Vlajky LGBT a Ukrajiny a oddelená hlava Hviezdoslava. Bratislavské divadlo má vizuál k novej sezóne

grafika Foto: reprofoto DPOH

Bratislavské Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava (DPOH) zverejnilo vizuálnu identitu k novej sezóne. Tá viacerými svojimi prvkami podráždila časť verejnosti. Jej autor medzičasom zo sociálnej siete odstránil vysvetlenie motívov, ktoré stáli za jej vznikom.

Bratislavské Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava (DPOH) zverejnilo pri príležitosti nadchádzajúcej divadelnej sezóny 2023/2024 novú kontroverznú ilustráciu v štýle vitráže. Obrázok zobrazuje okrem iného dúhovú vlajku, ukrajinskú vlajku, preškrtnutý rovnoramenný gardistický dvojkríž a oddelenú hlavu básnika a dejateľa, po ktorom je táto kultúrna ustanovizeň pomenovaná.

„Vstupujeme do novej divadelnej sezóny 2023/2024! Vitráže, ktoré sú mementom minulých režimov, teraz začínajú rozprávať nový príbeh. Príbeh povstania proti strašiakom minulosti, ktorí sa pokúšajú zatemniť našu budúcnosť. V novom vizuále sa skrývajú súčasné odkazy, nájdete ich všetky?“ píše divadlo k vizuálu na Facebooku.

Používatelia tejto sociálnej siete sa k novinke postavili veľmi kriticky. Najpopulárnejšie komentáre napríklad hovoria o „hnuse“, politizovaní kultúry či potrebe toto divadlo bojkotovať.

Foto: reprofoto Facebook

Róbert Slovák, riaditeľ marketingovej agentúry Slovak & Friends, ktorá za ilustráciou stojí, vysvetlil, že motiváciou na jej vytvorenie bolo aj presvedčenie, že „ideologická propaganda nemá mať v slobodnom umení miesto“.

Slovák k téme doslovne napísal: „Ako sa vysporiadať s pamiatkami, sochami, budovami či umeleckými dielami, ktoré velebia totalitný režim aký sme tu mali pre 89tym? Zažili sme boj o záchranu PKO, či protesty proti zbúraniu Istropolisu, ktorý bol symbolom komunistickej moci, mnohé sochy z 50tych rokov stále stoja na námestiach.“

„Zaujímavú diskusiu na túto tému sme mali s vedením DPOH, ktorého budova sa ‚pýši‘ vitrážami velebiacimi robotníkov, roľníkov či vojakov. Podľa mňa ide o záznam doby, ktorý by sa mal zachovať pre ďalšie generácie, ale s permanentným vysvetľovaním, že ideologická propaganda nemá mať v slobodnom umení miesto. A tak keď sme hľadali novú vizualitu pre komunikáciu divadla, zvolili sme rovnakú formu – vitráž, avšak s úplne iným obsahom“.

Slovák svoje verejné vyjadrenie vo štvrtok okolo obeda bez vysvetlenia zmazal, prípadne zmenil okruh publika, ktoré ho môže vidieť. Štandardu sa však podarilo archivovať ho. Marketéra sme sa opýtali, prečo svoj status stiahol/upravil. Na odpoveď čakáme.

DPOH je samostatná nezisková organizácia. Zatiaľ čo do marca 2007 bolo jedným z troch sídiel Činohry SND, od 17. októbra 2009 do júna 2022 bolo umeleckou scénou Bratislavského kultúrneho a informačného strediska (BKIS). Po svojej reštrukturalizácii funguje od júna 2022 už nezávisle a pod svojou historickou skratkou.

Pri vlaňajšej zmene právnej formy bratislavský magistrát argumentoval, že jeden z hlavných dôvodov odčlenenia divadla od BKIS je to, že výrazne limituje možnosti uchádzať sa o externé financovanie.

Podľa výročnej správy za rok 2022 dostalo DPOH z rozpočtu hlavného mesta celkovo 351-tisíc eur a vlastné príjmy malo vo výške takmer 117-tisíc eur. Väčšinu zdrojov teda v konečnom dôsledku predstavujú verejné financie.

Štandard so žiadosťou o vyjadrenie k novej vizuálnej identite oslovil vedenie DPOH aj magistrát hlavného mesta. Článok budeme aktualizovať.


Ďalšie články