MARTIN – Predstavitelia žilinskej RK Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, sekcie dopravy SOPK, Slovensko-poľskej obchodnej komory, ako aj obcí Krpeľany, Ratkovo, Kraľovany, mesta Martin spolu s občianskymi aktivistami apelujú na vládu SR, aby zastavila ekonomické a ekologické barbarstvo.
Otvorený list, ktorý sa dotýka úseku D1 Turany-Hubová, je adresovaný predsedovi vlády, ministrom a poslancom, nakoľko štát a exekutíva má slúžiť občanom a podnikateľom na základe odborných rozhodnutí v rámci Rámcovej smernice o vode EK a EP (RSV).
Signatári listu pozitívne prijali rozhodnutie oddelenia štátnej správy vôd odboru starostlivosti o životné prostredie OÚ Žilina, že prerušilo konanie vo veci žiadosti NDS, a. s. o povolenie výnimky z enviromentálnych cieľov pre variant V2 s tunelom Korbeľka. Výnimka mala byť udelená k zásobám podzemnej vody.
Výskumný ústav vodného hospodárstva v máji 2023 skonštatoval, že pripomienky sú opodstatnené a uviedol: „Nie je možné vylúčiť významný negatívny vplyv stavby D1 v úseku Turany-Hubová predovšetkým na podzemnú vodu“.
Pri tuneli Korbeľka chce investor presadiť nebezpečné výnimky z enviromentálnych cieľov ohrozujúce udržateľný život obyvateľov, podnikateľov a ekosystémov. Bola by to neúmerne predražená výstavba v dôsledku opatrení brániacemu vydrénovaniu, narušeniu vodných útvarov, ktoré sú síce snahou, ale nie zárukou proti významnému negatívnemu vplyvu na zásoby podzemnej pitnej vody. Navyše prevádzka s tunelom je oveľa drahšia ako pri variante V1o bez Korbeľky. Nezanedbateľným faktom je tiež to, že v roku 2010 už boli realizované práce za 40 mil. eur. A vykúpených bolo 80 percent pozemkov zo ŠR SR.
Vo verejnom záujme je nezhoršiť stav zásob podzemnej pitnej vody pod Národným parkom Veľká Fatra hlavne pre Turiec, Oravu a Liptov. V súčasnosti je síce dostatok vody z existujúcich prameňov, ale výdatnosť prameňov klesá, preto nemožno dopustiť, aby zásoby vytiekli nenávratne do mora ako v prípade tunela Višňové.
Vo verejnom záujme je postaviť úsek diaľnice D1 Turany-Hubová, ale bez tunela Korbeľka. Práve variant V1o, s odklonom mimo zosuvného územia, bol v roku 2012 doporučený expertmi Európskej komisie – uvádzajú tiež vo svojom stanovisku nespokojní signatári otvoreného listu.