Problém s križovatkou smrti, kde už vyhasol nejeden život, tak skoro nevyriešia

MARTIN – Martinčanom už dochádza trpezlivosť. A nielen im. Vodiči, ktorí cestujú motorovými vozidlami cez frekventovanú a nedoriešenú križovatku cesty I. triedy (I/65D – obchvat), si musia počas špičky pripraviť nervy. Kameňom úrazu sú tvoriace sa zápchy a bezpečnostná situácia.

2222 Križovatka smrti v Martine pod Bystričkou. Foto: Ľubomír Chochula

Na tejto ceste z Martina do Koštian nad Turcom (smer B. Bystrica) a naopak z Koštian nad Turcom do Martina (smer Žilina), sú v určitých hodinách až kilometrové kolóny. Alternatíva neexistuje, resp. tá jediná by trasu poriadne predĺžila a nebolo by to ani časovo rýchlejšie.

No to nie je jediný problém. Oveľa vážnejším nedostatkom na tomto nebezpečnom úseku je riziko havárií. Na tejto križovatke s vysokou intenzitou dopravy sa ročne stane niekoľko dopravných nehôd. Problematické je odbočenie z Bystričky (obec pri Martine) smerom na Žilinu, odbočenie na Bystričku zo smeru od Koštian nad Turcom, ale aj priamy smer z centra mesta na Bystričku. Žiaľ, stali sa tu aj nehody so smrteľnými následkami.

Bezpečnostná situácia je o to horšia, že na križovatke nie je žiadny priechod pre chodcov. Dostať sa z jednej strany dvojprúdovej cesty na druhú je pre peších (neraz aj pre cyklistov) takmer nemožné, často veľmi riskantné.

Žilinský Štandard sa po troch mesiacoch znovu spýtal Slovenskej správy ciest, dokedy má ešte verejnosť čakať na to, kým sa veci rozhýbu a začne sa s reálnou prestavbou tohto dopravného miesta na inteligentnú križovatku so svetelnou signalizáciou.

„Momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa prác. Plánovaný rozpočet na stavbu je 1 061 688,89 eura bez DPH. Samozrejme, ponúknutú cenu víťazným uchádzačom v tejto chvíli nepoznáme. Stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. Dôvodom riešenia tejto križovatky bola jej nevyhovujúca kapacita, nevhodné riešenie jazdných pruhov a chýbajúce prvky bezpečnosti. Stavebná úprava križovatky spolu s obnovou krytu, novým dopravným značením a doplnením dynamicky riadenej cestnej svetelnej signalizácie, ako aj priechodu pre chodcov zlepší bezpečnosť na tejto frekventovanej ceste I/65,“ povedal pre Žilinský Štandard hovorca SSC Martin Guzi.

Verejnosť sa teda ešte musí obrniť trpezlivosťou, kým sa vyriešia nielen tie najvýraznejšie problémy na križovatke, ako odstránenie nevhodného usporiadania jazdných pruhov s doplnením chýbajúceho odbočenia vľavo zo smeru od Turčianskych Teplíc a osamostatnenie odbočenia vľavo od Žiliny.

Motoristi sa nemusia obávať, že by semafory mali spomaľovať cestnú premávku. Svetelná križovatka je lepším riešením ako okružný variant, ktorý by bol z časového a finančného hľadiska menej výhodný. No a po prestavbe bude križovatka pod Bystričkou riadená dynamicky s prepojením na svetelnú križovatku na Robotníckej ul. v Martine. Hlavný smer bude mať prioritu, ale riešenie umožní priepustnosť aj v smere do/z Bystričky a Martina. No jej vybudovaním sa hlavne zníži riziko pre lokálnu aj tranzitnú dopravu a zároveň sa má znížiť aj počet dopravných nehôd.


Zdĺhavé verejné obstarávania a stále sa zhoršujúce stavy mostov prinútili slovenské župy konať. Viaceré z nich postupne vytvárajú mostové čaty, ktoré sa starajú o opravy a údržby mostov, ktoré majú vo svojej správe. Najnovšie takú…
Prejsť na článok