Začiatkom septembra boli európske médiá plné správ o tom, ako na mníchovskom autosalóne tento rok prevažovali čínske automobilky. Čínske elektroautá vtrhli do Európy ako prívalový dážď – ich podiel na trhu stúpol z pol percenta v roku 2019 na dnešných osem percent. A to je ešte len začiatok.
Jednu takúto správu komentoval na Twitteri viceprezident Zväzu priemyslu a dopravy ČR Radek Špicar slovami: „Dúfam, že to nikoho neprekvapuje. Naučili sme ich to my…“ Jeho slová možno vnímať tak, že hovoril ako Čech a Európan, ale aj ako niekdajší manažér koncernu Volkswagen. Pokiaľ to neplatí úplne doslova práve pre elektromobily, tak všeobecne pre západný, najmä nemecký priemysel celkom určite.
O niekoľko týždňov neskôr oznámila Európska komisia, že začne vyšetrovanie, či výroba čínskych elektromobilov nie je neprípustne podporovaná. Reportážami z mníchovského autosalónu vyvrcholila niekoľkomesačná vlna panických článkov v európskych, najmä nemeckých médiách.