Na Slovensku je tradíciou, že sa po každej zmene vlády inak pristupuje k výstavbe diaľnic. U našich susedov v Maďarsku, Poľsku, Česku sa striedaním politickej garnitúry na čele štátu stavanie diaľnic nezastavuje a je tam kontinuita, preto nás predbehli...
Keby som to personifikoval pre stručnosť cez predsedov vlád, pri diaľniciach je tento príbeh slovenského „tigra“: Mečiar začne stavať a projektovať – Dzurinda to väčšinou zastaví, Fico začne – Radičová väčšinou zastaví. Poviem jeden bonmot z USA, ktorý sa stal: Novinári sa pýtajú Normana Minetu: „Ako to, že ste ako minister dopravy jediný demokrat v Bushovej republikánskej vláde?“ Odpoveď ministra dopravy: „Pretože diaľnice nie sú demokratické ani republikánske.“
[link url =https://zilina.standard.sk/510496/kauza-visnove-nekonceny-pribeh-slovenskych-dialnic]Takže tunel Višňové mohol byť hotový, keby sa do toho nevložila politika?
Tunel Višňové sa stavia už 25 rokov. Stavba bola prerušená politickými rozhodnutiami trikrát. V lete 1998 sa začala výstavba prieskumnej štôlne, čím sa realizoval aj geologický prieskum. Pre urýchlenie sa stavalo z oboch strán. Z jednej strany raziacim strojom z Rakúska a z druhej klasickou banskou metódou.
Súčasne sa v roku 1998 už objednával raziaci štít na stavbu diaľničného tunela v štandardnom profile, lebo po 500 metroch prerazenej štôlne mal raziť tunel raziaci stroj. No v 1999 nastúpená koalícia zrušila prípravu objednania raziaceho štítu. Našťastie, razenie prípravnej štôlne už nemohli zastaviť, ale v roku 2002 po jej prerazení zastavila úplne výstavbu tunela Višňové.
Stavbu zakonzervovala na 9 rokov. V rokoch 1999 až 2002 to neboli jediné retardačné rozhodnutia Dzurindovej vlády proti rozvoju ekonomiky Slovenska. Okrem toho zastavila výstavbu a konzervovala úseky Zwardoň – Oščadnica, Vrtižer/Považská Bystrica – Hričovské Podhradie a spomalila výstavbu na úseku Ladce – Sverepec. Všetko to boli úseky na Základnej sieti TEN-T ( ďalej „Z TEN-T“) Európy.
[link url =https://standard.sk/509335/standard-robi-dalsi-krok-vpred-do-nasho-portfolia-pribuda-sluzba-katolickym-veriacim-dokostola-sk-sa-stava-nasou-sucastou]Nová vláda SR si už nemôže dovoliť v tejto oblasti zlyhať. Veríte, že v porovnaní s tou predošlou bude dynamickejšie pristupovať k novým výzvam pri tuneli Višňové a diaľničnej infraštruktúry v SR?
Áno, je predpoklad, že budú dynamickejší. Noví štátni tajomníci ministerstva dopravy sú kompetentní a s praxou. Zdá sa, že minister dopravy má ťah na bránu. Menej rozpráva marketingovo a skutky by ho mali predchádzať. Držíme mu palce.
[link url =https://zilina.standard.sk/509655/o-kolko-milionov-prichadza-slovensko-bez-dokonceneho-tunela-visnove]Aký význam má tunel Višňové – Dubná Skala v rámci celého Slovenska?
Tunel Višňové je najdôležitejší budúci úsek diaľnice D1/E50 na západo-východnom prepojení Slovenska a Európy. A aj na severo-južnom prepojení Slovenska. E50 začína vo francúzskom Breste a cez Prahu – Brno – Žilinu – Dnepropetrovsk končí v Machačkale v Ruskej federácii pri Kaspickom mori. Patrí do Základnej siete TEN-T (Core Corridor TEN-T) v Európe. Do tunela gravituje doprava z Česka z R6, z D3 Čadce, Poľska a opačne do Česka a Nemecka z Košíc a z R3 z Budapešti, Srbska, Zvolena, v smere na Česko, Poľsko, Nemecko, Dánsko. Samozrejme, že má aj regionálny význam.
Stále nemáme dokončenú ani D3...
Najväčšiu hanbu, a to dokonca medzinárodnú, si Slovensko vyrobilo na diaľnici D3. Tú, rozostavanú od poľskej hranice, zastavila tiež Dzurindova vláda a konzervovala sa 13 rokov. Poľsko na budúci rok odovzdá do prevádzky posledný úsek diaľnice S1 k D3, Česko ma celú rýchlostnú cestu k D3, R5 od augusta 2023 v prevádzke. Na D3 na Slovensku budú čakať, dúfajme, do roku 2031. Chýba nám 22 km.