Európska únia zaradí námornú prepravu medzi sektory, ktoré budú musieť kontrolovať svoju produkciu uhlíka a fungovať na trhu s emisnými povolenkami. Lodným spoločnostiam preto výrazne stúpnu náklady. A podľa šéfa spoločnosti podnikajúcej v tomto odvetví sa to odrazí na vreckách spotrebiteľov.
Systém obchodovania s emisiami Európskej únie (ETS) sa má od januára 2024 rozšíriť aj o námornú dopravu. Znamená to, že veľké tankery či iné plavidlá prepravujúce množstvá tovarov do prístavov EÚ budú spoplatnené za svoje emisie oxidu uhličitého.
V praxi musia lodné spoločnosti nakupovať takzvané emisné povolenky za každú tonu nahlásených emisií CO₂ alebo jeho ekvivalentu. Európska únia zároveň deklaruje, že „na zabezpečenie hladkého prechodu“ budú musieť lodné spoločnosti zozačiatku platiť „len za časť svojich emisií“.