Cintoríny elektrických áut v Číne spochybňujú ekologický prínos dotovanej technológie
Na množiace sa cintoríny elektrických áut v Číne upozornila v reportážach agentúra Bloomberg. Počet opustených vozidiel má byť v tisícoch a odstavné plochy sa objavili vo viacerých čínskych veľkomestách. Podľa agentúry ide o dôsledok vládnych dotácií v odvetví.
Čína je skutočnou veľmocou v oblasti elektrických áut. V minulom roku vyrobila okolo šesť miliónov vozidiel, ktoré sú čisto elektrické alebo plug-in hybridy. Číňania vlastnia 60 percent svetovej elektrickej flotily. Zároveň má Čína najrozvinutejšiu nabíjaciu infraštruktúru na svete.
Rýchly rozvoj novej technológie má však víťazov i porazených. Tí sú medzi výrobcami elektrických vozidiel i medzi ich prvými zákazníkmi. Na strane dopytu zo začiatku stáli predovšetkým taxislužby a poskytovatelia zdieľaných áut, súkromných zákazníkov bolo málo.
Trhové prostredie postupne vyselektovalo tých úspešnejších. Zatiaľ čo v roku 2019 pôsobilo v Číne okolo 500 výrobcov elektrických vozidiel, v súčasnosti je ich okolo stovky. Podobný vývoj nastal aj v segmente užívateľov. Firmy vlastniace odstavené vozidlá sú často už zbankrotované.

Za cintorínmi tak stojí najmä konsolidácia na trhu. Množstvo odstavených áut tvoria základné modely s nízkou výbavou a malým dojazdom okolo 100 kilometrov. Hoci sú tieto autá často funkčné, alebo takými boli v čase odstavenia, dnes ich často prerastá burina, v porovnaní s novšími modelmi sú beznádejne zastarané.
Situácia pripomína podobný čínsky príbeh z roku 2018 s bicyklami v hlavnej úlohe. Rozmach zdieľaných bicyklov, ktorý do odvetvia prilákal množstvo startupov, skončil desiatkami miliónov bicyklov v riekach, priekopách či na skládkach. Pripojené video mimochodom pochádza z rovnakého mesta Chang-čou, ako reportáž Bloombergu o cintorínoch elektrických áut.
Nezdravý vývoj v sektore elektrických áut je spojený s vládnymi dotáciami. Výrobcovia často sami zakladali dopravné spoločnosti, aby zaistili odbyt svojich produktov, o ktoré súkromní zákazníci nemali záujem.
Objavili sa tiež podvody, keď automobilky pre účely čerpania dotácií vykazovali aj čiastočne dokončené vozidlá, bez batérie či inej výbavy. Podľa správy Ľudového denníka, oficiálnych novín čínskej komunistickej strany z roku 2016, získali desiatky spoločností týmto spôsobom dotácie v súhrnnej hodnote vyše 1,3 miliardy amerických dolárov.
Výsledky divokej transformácie čínskeho automobilizmu napokon vyvolávajú aj ekologické otázky. Nejde len o estetickú stránku zmienených cintorínov elektrických áut, ktoré sú dnes skládkami viac než parkoviskami. Výroba elektrických áut má podľa štúdií väčšiu uhlíkovú stopu než v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. Ak tieto autá boli vyrobené a po krátkom čase budú zlikvidované, emisie na prejdený kilometer môžu byť napokon astronomické.
Čínske cintoríny elektrických áut sú tak pripomienkou, že transformácia dopravy v posledných rokoch rozhodne nebola lacná a už vôbec nebola ekologická.