Anatómia pádu. Napínavá rodinná dráma s vynikajúcimi hereckými výkonmi

Poznáte legendárnu Tolstého vetu z románu Anna Kareninová – Všetky šťastné manželstvá sa podobajú a nešťastné je každé svojím vlastným spôsobom? Páči sa mi, ale myslím, že väčšina manželstiev má šťastné a nešťastné obdobia.

Anatolia pádu. Zdroj: reprofoto traileru

Anatolia pádu. Zdroj: reprofoto traileru

Zachytiť vzťahy, manželské a rodičovské, s ktorými má väčšina ľudstva svoje skúsenosti, je nesmierne ťažké. Záludnosť tkvie v ich premenlivosti, neuchopiteľnosti, v úsilí uspieť a v zlyhaniach. Pocit z včerajšieho včera už nemusí platiť, včerajšia výčitka nie je dnes dôležitá. Partnerský život je premenlivý. Dôležité je, čo prevažuje.

Francúzsky film Anatómia pádu je správa o jednom vzťahu. Otvára sa na pozadí súdnej drámy, kde každý proces má dve strany - prokurátora a obhajcu. Jeden názor proti druhému. V súdnej sieni hľadáme obraz manželstva, pretože vecné dôkazy chýbajú. Nevieme, prečo Samuel spadol z okna. Bola to náhoda? Samovražda? Vražda? Bolo toto manželstvo o vzájomnej láske? Alebo o pekle, ktoré stálo jedného z partnerov život? Podozrenie padá na manželku Sandru.

Pár žije na odľahlej chate v horách. Čelí mnohým problémom. Sandra je úspešnou spisovateľkou, Samuelovi sa nedarí. Všetko komplikuje nedostatok financií. Zatiaľ je to v podstate banalita, vo vzťahu je však syn Daniel po ťažkom úraze. Chlapec takmer prišiel o zrak pre bežné Samuelovo pozabudnutie. Manželstvo to zásadne poznamenalo.

Kto z tých dvoch má pravdu? Otec, ktorý doma vyučuje syna a rezignuje na vlastnú tvorbu, alebo matka, ktorá je schopná fungovať, pracovať a zarábať za akýchkoľvek okolností? Kto robí pre rodinu viac? Situáciu komplikuje, že obaja partneri prinášajú ako spisovatelia vo svojich dielach vlastné interpretácie reality. Sú pravdivé? Sú relevantné? Dá sa im veriť?

Okolnosti mužovej smrti sú vágne a nejednoznačné, preto sa v súdnej sieni rozoberá manželstvo a analyzujú Sandrine výpovede. Čím hlbšie sa dostávame, tým sme viac ako diváci zneistení a rúcajú sa naše vlastné teórie. Práca tvorcov s predloženými dôkazmi a s ich interpretáciou je dokonalá. Všetko môže byť aj inak.

Asi v polovici filmu sa ťarcha, ktorú nesie obvinená Sandra, presúva na jej syna. On je v centre príbehu, sleduje pitvu vzťahu pre neho najdôležitejších ľudí. Nakoniec je to práve on, ktorý sa musí rozhodnúť.

Režisérka Justine Trietová získala na MFF v Cannes za film najvyššie ocenenie Zlatú palmu aj vďaka scenáru a réžii – usiluje sa o maximálnu mieru autenticity, kamera sleduje pohľad do tvárí hercov. Sandra (Sandra Hüllerová) je skvelá a možno ešte lepší je výkon Mila Machada Granera v úlohe jej syna. Títo dvaja vás vtiahnu do príbehu, veríte im všetky odtiene citov a trpíte.

Vo filme je ťažké nájsť niečo všeobecne platné, ale predsa len, o podvode partnerovi nie je vždy nevyhnutné povedať.

Ak si niekto berie človeka z inej krajiny, bude žiť v neznámom prostredí a hovoriť cudzím jazykom. Samozrejme, láska hory prenáša, ale keď skúmame zložitosť manželského života, tieto faktory ho komplikujú ešte viac.

Snímka hovorí len o tom, čo sa asi mohlo stať, ale vysvetlenie necháva na diváka. Je znepokojujúca, a to znepokojenie vo vás zostáva niekoľko dní.