Na čo sa stále čaká? Autobusy a električky v Košiciach premávajú, návrat trolejbusov je napriek sľubom v nedohľadne

KOŠICE – Trolejbusy sú v Košiciach už vyše desať rokov minulosťou. Hoci sa po zmene vedenia mesta hovorilo o ich návrate, doteraz sa tak nestalo.

20230918_110814 (1) Kedy sa k električkám pridajú trolejbusy? FOTO: Boris Macko

Pri stále rastúcom dôraze na ekologickú dopravu by boli trolejbusy dobrou alternatívou. Mestské zastupiteľstvo na svojom poslednom zasadnutí odsúhlasilo nákup desiatich elektrobusov, no trolejbusy sú zatiaľ stále v nedohľadne. Na dôvod sme sa opýtali v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK). „Aktualizácia stratégie zavádzania bezemisnej dopravy umožňuje aj návrat trolejbusovej dopravy. Nemusí však ísť jednoznačne o klasické trolejbusy, ako ich cestujúci poznajú z minulosti, skôr uvažujeme o parciálnych trolejbusoch, prípadne elektrobusoch nabíjaných počas pobytu na konečných zastávkach,“ informovala hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková.

Kedy sa k autobusom pridajú trolejbusy? FOTO: Boris Macko

Podľa nej DPMK nevylučuje ani jeden variant, teda „klasické“ ani parciálne trolejbusy. Radi by upriamili pozornosť a svoj záujem smerovali na bezemisnú dopravu, ktorá by mohla a mala tvoriť základný pilier udržateľnej mobility v súvislosti s ochranou životného prostredia. „Je potrebné povedať, že v rámci projektu návratu trolejbusov sa nerozprávame len o nákupe samotných vozidiel, ale je nevyhnutné aj zrekonštruovať infraštruktúru (trolejové vedenie a meniarne),“ vysvetlila Bujňáková s tým, že projekty dekarbonizácie a elektrifikácie MHD v meste sú aktuálne v príprave.

Pripravujú sa podklady a komunikuje sa o možnostiach podpory z eurofondov. Dodala, že zatiaľ nevedia s určitosťou potvrdiť, či sa prvé elektrobusy objavia v uliciach Košíc v budúcom roku, no urobia maximum pre to, aby sa tak stalo v čo najkratšom možnom termíne.

Aj hovorca mesta Dušan Tokarčík nám potvrdil, že obnovenie trolejbusovej dopravy nie je odsunuté na vedľajšiu koľaj. Napokon, s ich návratom počíta aj spracovaná koncepcia. Zároveň však priznal, že na trolejbusy zatiaľ nie sú peniaze. „Chceme na tento účel využiť externé zdroje. Či už ide o eurofondy, alebo dotácie. Napokon, trolejbusovú trať stále udržiavame, čo svedčí o tom, že sa s trolejbusmi počíta. No išlo by o moderné, parciálne trolejbusy,“ povedal Tokarčík.

V podobnom duchu reagoval aj mestský poslanec a člen predstavenstva DPMK Michal Djordjevič. „Viem, že mesto ani DPMK nemajú peniaze na nákup nových vozidiel. No v prípade trolejbusov treba využiť každú možnosť na externé financovanie, či už cez eurofondy, alebo dotácie. Parciálne trolejbusy majú budúcnosť a v Košiciach by boli vhodných riešením tak z pohľadu využiteľnosti, ako aj ekológie,“ myslí si Djordjevič. V otázke návratu trolejbusov do Košíc môže byť jasnejšie už v najbližších týždňoch, keď by malo byť jasné, kto bude novým generálnym riaditeľom DPMK.