Desať minút nabíjania, dojazd 400 kilometrov. Inovačné batérie sa v elektroautách objavia už o rok

Čínske spoločnosti v oblasti vývoja batérií do elektromobilov rýchlo napredujú. Firma CATL so sídlom v menej známom veľkomeste Ning-te uviedla na trh koncom augusta nový typ batérie so superrýchlym nabíjaním. Za desať minút dokáže nabiť batériu dostatočne na to, aby auto zvládlo prejsť ďalších štyristo kilometrov. Argument proti elektromobilom o nedostatočnej výdrži počas dlhých ciest tak môže v blízkej budúcnosti slabnúť.

Foto: CATL/Twitter

Foto: CATL/Twitter

Čínsky gigant v oblasti automobilových batérií CATL predstavil ešte 16. augusta novinku na trhu s batériami so superrýchlym nabíjaním. Tá dokáže na desať minút nabíjania prejsť až štyristo kilometrov. Dodávateľ Tesly a zároveň líder v odvetví tým prekonal konkurenčné batérie o tridsať percent, všímajú si ázijské finančné noviny Nikkei. Podľa firmy dokáže batéria na jedno plné nabitie prejsť viac ako sedemsto kolometrov.

Ide o lítium-železo-fosfátový typ batérie známy pod skratkou LFP. Noviny Nikkei o produkte čínskej firmy píšu, že obsahuje modifikované materiály elektród a zmes elektrolytu, čo urýchľuje nabíjanie pri zachovaní bezpečnosti.

Batéria je podľa CATL zároveň odolná voči výkyvom teplôt. Pri izbovej teplote sa dokáže nabiť zhruba na 80 percent kapacity za desať minút. Inovačná technológia, ktorá zabezpečuje rýchle zahriatie článkov na optimálny rozsah prevádzkových teplôt, taktiež umožňuje nabitie na 80 percent kapacity len za tridsať minút pri teplote až -10 °C.

Masová výroba batérie Shenxing sa podľa Gaoa Huana, technického riaditeľa jednej z divízií CATL, dosiahne do konca tohto roka. Tvrdí, že elektrické vozidlá vybavené touto batériou budú na trhu dostupné v prvom štvrťroku budúceho roka.

Spoločnosť okrem toho očakáva, že jej nový produkt výrazne zmierni obavy používateľov elektrických vozidiel z rýchleho nabíjania a otvorí éru superrýchleho nabíjania e-mobilov. Dopĺňa, že batérie by nemali smerovať len do vybraných luxusných áut, ale novým článkom budú vybavené cenovo dostupnejšie modely elektrických áut.

„Keďže spotrebitelia elektromobilov sa z priekopníckych experimentátorov menia na bežných používateľov, mali by sme pokročilé technológie sprístupniť všetkým a umožniť každému, aby si vychutnal plody inovácií,“ uviedol pri príležitosti uvedenia batérií na trh hlavný vedecký pracovník spoločnosti.

CATL neprezradila, ktoré automobilky dostanú batérie ako prvé, hoci medzi jej zákazníkov patria BMW, Honda, Tesla, Toyota, Volkswagen či Volvo, píše o čínskej novinke britský denník Independent.

Noviny Nikkei s odvolaním sa na juhokórejskú spoločnosť SNE Research na margo firmy CATL dodávajú, že v prvej polovici roka 2023 bola najväčším svetovým výrobcom batérií pre elektromobily a ovládala takmer 37 percent svetového trhu.