Návšteva v päťstý deň od začiatku vojny poodhalila ďalšiu možnosť vývoja v otázke najznámejšej národnej svätyne Ukrajiny, Kyjevsko-pečerskej lavry. O možných scenároch jej osudu sa diskutuje už niekoľko rokov, intenzívnejšie najmä od roku 2018, teda od založenia Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny (PCU) Konštantínopolským patriarchátom. Zjednodušene povedané, pravoslávny svet sa vtedy prakticky rozdelil na dva tábory – Konštantínopolský a Moskovský. Konštantínopolský patriarchát sa Ukrajine javil ako dostatočný kánonický garant pre vymanenie sa spod cirkevno-politického vplyvu Moskvy.
Druhý tábor má, samozrejme, opačný názor a konanie ekumenického patriarchátu považuje za nelegitímne. Výkladnou skriňou tohto zápasu je v ostatných rokoch, mesiacoch a dňoch práve Kyjevsko-pečerská lavra, ktorá má okrem symbolickej aj vysokú reálnu hodnotu, keďže v jej priestoroch popri Kyjevskej teologickej akadémii a kláštora sídlilo aj vedenie Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi (UPC) s väzbami na materskú Moskvu. Jej súčasný patriarcha Onufrij sem síce prichádza len sporadicky a väčšinu času žije a pracuje v inom Kyjevskom kláštore, no pri obrane „kolísky civilizácie“ ostro kritizuje „oživenie praktík prenasledovania cirkvi zo sovietskych čias.“
Môže za to symfónia?
Tak ako sa pri vzniku národne orientovanej UPC aktívne angažoval vtedajší ukrajinský prezident Petro Porošenko, tak sa do aktuálnych cirkevno-politických procesov zapája aj súčasný prezident Zelenskyj. Legitimáciou aktivít politikov je takzvaná symfónia. Ide o pokus súhry medzi štátom a jednotlivými pravoslávnymi cirkvami. Tento modus vivendi poskytuje živnú pôdu aj pri hľadaní cirkevno-politického riešenia v prípade lavry.
„Ekumenický patriarcha Bartolomej chce lavru získať pre seba ako stauropégiu. V dôsledku toho sa plánuje vytvorenie zahraničnej jurisdikcie nad lavrou a ukrajinské orgány sú pripravené to uľahčiť. Touto otázkou sa už zaoberala Svätá synoda Ekumenického patriarchátu,“ uviedol známy protodiakon Vadym Novinský, ktorého magazín Forbes uvádza v rebríčku najbohatších ľudí „až“ na 114. mieste. O záležitosti informovala aj grécka internetová stránka romfea.gr, ktorá si všimla, že nátlak na lavru sa pri príležitosti návštevy prezidenta Zelenského u patriarchu Bartolomeja vo Fanari ešte zintenzívnil.
Sväté prijímanie už len cez plot
Iba dva dni pred Zelenského návštevou Fanaru skonfiškovali úrady ďalšie dve budovy v objekte lavry. Správa štátneho múzea zodpovedná za kláštor s podporou polície vylomila vchodové dvere do rezidencie metropolitu Onufrija a následne ich zapečatila. Vedenie cirkvi označilo konanie úradov za nezákonné a úradníkov obvinilo z násilného vyťahovania žien z domu pri zapečatení inej budovy.
Veriacim bol znemožnený prístup na bohoslužby z „technických príčin“, pričom sväté prijímanie im kňazi podávali cez závory. Napriek opakovaným nariadeniam mnísi odmietajú kláštorný komplex opustiť dobrovoľne, pričom ministerstvo kultúry vypovedalo nájomnú zmluvu UPC ešte k 29. marcu. Hoci sa vedenie UPC formálne dištancovalo od materskej Moskvy ešte v máji 2022, úrady ani verejnosť tento krok nepresvedčil a naďalej obviňujú jej duchovných i veriacich z vlastizradnej spolupráce s Moskvou.
Kufor – stanica – Ruská federácia
Minister kultúry Olexandr Tkačenko medzitým poďakoval správe múzea a polícii za kontrolu a zapečatenie troch budov. Na Telegrame obvinil cirkev z celkového nerešpektovania hygienických a protipožiarnych predpisov v kláštore. „Dokonca si tam zavesili aj portréty ruských cárov. Nič z toho už neprekvapuje,“ povedal minister.
Zhruba 150 mníchov z lavry naďalej vytrvalo odmieta všetky možnosti, ktoré im ponúkli ešte v polovici marca pri stanovení prvého ultimáta: prechod k PCU, transfer priamo pod Fanar alebo tretia možnosť. Tú vyjadrila náboženská expertka štátnej komisie pre etnickú politiku naozaj fundovane: kufor, stanica a Ruská federácia. Ministerská komisia medzičasom skontrolovala a vrátila štátu do užívania 79 zariadení.
Predmetný úradný dokument zaslali aj predstaviteľom kláštora, tí ho však odmietli osobne prevziať, preto nasledovala elektronická pošta. Scenár násilného obsadenia lavry čoraz viac pripúšťa aj vedúci oddelenia pre styk s verejnosťou Moskovského patriarchátu Vladimir Legojda. Bratia kláštora sa podľa neho nedajú zastrašiť žiadnymi ultimátami, ale vyhliadky na násilné zmocnenie sa lavry sú čoraz pravdepodobnejšie.
Ohrozenie náboženskej slobody?
V súvislosti s touto situáciou sa sporadicky ozývajú hlasy na obranu ohrozenej náboženskej slobody. Aktuálne je to hlas odborníka na východné cirkvi a ekumenizmus münsterského profesora Thomasa Bremera, ktorý vmiešavanie sa štátu do cirkevných záležitostí hodnotí v príkrom rozpore s náboženskou slobodou. V článku pre Frankfurter Allgemeine Zeitung si Bremer ešte začiatkom tohto roka všimol, že na niektorých vysokých postoch na Ukrajine prevláda nepriazeň voči UPC.
Konkrétne menoval nového šéfa Ukrajinskej tajnej služby, ale aj Viktora Jelenského, ktorý je poradcom prezidenta Zelenského pre náboženské otázky. Na druhej strane argumentujú zástancovia postupu proti UPC nedovoleným šírením ideológie ruského sveta, šírením nenávistného prejavu proti inej náboženskej organizácii a podporou ruskej propagandy a vojenskej agresie voči Ukrajine. Výsledkom vyšetrovania je 61 obvinených duchovných, pričom ani v jednom prípade nebol nikto oficiálne obvinený z toho, že má „nesprávne náboženstvo“.
V každom prípade sa situácia vyhrocuje. V pondelok 10. marca pokus o prevzatie ďalších priestorov kláštorného komplexu úradom nevyšiel. Údajne preto, lebo chýbali ozbrojené zložky. Čo ak zajtra už nebudú chýbať?