Aktuálne majú cestujúci pri meškaní vlaku ZSSK niekoľko možností. Podľa slov Dominika Drevického z odboru komunikácie ZSSK ak cestujúci vo vnútroštátnej preprave plánuje využiť vlak, ktorý mešká 15 a viac minút, ide len po časti trasy alebo vôbec nejde, prípadne z dôvodu meškania predchádzajúceho vlaku (aj kratšieho ako 15 minút) došlo k strate prípoja, má viacero práv. „V pokladnici alebo vo vlaku si však treba včas vyžiadať potvrdenie o vzniku udalosti,” vysvetlil Drevický.
Ak cestujúci nechce cestovať, môže v nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanici vrátiť cestovný lístok a zaplatené cestovné, respektíve neprecestovanú časť dostane späť bez uplatnenia sankcie za vrátenie cestovného alebo jeho časti. Ak chce v ceste pokračovať z nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanice, cestujúceho ZSSK prepraví bez doplatku aj vlakom vyššieho druhu, alebo vo vyššej vozňovej triede – vlakmi SC, EC a IC v prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do cieľovej stanice.
Ak sa chce cestujúci z cesty vrátiť z prestupnej alebo nácestnej stanice, dopravca cestujúceho najbližším vlakom bezplatne prepraví späť do nástupnej stanice a na jeho žiadosť mu ZSSK vráti celé zaplatené cestovné. „V prípade meškania vlaku EC alebo SC nad 60 minút národný dopravca vracia sumu zaplateného EC príplatku, pri vlaku SC sumu 2 eurá. Kompenzáciu má právo cestujúci si uplatniť u dopravcu bez zbytočného odkladu, najneskôr do 3 mesiacov po ukončení cesty,” doplnil Drevický.
Finančné kompenzácie si cestujúci môže uplatniť v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK okrem zmluvných predajcov. Požiadať o nich môže aj písomne, prípadne mailom na [email protected] Finančné kompenzácie je potrebné si uplatniť do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného.