V akom stave je naša národná kultúrna pamiatka číslo jeden?
Môžem skonštatovať, že Nitriansky evanjeliár je už niekoľko rokov po reštaurovaní a je veľmi dobre uložený. Všetko je zabezpečené tak, aby sa zachoval aj pre budúce generácie. Treba si uvedomiť, že kniha je mimoriadne vzácna a je nutné, aby bola v optimálnych podmienkach, ktoré zabezpečia a predĺžia jej životnosť. Na manipuláciu s ňou musí byť veľmi vážny dôvod.
Vystavovať staré knihy je celkovo dosť problematické. Mimoriadne cenné knihy, akou je aj Nitriansky evanjeliár sa nevystavujú vôbec. Verejnosť vždy vidí len nejaký druh kópie.
To je aj hlavný cieľ projektu. Sprístupniť túto vzácnu knihu v jej výtvarnej kvalite a, samozrejme, aj s prekladom. Vytvoriť nový výtvarný artefakt, ktorý bude slúžiť bežnému čitateľovi. Našou snahou bude zreprodukovať a umožniť záujemcom, aby si mohli uchopiť do ruky túto vzácnu knihu a uvedomiť si jej jedinečnosť. A samozrejme, zverejniť náš výskum, naše poznanie, ktoré by mohlo čitateľa obohatiť.

Predpokladám, že ste boli mimoriadne opatrní a používali ste nedeštruktívne techniky.
V každom prípade by to mal byť v dnešnej dobe bežný rutinný výskumný projekt, ktorý vyžaduje určité nasadenie, profesionálnu prípravu, perfektnú logistiku a špičkové materiálové vybavenie. Čo však na Slovensku až také samozrejmé a bežné nie je. Vďaka prebiehajúcemu výskumnému projektu KEGA – Integrácia medziodborového výskumu do edukačného procesu reštaurovania – konzervovania diel v ateliéri na pôde VŠVU v Bratislave, sme mohli zúročiť výskum v oblasti farieb a postupov tvorby umeleckých diel. Mali sme všetky nedeštruktívne prístroje, špičkový stredno-formátový fotoaparát s maximálnym rozlíšením na zdigitalizovanie celej knihy.
Predná doska pamiatky je z pozláteného mosadzného plechu, ktorá je zároveň relikviárom. Je relikvia stále na svojom mieste?
Relikvia je osadená v kríži na ktorom je ukrižovaný Ježiš Kristus. Snímkovaním pri UV luminiscencii bolo neuveriteľné, ako bola v tomto svetle rozdielna luminiscencia pri kovových partiách reliéfu a samotnej drevenej relikvii. Relikvia v rámci odlišnej luminiscencie jasne zažiarila a pôsobila nesmierne duchovne. Vyžarovala iné svetlo, bol to neuveriteľný zážitok. Prehovorilo na nás niečo, čo sme nečakali.
Kniha je na pergamene. Čím je špecifický, napríklad oproti papieru?
Pergamen je materiál veľmi špecifický. Je to koža zvierat, hlavne kôz, ktorá je starostlivo spracovaná, napnutá, vybrúsená, vysušená, aby sa na ňu dalo písať. Pergamen sa používal bežne v minulosti, keď sme ešte papier v Európe nepoznali. Dostal sa k nám začiatkom 11. storočia vďaka emigrantom z Číny, ktorí sa cez Španielsko dostali do Európy. Všetko so všetkým súvisí. Rozvoj a produkcia papiera napomohla aj k tomu, že v roku 1455 Johannes Gensfleisch/ Gutenberg mohol vynájsť kníhtlač.

Skúmali ste farby na iniciálach. Je v tom rozdiel oproti pôvodnému farebnému koloritu?
To bolo naším prioritným záujmom. Rozdiel je, samozrejme, pochopiteľný, vzhľadom k tomu, že kniha existuje 941 rokov.
Farby vyhodnocujeme a zároveň zbierame hodnoty v oblasti digitálnych dát v polygrafickom prostredí, potvrdzujeme technológiu ich nanášania a aplikáciu pri tvorbe jednotlivých diel. Tvoríme podrobnú DNA diel a jednotlivých autorov, aby sme si mohli byť v budúcnosti istý ich autentickosťou. Pozeráme sa na farbu nielen v rámci jej materiálnej kvality, ale hlavne z pohľadu jej výtvarnej kvality.
Je veľký rozdiel medzi farbami na dielach, hlavne keď môžeme porovnávať artefakty, ktoré sú tvorené na papieri a sú uložené v diametrálne rozdielnych podmienkach – ako sa mení ich vzhľad a čo všetko dokáže človek v rámci svojho prístupu k umeleckým dielam urobiť.
Zámerom projektu, na ktorom spolupracujete, je ponúknuť verejnosti preklad evanjeliára, ktorý doteraz absentuje. V akej fáze je táto práca?
Preklad a umelecko-historické štúdie sú ukončené. Teraz pracujeme s digitálnym materiálom, ktorý pripravujeme na tlač a pokúšame sa knihe dať jej dizajn, ktorý by mal reflektovať našu súčasnú dobu. Kniha je, samozrejme, zaujímavá svojím dobovým grafickým spracovaním a dizajnom zo začiatku prvého storočia. A práve toto je v dnešnej dobe a pri súčasných možnostiach výzva, ktorú je možné zrealizovať a sprístupniť širokej verejnosti.

Vydavateľstvo Perfekt má zámer vydať evanjeliár v niekoľkých variantoch. Pre bežného čitateľa, limitovanú edíciu pre zberateľov v 3D efekte.
V dnešnej dobe je možné vytvoriť exaktnú kópiu knihy aj na pergamene. Tiež je možné pristúpiť k rekonštrukcii 3D obalu knihy, to je však otázka množstva peňazí. Preto skôr pristúpime k realizácii obalu knihy lentikulárnou tlačou, ktorá verne priestorovo čitateľovi sprostredkuje pocit trojdimenzionálneho priestoru. Týmto spôsobom získame iný objem, kvalitu knihy a sprostredkujeme autentický zážitok.
Nitriansky evanjeliár je najstaršou ručne písanou pamiatkou na území Slovenska. Pochádza pravdepodobne z roku 1083. Obsahuje vybrané liturgické texty. Listy sú zviazané vo väzbe z pozláteného mosadzného plechu. Z nej zaujme najviac predná doska, ktorej výzdoba je ozajstným umeleckým skvostom. Dominuje jej byzantský relikviárny dvojitý kríž s dutým vnútrom obsahujúcim relikvie – úlomky dreva a kúsok hrubej tkaniny. Tie podľa legendy pochádzajú z kríža, ktorý v 4. storočí údajne objavila na vrchu Golgota matka rímskeho cisára Konštantína Veľkého Helena.
Kniha písaná v latinčine mohla vzniknúť v benediktínskom kláštore v Hronskom Beňadiku a obsahuje výňatky z evanjelií čítaných pri bohoslužbách, okrem toho sú súčasťou aj mená svätcov, ako i zoznam liturgických sviatkov slávených v čase jeho vzniku.