Vydarená snímka Bod obnovy nás skutočne posúva do sveta budúcnosti. Zásadným problémom je kvalita scenára

Nakrútiť žánrový film nie je vôbec jednoduché. Nakrútiť sci-fi, ktoré nepôsobí smiešne, za 45 miliónov českých korún, je takmer nemožné. Režisérovi Robertovi Hlozovi a jeho tímu sa to podarilo. Film Bod obnovy sme mali možnosť vidieť v kinách v septembri. Nespôsobil veľký rozruch. V tieto dni ho uvádza streamovacia platforma Netflix a jeho sledovanosť je mimoriadna. Právom.

Bod obnovy. Foto: reprofoto YouTube

Bod obnovy. Foto: reprofoto YouTube

Film nakrútený v česko-slovensko-poľsko-srbskej koprodukcii nás zavedie do neďalekej budúcnosti do roku 2041. Svoju identitu – telo a myseľ – môžete zálohovať pre prípad násilnej smrti. Systém vás dokáže obnoviť. Nezaručuje to nesmrteľnosť, len dlhý život. Napriek tomu sa nájdu dve mŕtvoly, ktoré túto službu nemajú aktivovanú. Paradoxne je jednou z nich práve spolutvorca celého systému.

Začína sa detektívne pátranie po vrahovi. Vyšetrovateľka Em sa pohybuje v Prahe, kde popri reálnych historických budovách sledujeme novú futuristickú zástavbu. Je pravda, že dielo nezaprie inšpiráciu filmami ako Minority Report a Blade Runner 2049. Pokúša sa o podobnú atmosféru a inšpiruje sa aj výtvarným spracovaním. Výsledok je vydarený. Bod obnovy vás skutočne posúva do sveta budúcnosti, za jedno percento rozpočtu amerických veľkofilmov.

Európska únia je federalizovaná, veľké korporácie ovládajú svet a systém obnovy dokáže zrekonštruovať vašu osobnosť samozrejme len v tom prípade, že ju absolútne dokonale pozná. Dostávame sa ku slabým miestam celého projektu. Popri skvelo zvládnutej výtvarnej, režijnej a hudobnej časti narážame sa plochý scenár napriek tomu, že základná situácia poskytuje niekoľko skvelých možností rozvinutia celého príbehu. Je zobrazením základnej dilemy našej doby – za každú technologickú vymoženosť tvrdo platíme vlastným súkromím.

My však sledujeme nezaujímavé detektívne pátranie v pekných kulisách. Matne sa črtá akési napätie v spoločnosti – objavujú sa  ľudia, ktorí technologické vymoženosti meniace beh sveta odmietajú, bezohľadnosť korporácií i termín, ktorého silu poznáme z minulých desaťročí dôverne – privatizácia. Nič však nie je dotiahnuté, nič sa vás nedotkne. Kvalita scenára je zásadným problémom nielen českej a slovenskej kinematografie. 

Filmy ako Bod obnovy ukazujú, že vývoj technológií a výtvarnú stránku filmu dokážeme zvládnuť na skvelej úrovni. To skutočne ťažké je nájsť originálny príbeh. Napadá mi aj ďalší český film mladých tvorcov z minulého roka – Úsvit. Rovnako skvelá výtvarná a režijná práca, rovnako slabý scenár.

Bod obnovy je však napriek tomu prekvapivý film. Ukazuje mimoriadny potenciál nastupujúcej filmárskej generácie.