TRENČÍN – Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) má veľký problém, ktorý sa až doteraz snažil držať pod pokrievkou. Aj keď ešte začiatkom marca vyhlásil nový tender na zabezpečovanie služieb v prímestskej autobusovej doprave, dodnes súťaž nepozná víťaza.
Po rozhodnutí predsedu Úradu pre verejné obstarávanie Petra Kuboviča navyše TSK musel upraviť podmienky tendra a dnes je už prakticky jasné, že do 31. októbra 2023, kedy by mali noví či staronoví autobusoví dopravcovia začať poskytovať svoje služby, nestihne tender vyhodnotiť.
TSK pripravoval niekoľko mesiacov obrovský tender, v ktorom predpokladaná hodnota desaťročnej zákazky presahuje 470 miliónov eur bez DPH. Pôvodne uvažoval s rozdelením celej zákazky na tri časti podľa príslušných regiónov, nakoniec ju rozdelil na dve časti tak, ako je to v súčasnosti, keď SAD Trenčín zabezpečuje prímestskú dopravu v šiestich okresoch a SAD Prievidza v troch okresoch.
Hodnota zákazky pre oblasť Považia je odhadnutá na 301 miliónov eur, pričom východiskový rozsah poskytovania služieb je stanovený na 13 643 185 tarifných kilometrov na 119 autobusových linkách ročne. Hodnota zákazky pre prímestskú autobusovú dopravu na hornej Nitre je odhadnutá na takmer približne 169 miliónov eur a autobusy by mali ročne najazdiť 7 602 450 tarifných kilometrov na 84 autobusových linkách.
Tender vyhlásili v prvej polovici marca a ako sa ukázalo, krajská samospráva výrazne podcenila dĺžku revíznych postupov pri podávaní námietok jednotlivých uchádzačov. Dopravcovia mali pôvodne stanovený čas na predloženie svojich ponúk do 6. apríla, ale dodnes neboli otvorené. Vo veci boli podané celkom štyri námietky a so všetkými sa Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vysporiadal tak, že ich zamietol.
Jeden z namietajúcich uchádzačov sa však s rozhodnutím ÚVO nestotožnil a 9. mája podal podnet na začatie konania o preskúmaní právoplatného rozhodnutia ÚVO jeho predsedom. Odvtedy bol TSK nútený v pravidelných týždňových či dvojtýždňových intervaloch posúvať termín na predkladanie ponúk a otváranie obálok.
Viac ako tri mesiace sa čakalo na rozhodnutie predsedu ÚVO Petra Kuboviča, čo krajskú samosprávu udržiavalo v napätí. Navyše rozhodnutie ju vonkoncom nepotešilo. Kubovič dal za pravdu namietajúcemu vo veci nedostatočnej doby na prípravu plnenia zmluvy, a teda zabezpečenie potrebných autobusov a aj vodičov. Predseda ÚVO nariadil upraviť súťažné podklady tak, aby v oboch častiach zákazky bola garantovaná primeraná lehota na prípravu na poskytovanie služby prímestskej autobusovej dopravy od účinnosti zmluvy do začiatku jej samotného plnenia.
„TSK negarantoval žiadnu lehotu na prípravu na začatie poskytovania služieb, vytvoril v tomto procese verejného obstarávania priestor pre právnu neistotu potenciálnych záujemcov, ktorý je neprípustný a v rozpore so zásadou transparentnosti. Potenciálny záujemca o zákazku nemá do okamihu uzavretia zmluvy absolútne žiadnu vedomosť, v akom časovom horizonte bude musieť byť v prípade úspechu vo verejnom obstarávaní k dispozícii na to, aby nastúpil a začal poskytovať požadované služby v požadovanom rozsahu,“ skonštatoval vo svojom rozhodnutí predseda ÚVO.
Kraj už upravil súťažné podklady a zmenil lehotu začiatku plnenia zmluvy z 31. októbra 2023 na 10 mesiacov od jej účinnosti. Zároveň bol nútený opätovne posunúť termín otvárania obálok na 6. októbra a keďže aj pri vyhodnocovaní tendra hrozí podávanie námietok, je takmer stopercentné isté, že nová zmluva nebude podpísaná pred 31. októbrom. Niektorí právnici už upozorňujú, že TSK hrozí scenár Žilinského samosprávneho kraja, ktorý pri neúspešnom tendri podpísal krátkodobé zmluvy s dovtedajšími dopravcami cez priame rokovacie konanie a dostal za to od ÚVO niekoľkomiliónovú pokutu.
TSK sa pokúša využiť ustanovenia zákona o cestnej doprave a oznámil začiatok správnych konaní vo veci uloženia povinnosti poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme od 31. 10. 2023 dopravcom SAD Prievidza a SAD Trenčín. Ústne pojednávania v tejto veci sú nariadené na stredu 27. septembra v priestoroch Úradu TSK.