Kabínu údajne podpálil pes, ktorý v nej bol zamknutý. S podvodmi v poisťovniach sa roztrhlo vrece

Presne to sa deje, pokiaľ si niekto chce dať zaplatiť poisťovňou niečo, čo by mal „zacvakať“ z vlastného vrecka. No a ešte na lepšie časy zďaleka nesvitá. Práve naopak. Pokusov o poistné podvody rapídne pribúda.

V minulom týždni tak najväčší hráč na trhu, poisťovňa Allianz, informovala o nelichotivých rekordoch za prvých osem mesiacov tohto roka. V štyroch oblastiach boli totiž u nej prekonané celoročné sumy odhalených podvodov. „Najväčší nárast sme zaznamenali v povinnom zmluvnom poistení, kde sme za osem mesiacov tohto roka odhalili podvody za vyše 1,6 milióna eur, čo je o polovicu viac ako za celý minulý rok,“ upresňuje vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností Allianz Jaroslava Kováčiková. O 40 percent viac špekulantov zaznamenal za rovnaké obdobie oproti celému minulému roku aj segment poistenia privátneho majetku. Ďalšie pokusy pribudli v rámci podnikateľských poistení a životného a úrazového poistenia.

Aj poisťovňa Uniqa zaznamenala v tejto oblasti skok, a to až o tretinu. Podľa hovorkyne Beáty Lipšicovej išlo o 330 sporných prípadov v prvom polroku, pričom trend zvyšovania sa týka prakticky všetkých druhov poistenia. A smutným faktom je to, že sa znižujú aj sumy, ktoré chcú podvodníci ukoristiť. „V súvislosti s rastúcimi cenami a zložitou ekonomickou situáciou je oveľa pravdepodobnejšie, že budú riskovať aj kvôli nižším sumám ako v minulosti,“ vysvetľuje dôvody tohto vývoja Ivana Glombová, manažérka Uniqy pre podvody. Priemerná suma pripadajúca na jednu preukázanú spornú udalosť totiž klesla z minuloročných 6 500 na tohtoročných 3 750 eur. Na Slovensku sa im podarilo v rámci ukončených prípadov ochrániť až 770-tisíc eur.

Alarmujúca je však štatistika vyšetrovateľov Uniqa v Českej republike. „V prvom polroku 2023 riešili celkovo 440 prípadov pokusu o poistný podvod (medziročný nárast o štvrtinu), v ktorých klienti chceli obrať poisťovňu o takmer 28 miliónov Kč, čiže približne o 1,16 milióna eur,“ informuje poisťovňa. Nárast vo výške 133 percent si pritom vyslúžili prípady ujmy na zdraví.

Nárast špekulácií pociťujú aj menší hráči. „V roku 2022 evidovala Union poisťovňa celkovo 668 prípadov, ktorých predmetom bolo preverovanie protispoločenskej činnosti, pričom v aktuálnom kalendárnom roku bolo doposiaľ preverovaných viac ako 600 prípadov možnej protispoločenskej činnosti, čo predikuje vyšší počet v porovnaní s predchádzajúcim rokom,“ potvrdzuje pre Štandard špecialistka komunikácie Kristína Baluchová.

Rekordy padajú aj pri vyšetrovaní

Všetky oslovené poisťovne teda pre Štandard potvrdili, že pokusov a podvodov zo strany klientov pribúda. Rekordy však lámu aj na poli ich odhaľovania. „V tomto roku sme zaznamenali 1 020 pokusov o poisťovací podvod v hodnote 2 657 582 eur,“ hovorí Katarína Ondra z Generali.

Trhovej trojke sa podarilo preveriť 1 644 podnetov, z ktorých viac ako 62 percent klasifikovali ako pokus alebo priamo poisťovací podvod. „Tento rok je pre nás z pohľadu uchránenej hodnoty rekordný a presiahli sme štatistiky z minulého roka za rovnaké porovnávajúce obdobie,“ dodáva Ondra s poznámkou, že prím tradične hral segment motorových vozidiel. Hneď za nimi bolo poistenie majetku a škôd, a podobne, ako konkurenčné poisťovne, aj tu sa objavujú klienti, ktorí sa snažia zneužiť životné či úrazové poistenie.

A darí sa aj spoločnosti Wüstenrot. „V prvých šiestich mesiacoch v roku 2023 poisťovňa Wüstenrot eviduje pri 242 preverovaných poistných udalostiach celkovo uchránenú hodnotu 359 640 eur,“ vyčísľuje pre Štandard hovorkyňa Gabriela Holková. V medziročnom porovnaní ide o nárast v objeme uchránených hodnôt na úrovni 43 percent a poisťovni sa podarilo odhaliť v danom období o 14 percent viac podvodov.

Opäť najvyššie percento tvorili prípady týkajúce sa vozidiel, čiže zo segmentu povinného zmluvného a havarijného poistenia. V poisťovni Wüstenrot tvorili viac ako 66 percent z celkového počtu podvodov. No je za tým aj niečo iné. „Pri poistení motorových vozidiel sa nám v prvom polroku 2023 potvrdil predpokladaný trend nárastu podozrivých škodových udalostí z dôvodu novely zákona o cestnej premávke, na základe ktorej sú dopravné nehody evidované dopravnou políciou len ako škodové udalosti,“ vysvetľuje Holková s tým, že to v praxi znamená, že nie sú vyšetrované okolnosti vzniku dopravnej nehody.

Poisťovne pracujú systematicky a kooperujú

Vyšetrovanie tak prevezmú poisťovne. Pracovať musia systematicky a pri podozreniach sa začína preverovanie kompetentnými osobami s množstvom dielčích krokov. Až keď sa podvod potvrdí, bude klientovi zamietnuté alebo znížené poistné plnenie. Dokonca je možné mu odmietnuť vstup do poistenia, ale aj ukončiť poistnú zmluvu.

Špecifický postup poisťovatelia uplatňujú v prípade organizovaných skupín pri dopravných nehodách. Tu sa ďalšie vyšetrovanie už vedie v spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní. „Tento rok je v procese vyšetrovania napríklad organizovaná skupina z okolia Zvolena, ktorá sa dopúšťa trestnej činnosti zinscenovaním manipulovaných škodových udalostí,“ prezrádza hovorkyňa Wüstenrot.

Inštitúcie sú však v kontakte a vymieňajú si informácie. Samozrejme v medziach zákona. „Pri cestovnom poistení sme tento rok prešetrovali pokusy o duplicitné plnenie. Klientka si za ošetrenie počas dovolenky v Egypte vo Wüstenrot poisťovni chcela dvakrát uplatniť fiktívne nároky,“ spomína Holková. Na základe preverovania a spolupráce s inými poisťovňami nakoniec preukázali, že si rôzne ošetrenia uplatnila vo viacerých poisťovniach.

Takéto konanie však špekulanti veľmi skoro oľutujú. Pri vstupe do poistenia sú rizikoví klienti veľmi dôsledne preverovaní a v prípade podozrenia z protispoločenského správania v minulosti poisťovňa pristupuje k opatreniam. Vyšetrovatelia spozornejú aj v prípade klientov, u ktorých k podobným škodovým udalostiam dochádza opakovane. K nehodám je v takýchto prípadoch privolaná polícia. Výnimkou nie je ani prítomnosť záchranky a znalca, ktorého úlohou je zistiť technické anomálie. Práve prostredníctvom nich dokáže, že škody nemohli vzniknúť pri nehode a poistná udalosť je tak preklasifikovaná na pokus o podvod.

Bude trend pokračovať?

Poisťovne sa zhodujú na tom, že podvodníkov bude pribúdať. „Tento trend pripisujeme aj dôsledkom ,pandemického‘ obdobia, keď mnohí ľudia eliminovali platby za poistenia, ktoré nie sú zákonné alebo povinné,“ konštatuje Kováčiková. Až po vzniku škody na nepoistenej veci alebo zdraví sa potom takíto klienti snažia rýchlo uzavrieť poistenie a krátko na to nahlasujú svoju škodu, aby sa obohatili. „Nárast agendy väčšinou úzko súvisí so životnou situáciou páchateľa, ale aj s aktuálnou spoločenskou situáciou,“ dodáva Baluchová, no zhodujú sa na tom naprieč všetkými poisťovňami.

Výnimkou nebudú ani pokusy v segmente životného poistenia. Očakáva sa totiž, že tu bude prevládať trend uplatňovať si škody v jednej poisťovni a následne sa pokúsiť uzatvoriť si životku v inej (ide napríklad o klientov na PN-ke). Pokračujúci trend v najbližších mesiacoch a zvýšená pozornosť bude podľa poisťovní venovaná aj riziku nárastu podvodných poistných udalostí z dôvodu invalidity a PN v súvislosti s postcovidovým syndrómom.

„Predpokladáme, že socio-ekonomická situácia na Slovensku bude naďalej ovplyvňovať všetky segmenty poistenia a mieru rizika môžu pri poistení PZP v budúcnosti ovplyvniť aj elektrické kolobežky s výkonom nad 25 km/h,“ uzatvára Holková.