Galavečer Umenie pre život, čo je projekt spojený s Národným onkologickým ústavom v Bratislave, ktorý upozorňuje na závažnosť ochorenia, ponúka v dňoch 13. a 14. októbra možnosť vidieť to najlepšie z európskeho baletu. Predstavenia, ktoré už roky prinášajú výnimočný zážitok, by neboli možné bez riaditeľky baletu SND Niny Polákovej. Bývalá primabalerína dosiahla úspechy na Slovensku aj v zahraničí, získala prehľad a hlavne kontakty, vďaka ktorým môžeme vidieť skutočne špičkových tanečníkov.
Začnem prízemnou otázkou. Na takýto projekt treba peniaze. Slovenské národné divadlo s financiami dlhodobo zápasí. Ako sa vám darí uskutočniť takéto podujatie?
Celé podujatie stojí na filozofii, že umenie má silu liečiť. Ja, ako baletná umelkyňa, som o tom presvedčená. Samozrejme, v dnešnej dobe väčšina vecí stojí a padá na financiách, no v balete máme za sebou rekordnú sezónu, čo sa týka návštevnosti i tržieb. Organizácia takéhoto exkluzívneho projektu by, samozrejme, nebola možná bez podpory našich partnerov.
Ako vzniklo prepojenie baletu s onkologickým ochorením?
Tradíciu založil Mário Radačovský, ktorý sám prešiel onkologickou liečbou. Pokračovať v nej je humanistickým gestom. Ide o prejav spolupatričnosti s chorými a zároveň poďakovanie zdravotníckemu personálu, ktorý sa dennodenne o týchto pacientov stará. Myslím si, že každý z nás sa stretol s niekým s onkologickým ochorením a je nutné neustále upozorňovať na dôležitosť prevencie.
Systém benefičných predstavení má tradíciu. V tomto prípade však ide o naozaj špičkový umelecký zážitok, ktorý sa vymyká z celoročnej divadelnej produkcie. Ako sa to podarilo?
Baletné galakoncerty s účasťou svetových sólistov majú na Slovensku pomerne dlhú tradíciu. Pamätám si, keď bývalý riaditeľ Baletu SND Emil Bartko pozval do Bratislavy sólistov z Paríža a Moskvy. Vtedy to bola veľká vec. Odvtedy sa baletné gala konali na javisku prvej scény viac menej kontinuálne, niekedy s hviezdnym, inokedy so skromnejším obsadením. Ja som sa pri nástupe do funkcie riaditeľky Baletu SND zaviazala, že budem uvádzať len kvalitné umenie, choreografické i interpretačné. Tohto predsavzatia sa držím a na základe toho sme aj vyberali tanečníkov a choreografie, s ktorými sa v Bratislave predstavia.
Operní sólisti majú plný kalendár na roky dopredu. Predpokladám, že pri špičkových baletných umelcoch je to podobné. Ako dlho vopred ich oslovujete?
Umenie špičkových sólistov je veľmi žiadaným artiklom, sú vždy pracovne veľmi zaneprázdnení. My sme ich začali oslovovať ešte počas minulej zimy. Som naozaj rada, že sa nám podarilo „uchytiť“ si ich s dostatočným predstihom.
Mení sa počas rokov dramaturgia programu?
Získajte limitovaný bezplatný prístup k článkom vďaka vytvoreniu bezplatného účtu alebo sa prihláste a pokračujte v čítaní.
alebo
Neobmedzený prístup v rámci celého Štandardu. Možnosti predplatného
Pokračovaním súhlasíte s aktualizovanými Podmienkami k ochrane súkromia a Všeobecnými obchodnými podmienkami