BANSKÁ BYSTRICA – Aktuálna štúdia ministerstva dopravy vylučuje pokračovanie R1 z Banskej Bystrice cez Slovenskú Ľupču do Ružomberka. Zástupcovia samospráv v Banskobystrickom regióne však proti tomuto rozhodnutiu protestujú.
V piatok zverejnilo Ministerstvo dopravy SR štúdiu stredoslovenského severojužného prepojenia rýchlostnou cestou R1 alebo R3. Podľa pôvodne schváleného projektu sa plánovalo s prepojením Banskej Bystrice s Ružomberkom tunelom popod Hiadeľské sedlo v smere na Ružomberok s napojením na D1. Aktuálna štúdia však preferuje prepojenie zo Žiaru nad Hronom na Turiec.
Iniciatíva stredné Slovensko (ISS) však zásadne nesúhlasí so závermi štúdie ministerstva dopravy. „Ministerstvo dopravy 13. októbra zverejnilo štúdiu stredoslovenského severojužného prepojenia medzi rýchlostnou cestou R1 alebo R3. Závery štúdie nepomenovaných autorov, ktorí ho odporúčajú vyriešiť koridorom vedeným prakticky cez západné Slovensko, nemôžeme za žiadnych okolností akceptovať,“ uviedol Ján Nosko, predseda Iniciatívy stredné Slovensko a primátor Banskej Bystrice.
ISS bude žiadať stiahnutie zverejnenej štúdie pre jej chyby a nedostatky a tiež, aby predmetom programového vyhlásenia vlády bolo aj nájdenie riešenia pre skutočné stredoslovenské prepojenie severu a juhu. Nosko pripomenul, že Geografický ústav Slovenskej akadémie vied (SAV) v spolupráci s Prírodovedeckou fakultou Univerzity Komenského vypracoval v roku 2021 porovnanie severojužného prepojenia medzi rýchlostnou cestou R1 a R3.
„Zo záverov kvalifikovanej a relevantnej štúdie, ktorú tvorili špičkoví odborníci v dopravnej geografii, jednoznačne vyplýva, že omnoho väčší prínos má práve variant rýchlostnej cesty R1. Štúdia SAV, ktorá analyzuje skutočnú podstatu, ako vyriešiť severojužné prepojenie na strednom Slovensku, bola ministerstvom dopravy ignorovaná,“ dodal Nosko.