TRENČÍN – Železničná stanica v Trenčíne je kľúčovým bodom pre množstvo cestujúcich, avšak, už niekoľko rokov nie je práve reprezentatívnou vizitkou mesta. Zisťovali sme preto, v akom stave je kedysi intenzívne plánovaná, no hlavne nevyhnutná rekonštrukcia.
História súčasnej budovy ŽST Trenčín siaha do roku 1943. Počas svojej 80-ročnej existencie síce prešla niekoľkými úpravami, ktoré mali zaručiť bezpečnosť, efektívnosť a pohodlie pre cestujúcich, no výrazná obnova ju akosi minula, čo bolo kritizované nielen verejnosťou, ale aj miestnou radnicou.
V roku 2009 sa ŽST Trenčín stala súčasťou projektu Moderná stanica, ktorý bol iniciovaný prevádzkovateľom staničných budov – Železnicami Slovenskej republiky. Projekt mal za cieľ obnovu železničných staníc prostredníctvom spolupráce so súkromnými partnermi. Úspešný ale nebol.
Až v roku 2011 mal získať súkromný investor prístup k obchodným priestorom stanice výmenou za jej rekonštrukciu. Tú mala zastrešovať spoločnosť SIRS-Development. O rok neskôr sa zase objavili plány na prepojenie autobusovej a železničnej stanice do jedného komplexu, ktorý by mal podobu terminálu letiska. No ani z týchto veľkolepých plánov nakoniec nič nebolo. ŽSR sa totiž rozhodli, že budovu stanice rekonštruujú vo svojej réžii. Dodnes tomu ale tak nie je.
Primátor Richard Rybníček sa ešte v roku 2019 na margo ŽSR vyjadril, že stráca trpezlivosť. „Za 8 rokov je tam šiesty generálny riaditeľ a každý z nich mi rozprával niečo iné. Budem žiadať jasnú informáciu, čo bude so železničnou stanicou v Trenčíne. Tvrdia, že asi ju budú rekonštruovať sami, ale nevedia kedy. Ak si myslia, že stanicu nechajú ešte ďalších 10 rokov v stave, v akom je, tak im odkazujem, že ten tlak zo strany mesta narastie dramatickým spôsobom,“ povedal Rybníček.
Vzhľadom na dôležité európske podujatie, ktoré sa v Trenčíne v roku 2026 uskutoční a priláka množstvo domácich aj zahraničných turistov, sme sa zaujímali o to, či budú návštevníci obdivovať už zrekonštruovanú budovu stanice alebo ohŕňať nos nad tou pôvodnou.
Ria Feik Achbergerová, riaditeľka komunikačného odboru ŽSR, pre našu redakciu potvrdila, že prevádzkovateľ stanice ukončil architektonickú štúdiu a momentálne sa spracováva aj investičné zadanie na projektovú dokumentáciu, ktorú plánujú prostredníctvom verejného obstarávania vysúťažiť do konca roka 2023.
„Následne sa budeme uchádzať o finančné príspevky z Plánu obnovy a odolnosti Komponent 2 – energetická úspora budov na rekonštrukciu tejto stanice. Projekty modernizácií tratí nám neumožňujú modernizáciu ani rekonštrukciu budov železničných staníc v rámci modernizácii a ŽSR dlhodobo nedisponujú finančnými zdrojmi na takéto rekonštrukcie, preto vítame možnosť zapojiť sa do čerpania finančných prostriedkov z Plánu obnovy. Čerpanie týchto prostriedkov je podmienené ukončením projektu do júna 2026,” uviedla Achbergerová.
K téme rekonštrukcie trenčianskej autobusovej stanice sa mesto vyjadrí až po prerokovaní zmluvy s investorom.