Vox populi. Matúš Vallo nemá rád Bratislavčanov, tí prestávajú mať radi jeho

Už v pondelok sa začína nový školský rok a niektorí bratislavskí vodiči sa zobudia do zlého sna.

Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť Primátor Bratislavy Matúš Vallo a prvá námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Foto: TASR/Jaroslav Novák.

Ako už Štandard informoval, zo štvorprúdovej cesty na nábreží Dunaja sa na kilometrovom úseku stane dvojprúdová a namiesto zrušených prúdov vznikne zbytočná cyklotrasa.

Tento jednostranný počin, ktorý nebol s verejnosťou (či už odbornou alebo laickou) vôbec konzultovaný, možno s výnimkou zopár spriatelených združení (Cyklokoalícia), sa primátor snažil obhajovať ústami svojej „odborníčky na dopravu“, viceprimátorky Tatiany Kratochvílovej na svojej facebookovej stránke

Pripomeňme si, že je to tá istá Kratochvílová, ktorá bola schopná sľúbiť premotivovaným spolkom Cyklokoalícia a Znepokojené matky, že magistrát vybuduje nebezpečný priechod pre chodcov na Zochovej ulici.

S čím však Matúš Vallo asi nepočítal, sú reakcie obyvateľov hlavného mesta, ktoré naozaj nie sú práve pozitívne. 

Na samotný príspevok kladne reagovalo 402 užívateľov siete, z toho 35 „srdiečkom“, vyslovene negatívne 153 a výsmešne 122 užívateľov. Prevažovali teda pozitívne reakcie, ale počet negatívnych bol vysoko nad priemer toho, na čo je Vallo zvyknutý. 

Pod príspevkom sa rozbehla rozsiahla diskusia. Väčšina reakcií bola negatívna. Vallov mediálny tím to zaskočilo do tej miery, že odpovedali iba zopár diskutujúcim.

Tí primátorovi okrem lievika vytvárajúceho zápchu vyčítajú, že ide odkloniť dopravu z nábrežia cez Petržalku. To zvýši nápor na všetky mosty, ktoré sú už bez toho v špičke vystavené dopravným zápcham. Nehovoriac o katastrofálnom stave Mosta SNP, ktorý je už iba krok od havarijného a musela sa na ňom znižovať rýchlosť. 

K zámeru primátora poslať cez Petržalku denne tisíce áut navyše Štandard oslovil starostu Petržalky Jána Hrčku, zatiaľ bez odpovede.  

Diskutujúcim prekáža aj dvojtvárnosť magistrátu pri argumentácii bezpečnosťou cyklistov. Napríklad, prečo pri Riverparku miešanie ľudí a cyklistov neprekáža a na nábreží už prekáža. 

Zaznela aj otázka, aký dôvod budú mať cyklisti samotní zísť z nábrežia, kde sú odseparovaní od dopravy, do jazdného pruhu bližšie k autám a exhalátom, ktorých sa na magistráte tak desia. Na tento postreh nadväzuje aj otázka, prečo sa radšej neurobila cyklocesta cez Fajnorovo nábrežie.  

Zvláštne je aj zrušenie zastávky pre turistické autobusy bez náhrady, čo bez predchádzajúcej konzultácie a v strede sezóny pre niektorých pôsobí ako sabotáž turizmu. 

Primátor navyše v diskusii zistil, že ľuďom prekáža minimálne využívanie cyklocesty v jesennom a zimnom období. Na otázku, či boli vykonané merania výskytu cyklistov v zimných mesiacoch, neodpovedal. 

Okrem kritiky samotného zrušenia jazdných pruhov zaznievala najmä kritika úrovne hromadnej dopravy, meškajúca električka z Petržalky a rušenie niektorých spojov, ktoré obyvateľom ešte viac skomplikujú život. 

Je pravda, že individuálna automobilová doprava je nesporne najrýchlejší spôsob, akým sa po Bratislave pohybovať. Matúšovi Vallovi ľudia vyčítajú, že bez auta jednoducho nestíhajú vybavovať bežné veci, ako sú nákupy, školy, škôlky, družiny, krúžky s deťmi a nedajbože nejaká zábava. A konkrétne časy s autom porovnávajú s konkrétnymi časmi s využitím hromadnej dopravy.

Predbežným výsledkom Vallovej snahy znepríjemniť život vodičom je, že zbytočné zápchy sa na nábreží tvoria už teraz, v prázdninovom režime. Čo nastane v prvý školský deň, môžeme len hádať, v každom prípade však odporúčame vodičom, aby si zapli online aplikácie a riadili sa nimi. Tým, ktorí v zápche uviaznu, prajeme najmä pevné nervy.

Z jednej diskusie sa toho nedá naisto povedať nič, ale s trochou zveličenia sa primátorovi Vallovi podarilo naštartovať niečo, čo sa len tak nevidí – dokázal rozdeliť Bratislavčanov tak, ako to nedokázal žiadny jeho predchodca.