Sankčná rétorika sa otáča: Cenový strop na ruskú ropu je absolútnym zlyhaním
Na začiatok je vhodné pripomenúť, ako cenový strop na ruské komodity funguje. Alebo ako fungovať mal. Týka sa najmä námorných dodávok ruskej ropy a ruských komodít, na ktoré koalícia západných krajín tlačí, aby sa predávali pod istou cenou. Pre nespracovanú ropu to je 60 dolárov za barel, pre rafinované produkty je limit rôzny a o niečo vyšší.
Dodržiavanie maximálnej ceny však bolo nutné nejako si vynútiť. Koalícia štátov, ktoré sa k mechanizmu pridali, stavila na kartu lodných poistení. Zatlačila na zahraničných prevádzkovateľov ropných tankerov tým, že pokiaľ nebudú dodržiavať stanovený limit, veľké západné spoločnosti im neposkytnú špeciálne lodné poistenie [v Číne a v krajinách globálneho juhu je takýchto poskytovateľov minimum, väčšina sídli v Spojenom kráľovstve a ďalších západných štátoch, pozn. red.].
Celý mechanizmus ide ruka v ruke s európskym embargom na dovoz ruskej ropy, ktoré starý kontinent takmer úplne odstrihlo od komodít Moskvy. Kremeľ si musel hľadať nových kupcov, pričom musel ropu transportovať najmä loďami, keďže vybudovať nové ropovody si vyžaduje veľké množstvo času, investícií a aj ochoty zúčastnených strán (štátov). A cenový limit mal následne príjmy z predaja komodít do pokladnice Kremľa čo najviac znižovať.
To sa darilo len v prvých mesiacoch
Prvý strop na ruskú ropu bol uvalený 5. decembra 2022. O dva mesiace neskôr, 5. februára tohto roka, Západ postihol takým istým spôsobom aj tamojšie ropné produkty. Spočiatku to zaúčinkovalo. Správy o uvalení sankcií, spolu s inými globálnymi faktormi znižujúcimi svetové ceny ropy, spôsobili, že vlajková ropa Urals a aj ďalšie obchodované typy sa držali pod cenovým limitom.
Na prelome zimy a jari sa vo veľkom písalo o prepade ruských príjmov, ktoré boli v niektorých mesiacoch medziročne nižšie o desiatky percent. Zdalo sa, že všetko ide správnym smerom. A to aj napriek tomu, že sa hovorilo o istých trhlinách v sankčnej sieti. Napríklad o tom, že časť komodít prevážajú staršie nepoistené tankery patriace do takzvanej „tieňovej ruskej flotily“.
Celkové haló okolo uvalenia cenového stropu však pominulo. OPEC aj Rusko vyhlásili škrty v produkcii ropy a tlačili na rast svetových cien. A obchodníci na lodiach tieňovej flotily si našli spôsoby, ako sa bez západného poistenia zaobísť.
Severomorská ropa Brent či americká WTI v lete vystrelili smerom nahor a atakovali stodolárovú hranicu, a zároveň sa zmenšil cenový rozdiel medzi Brentom a ruskou ropou Urals. Ten bol ešte pred vojnou takmer nulový, no neskôr vyskočil aj na 30 dolárov. Okolo tejto hranice sa držal takmer celú zimu. No niekedy koncom marca prišiel zlom a odvtedy sa rozdiel zmenšuje. Aktuálne sa Urals obchoduje zhruba za 77 dolárov za barel a Brent za 88 dolárov.

Find more statistics at Statista
Fatálne zlyhanie
Úsilie Západu podkopať finančné zdravie Kremľa a ukončiť tým ruskú agresiu voči Ukrajine už značný čas vykazuje známky neúspechu. Kompetentní odborníci na komodity čoraz častejšie upozorňujú, že nádej, že by Moskve mohla dôjsť hotovosť na zbrane a platy vojakov, sa vytráca, keďže Rusko, podporené silným dopytom Číny a Indie, predáva svoju ropu výrazne nad cenovým limitom. A aj keď ceny od začiatku invázie skáču hore-dole, nič nenaznačuje tomu, že by mal prísť „zázračný" zlom a cena mala padnúť nadol.
Navyše, ešte pred mesiacom sa hovorilo, že pre Putinovo rozhodnutie o znížení produkcie zo začiatku roka (o 500-tisíc barelov denne) obchoduje Rusko (hoci za vyššie ceny) aspoň nižšie objemy. Teraz však už ani to neplatí.
Komoditný analytický gigant S&P Global začiatkom októbra informoval, že Rusko predáva aj objemovo viac ropy. Rozhodnutie o znížení produkcie sa skorigovalo na 300-tisíc barelov denne, výsledkom čoho bol nárast námorného exportu (iba nespracovanej) ropy približne o 10 percent, na 3,37 milióna barelov denne, čo je podľa S&P výrazne nad predvojnovým priemerom 3,1 mil. barelov. Teraz tak predáva viac ropy za viac peňazí.
„Predpokladáme, že naprieč celým trhom sa teraz všetky ruské barely (ropy) obchodujú nad cenovým stropom,“ uviedol pre liberálny denník Politico Fotios Katsoulas, hlavný analytik pre tankerovú dopravu v spoločnosti S&P.
„Cenový strop absolútne zlyhal,“ dodal.