlepšenie služieb.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali šetriť už prostredníctvom optimalizácie grafikonu. Prepravca zvýšil spoje tam, kde sú vlaky skutočne potrebné a znížil ich počet na menej využívaných tratiach. ÚHP však odporúča aj prepracovanie cenníka, čo by naozaj znamenalo, že by sme za jazdu vlakom museli zaplatiť viac.

Ak teda v súčasnosti stojí základný cestovný lístok z Bratislavy do Košíc 18,68 eura, navýšenie o 30 percent by znamenalo zdraženie približne o 5,50 eura, a to môže mať v konečnom dôsledku negatívny vplyv na obyvateľov, najmä na tých s nižšími príjmami. 

„Úprava cestovného je jedným z krokov, ktoré by pomohli znížiť dotačnú náročnosť verejnej železničnej dopravy. Za posledných 12 rokov nebola v cestovnom vo verejnej železničnej doprave vôbec zohľadnená inflácia ani rast cien, ktoré sa automaticky premietajú do nákladov dopravcov v podobe mzdy, služieb servisného charakteru, energií, opravárenskej činnosti a podobne,” uviedol pre redakciu Trenčianskeho Štandardu Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.

Koniec predaja cez okienko

Ďalším z odporúčaní ÚHP je zníženie počtu predajných okienok na minimálne 40. Napríklad na hlavnej železničnej stanici v Bratislave sú tieto okienka takmer nepretržite vyťažené, zatiaľ čo na iných staniciach zostávajú prázdne a spôsobujú ZSSK straty. Jeden zo spôsobov riešenia tohto problému predstavuje zavedenie automatov na predaj lístkov, ktoré sa už v súčasnosti nachádzajú na niektorých železničných staniciach.

Odporúčanie je založené na spôsobe predaja cestovných lístkov v Rakúsku alebo Maďarsku, kde sa osobné pokladne nachádzajú iba v najväčších mestách. ZSSK tiež dlhodobo podporujú cestujúcich, aby si lístky kupovali prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo cez internetový portál.

To, či k zvyšovaniu cien cestovného nakoniec dôjde, bude v kompetencii novej vlády Ľudovíta Ódora.

K istému zdražovaniu však predsa len už došlo. Od 7. júna nastala úprava Prepravného poriadku, ktorý zahŕňa zvýšenie ceny miestenky do povinne miestenkovej 1. triedy z 1 na 2 eurá pre samostatne kupované vnútroštátne miestenky, zvýšenie ročného poplatku za ponuky KLASIK z 35 na 39 eur a JUNIOR z 9,90 na 15 eur. Informoval o tom hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Zdražie aj autobusová doprava?

Zaujímalo nás, či sa k podobným tendenciám neschyľuje aj v rámci tarifnej politiky prímestskej autobusovej dopravy a mestskej hromadnej dopravy v Trenčíne. Objednávateľmi týchto služieb sú Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) a mesto Trenčín. 

„Napriek vysokej inflácii a z nej vyplývajúceho rastu cien vo všeobecnosti, Trenčiansky samosprávny kraj neplánuje v najbližšom období zvyšovanie cien cestovného. Týmto opatrením sa aspoň čiastočne snažíme pre všetkých cestujúcich v rámci regiónu vytvoriť stabilné podmienky na využívanie prímestskej autobusovej dopravy v Trenčianskom kraji,” potvrdila pre redakciu Lenka Kukučková, hovorkyňa TSK.

V podobnom duchu rozmýšľa aj mesto Trenčín. „Aktuálne neuvažujeme so zdražovaním cestovných lístkov. Nevieme však nevylúčiť možnosť, že k tomu dôjde v budúcnosti,” doplnila hovorkyňa samosprávy Erika Ságová.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok