Námorná preprava bude od budúceho roka „zelenšia“. A drahšia

Európska únia zaradí námornú prepravu medzi sektory, ktoré budú musieť kontrolovať svoju produkciu uhlíka a fungovať na trhu s emisnými povolenkami. Lodným spoločnostiam preto výrazne stúpnu náklady. A podľa šéfa spoločnosti podnikajúcej v tomto odvetví sa to odrazí na vreckách spotrebiteľov.

Vláda schválila kontroverzný èínsky podiel v hamburskom prístave Na archívnej snímke z 26. októbra 2022 kontajnerová loď čínskeho lodiarskeho gigantu Cosco kotví v prístave v Hamburgu. Foto: TASR/AP

Systém obchodovania s emisiami Európskej únie (ETS) sa má od januára 2024 rozšíriť aj o námornú dopravu. Znamená to, že veľké tankery či iné plavidlá prepravujúce množstvá tovarov do prístavov EÚ budú spoplatnené za svoje emisie oxidu uhličitého.

V praxi musia lodné spoločnosti nakupovať takzvané emisné povolenky za každú tonu nahlásených emisií CO₂ alebo jeho ekvivalentu. Európska únia zároveň deklaruje, že „na zabezpečenie hladkého prechodu“ budú musieť lodné spoločnosti zozačiatku platiť „len za časť svojich emisií“.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Po kliknutí na tlačidlo Registrovať sa Vám bude na uvedenú e-mailovú adresu doručená správa s odkazom pre dokončenie procesu registrácie. Kliknutím na odkaz v zaslanej správe vyjadríte súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami Prémiového Obsahu a potvrdíte, oboznámenie sa s Podmienkami k ochrane súkromia.