Modročervenú farbu jej odevu vystriedali národné farby Ukrajiny a namiesto hviezd poukazujúcich na Máriino panenstvo prišiel trojzubec. 

Bohorodička, ktorá v prevažnej väčšine drží v rukách Božieho Syna, tu drží v rukách protipancierovú zbraň americkej výroby Javelin. Pôvodcom provokačnej karikatúry je Američan Chris Shaw, ktorý sa už v minulosti nemiestne pohrával s posvätnosťou kresťanských motívov a „blysol“ sa najmä takzvanou mariánskou sériou.

Pannu Máriu spájal s objektmi ako mikroskop, pivná fľaša a napokon samopal kalašnikov. V roku 2014 sa motív „Madona Kalašnikov“ rozšíril ako symbol ukrajinského odporu a „zdobil“ nejednu ukrajinskú uniformu. Krátko nato sa karikatúra podrobila malej úprave: ruský kalašnikov vystriedal americký systém Javelin. Motív pomenoval a spopularizoval kanadský vojnový reportér s ukrajinsko-poľskými koreňmi Christian Boris, ktorý údajne predajom nášiviek, nálepiek či odevu podporil humanitárne účely sumou dva milióny eur. Popularitu karikatúry majú odrážať dokonca aj mená Javelin či Javelina, ktoré miestni dávajú svojim deťom. 

Veľkoplošné vyobrazenie motívu na bytovom dome v Kyjeve však narazilo na odpor Ukrajinskej rady cirkví a náboženských organizácií (UCCRO), ktorá v otvorenom liste adresovanom prezidentovi Volodymyrovi Zelenskému a starostovi Kyjeva Kličkovi žiadala odstránenie blasfemického pseudoumenia a legislatívne zakotvenie rešpektu náboženského presvedčenia.

Jeho šíriteľ Boris nerozumie tomuto rozhorčeniu cirkevných predstaviteľov a pripomína, že aj iné ikony obsahujú zbrane ako tradičné motívy. (Archanjel Michal, veľkomučeník Juraj.) Vzhľadom na symbolicko-duchovný rozmer ikonografických pravidiel vyznieva Borisova obranná argumentácia plytko a alibisticky.

Blasfemický výtvor však kladie hlbšiu otázku, ktorú ešte viac zviditeľňuje kontrastné pozadie sviatku Ochrana presvätej Bohorodičky (Pokrov). Niektoré východné cirkvi byzantskej tradície podľa gregoriánskeho kalendára slávia tento sviatok prvého októbra.

Základom sviatku a titulu Pokrov je zázračné zjavenie Bohorodičky v polovici 10. storočia v Konštantínopole, v blachernskom chráme, kde sa uchovávalo jej rúcho, závoj a časť pásu po prenesení z Palestíny v 5. storočí. Počas vlády Leva VI. Múdreho († 912) bol Konštantínopol zasiahnutý morom, ktorý decimoval jeho obyvateľstvo. Veriaci sa zhromaždili v blachernskom chráme, aby prosili Božiu Matku o príhovor.

V nedeľu 1. októbra počas celonočného bdenia mal svätý Andrej a jeho žiak Epifán videnie, v ktorom sa im zjavila presvätá Bohorodička a v sprievode svätých sa modlila za ľud. Na konci modlitby si Bohorodička sňala pokrývku (omoforion) z hlavy a rozprestrela ju nad davom ľudí na znak jej nebeskej ochrany.

Mor krátko na to ustúpil a od tej doby sa v Konštantínopole každoročne v prvý októbrový deň slávil sviatok Ochrany (Pokrova) Božej Matky. Okrem tejto udalosti sa k základu sviatku pridáva aj zmienka z Nestorovej kroniky, ktorá hovorí o ponorení rúcha Bohorodičky do mora blízko blachernského chrámu a následné zničenie veľkej ruskej flotily vedenej Askoleom a Dirom, ktorá ohrozovala Konštantínopol. (asi v roku 860) 

Keď sa prenesieme do súčasnej doby, môže vyvstať legitímna kritická otázka: Prečo dnes niekto oslavuje udalosť záchrany Konštantínopola z 9. či 10. storočia, ktorý sa ešte aj neskôr boril s nákazami a o pár storočí neskôr aj tak padol do rúk „inovercov“?

Na túto otázku v podstate odpovedá princíp, podľa ktorého všetky veľké sviatky v konečnom dôsledku neslávia iba izolovanú historickú udalosť. Na prvom mieste chcú sprítomniť niečo, čo zostáva nemenné a tiahne sa celými dejinami ľudstva. Tým niečím je Boží zámer zachrániť človeka. A práve tento zámer ukrýva vo svojej hĺbke aj sviatok Ochrana Presvätej Bohorodičky.

Čo však môže vážne ohroziť tento plán mojej záchrany, sú moje vlastné karikatúry. Blasfemické pseudoumenie Javelin je jasným protikladom pravej ikony Presvätej Bohorodičky Ochrankyne, ktorá nechráni svoj ľud protitankovou zbraňou ale sama sebou. Podobnou rečou prehovárajú aj ostatné ikony Bohorodičky. V jej rukách nie je ani Kalašnikov, ani Javelin, v jej rukách je živý Boh Ježiš Kristus, ktorý proti zlu bojuje pravdivou láskou. Možno nepopulárne, ale dlhodobo (večne) účinné.

Preto je namieste otázka: Čo vkladám do rúk svojmu Bohu ja?