Keď polícia na svojom facebookovom profile v júli zverejnila video z merania rýchlosti v mestečku na Liptove, strhla sa vášnivá diskusia. "Nedávno sme vás informovali o kolobežkárovi, ktorý jazdil rýchlosťou 118 km za hodinu z Demänovej, mestskej časti Liptovského Mikuláša. Písali ste nám, že to nie je možné a taká kolobežka neexistuje. Nuž, tu je video z merania," píše sa v statuse. Komentujúci okamžite spochybnili, že by niečo také bolo možné a zanechávali ostré odkazy pre mužov zákona, aby sa nestrápňovali a záznam skôr presunuli na ich profil Hoaxy a podvody - Polícia SR.
Vec ani po niekoľkých dňoch nenechala ľudí chladnými a niektoré médiá sa obrátili priamo na vyšetrovateľov. Žiaľ, tí k prípadu bližšie informácie neposkytli.
Máme už aj úmrtie po náraze kolobežky
Oveľa závažnejšia je však nedávna tragická nehoda na tomto dvojkolesovom elektrickom prostriedku, po ktorej vyhasol ľudský život. Koncom augusta kolobežkár v Trenčíne narazil do chodkyne, ktorá utrpela zranenia nezlučiteľné so životom. V tomto prípade úradoval aj alkohol.
Kauza sa stala hnacím motorom občianskej iniciatívy s cieľom zakázať zdieľané kolobežky v mestách. K 28. septembru petíciu podpísalo 1 867 ľudí z rôznych kútov krajiny. Slováci však nie sú prví, ktorí na problém poukazujú.
Vzorom nám môže byť francúzska metropola, ktorá tento prostriedok úplne vylúčila z mestskej dopravy. Nezaostáva ani zvyšok Únie. Rozhodnutím Európskeho parlamentu budú musieť mať majitelia elektrických kolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP).
Ministerstvo financií Slovenskej republiky zatiaľ novelu zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla nezverejnilo. Európsku smernicu musia členské štáty preniesť do národnej legislatívy do 23. decembra 2023.

Hrozí až osemstoeurová pokuta
Kategorizácii kolobežiek s pomocným motorčekom sa venuje vyhláška rezortu dopravy, podľa ktorej je takou nemotorové vozidlo zachovávajúce pôvodný charakter kolobežky. Okrem ľudskej sily slúži na pohon aj elektrický pomocný motorček, ktorý neumožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu. Nie je vybavená sedadlom.
Všetky ostatné vozidlá, čiže tie so sedadlom a tie, ktoré stanovenú rýchlostnú hranicu prekračujú, sú už podľa nariadenia Európskeho parlamentu v kategórii L. "Takéto vozidlá musia byť opatrené tabuľkou s evidenčným číslom, prípadne od kategórie L1e-B musí byť vodič takéhoto vozidla držiteľom vodičského oprávnenia skupiny AM," dopĺňa polícia a upozorňuje, že ak vodič vedie takúto kolobežku, môže mu byť uložená pokuta v správnom konaní až do výšky 800 eur a trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá až do troch rokov.
Podľa dopravného analytika Jána Bazovského e-kolobežky v skutočnosti dopravnými prostriedkami nie sú. V rozhovore pre Touchit.sk upozornil, že s problematikou sa spájajú mnohé problémy a nedostatky.
„Ja mám na elektrokolobežky veľmi osobitý názor, pretože to je de facto buď športové náradie, alebo hračka,“ hovorí. Na legislatívu má ťažké srdce. Podľa neho je tento prostriedok postavený na roveň bicykla, keďže preň platia tie isté pravidlá ako pre cyklistov. "Mali by sa preto používať iba na cestách pre cyklistov a určite nie na chodníkoch," konštatuje.
V praxi je to však inak. Analytik poukázal na to, že práve cesty, po ktorých sa kolobežkári pohybujú, sú pre nich pre nerovnosti či výtlky obzvlášť nebezpečné, no ak jazdia po chodníku, stávajú sa hrozbou pre iných.
Expert odsudzuje najmä dostupnosť. „Neskutočne ma rozčuľujú zdieľané elektrokolobežky, pretože to je biznis a vyložene zárobková činnosť, ktorá nemá žiadne pravidlá. Používať ich môže v podstate hocikto, pretože aj 13- či 14-roční sa môžu prihlásiť na cudzí mobil,“ dodáva.
S názorom sa stotožňuje aj Ján Urbančík zo spoločnosti Max Blinker, ktorá e-kolobežky predáva. Aj podľa neho drvivá väčšina nespratných jazdcov na cestách používa práve zdieľané kolobežky. Plánované zmeny v povinnom zmluvnom poistení sa ich teda zrejme nedotknú. "Podstatnejšie by bolo nastaviť pravidlá nie podľa váhy alebo výkonu, ale skôr podľa toho, kto ako jazdí," konštatuje predajca, avšak zavedenie nových pravidiel víta.
Bazovský by ocenil, keby sa priestor venoval aj tomu, kde sa jazdí. „Poďme radšej riešiť možnosti, ako kolíziám zabrániť, to znamená, nájsť riešenie pre pohyb kolobežiek, aby k týmto udalostiam nedochádzalo,“ uzatvára analytik.
Česko je opäť ďalej ako my
Kabinet nášho západného suseda už schválil nový zákon upravujúci poistenie zodpovednosti pri prevádzke vozidla aj s implementáciou smernice Európskej únie. Koncom augusta o tom informoval portál opojisteni.cz s tým, že predchádzajúci zákon bol prijatý pred viac ako 20 rokmi a odvtedy ho viackrát novelizovali.
"Vzhľadom na rozsah zmien, ktoré prináša transponovaná smernica, bola táto problematika spracovaná v úplne novom zákone, ktorý prinesie moderný a efektívny rámec pre poistenie zodpovednosti pri prevádzke vozidla. Ten bude lepšie zodpovedať aktuálnym európskym štandardom a zároveň zlepší ochranu občanov Českej republiky," informoval minister financií Zbyněk Stanjura.
"Zákon zároveň stanovuje, že za motorové vozidlá sa považujú tie, u ktorých je motor hlavným zdrojom pohybu. Ide teda predovšetkým o elektrické kolobežky či segwaye [skútre, pozn. red.]," dopĺňa portál.
Výnimku tvoria elektrobicykle, pretože ich primárnym zdrojom energie je človek. "Táto povinnosť vznikla na základe prípadov súdených Európskym súdnym dvorom, keď dochádzalo ku škodám na zdraví či majetku spôsobeným týmito minivozidlami a páchatelia sa nechceli prihlásiť k úhradám škody," vysvetľuje hovorca ministerstva financií Filip Běhal.

Platiť sa bude za minimum e-kolobežiek
Počet nehôd spôsobených elektrokolobežkami v posledných rokoch vzrástol podľa Českej asociácie poisťovní v krajine desaťnásobne. "Požadovanými štatistikami Slovenská asociácia poisťovní ani Slovenská kancelária poisťovateľov nedisponuje," hovorí pre Štandard hovorkyňa oboch inštitúcií Eva Jacková.
Asociácia však doplnila, že do definovanej kategórie sa podľa dostupných údajov bude radiť minimum elektrických kolobežiek, pretože väčšina má konštrukčne obmedzenú rýchlosť do 25 kilometrov za hodinu. Platiť poistné tak bude málokto.
Poisťovatelia pritom registrujú zvyšujúci sa počet kolízií s chodcami, ale rastie tiež množstvo škôd na autách, ktoré kolobežkári spôsobujú. „Vymáhanie škôd spôsobených kolobežkami preto dostáva európsky právny rámec a táto iniciatíva je všeobecne vítaná,“ dodáva asociácia.
Povinnosť mať PZP ako vodič automobilu či motorky je u nás už roky. Mali by si preto zvyknúť aj majitelia rýchlejších kolobežiek a segwayov, ktorých rýchlosť je vyššia ako 25 kilometrov za hodinu, respektíve s maximálnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu a hmotnosťou nad 25 kilogramov. "Prevádzkovateľ kolobežky bude v prípade, ak škodu spôsobí, chránený poistením. Nebude musieť niesť finančné dôsledky spôsobenej škody, pretože poisťovňa za neho poškodenému nahradí škodu," vysvetľuje pre Štandard Jacková.
Bude zaujímavé, ako poisťovne nastavia výšku poistného, keďže prax ukázala, že nielen majetkové, ale ani škody na zdraví nie sú pri nehodách na tomto dvojkolesovom tátošovi zanedbateľné. Isté zatiaľ je len to, že ak si majiteľ e-kolobežky, ktorá v rámci kategorizácie má mať PZP, svoj prostriedok nepoistí, dostane pokutu.
V súčasnosti sú sadzby stanovené v intervale od 16,60 eura do 3 319,40 eura, pričom predložený návrh zákona je prísnejší. Bude nutné siahnuť hlbšie do vrecka, keďže pokuta má byť po novom od päťdesiat do päťtisíc eur.