Rehoľné sestry na voľnej nohe? Zasvätené panny sú opäť v kurze 

Podľa riaditeľa metropolitného Odboru inštitútov zasväteného života vo Varšave je zasvätená panna „žena cítiaca vo svojom srdci povolanie, ktoré je darom od Boha. (...) Je to Boh, ktorý volá, a človek na toto volanie odpovedá zasvätením celého svojho života Bohu. Chce Mu slúžiť panenským spôsobom. Ako hovorí svätý Pavol: vydatá žena sa chce páčiť svojmu manželovi a stará sa o veci sveta, zatiaľ čo panna sa chce páčiť iba samotnému Ježišovi. Nezvyčajným spôsobom sa stáva Kristovou nevestou.“  

Liek proti pomužšteniu Cirkvi

Že je hlas zasvätených panien dôležitý aj pre pápeža Františka, ukázal prizvaním jednej z nich – Giulivy di Berardino – na zasadanie Rady kardinálov C9 začiatkom tohto týždňa, kde išlo o zdôraznenie obrazu cirkvi ako „ženy a nevesty“ a odsúdenie „spáchaného hriechu jej pomužštenia“.  

Za súčasného pontifikátu vyšla v roku 2018 trojdielna inštrukcia Ecclesiae Sponsae Imago (Obraz cirkvi nevesty), ktorou Vatikán reagoval na päťdesiate výročie obnovenia tohto starobylého stavu pápežom Pavlom VI. v roku 1970. Inštrukcia bola tiež odpoveďou na žiadosti biskupov o jednotný postup, keďže celosvetovo sa počet zasvätených panien v čase jej vydania pohyboval okolo päťtisíc. Na Slovensku sa prvý verejný obrad zasvätenia uskutočnil v roku 2012, keď žilinský biskup Mons. Tomáš Galis zasvätil dve panny. Odvtedy sa ich počet zvýšil na približne štyri desiatky vrátane kandidátok. Naposledy vykonal obrad zasvätenia dvoch panien nitriansky biskup Mons. Viliam Judák na sviatok Obetovania Pána 2. februára.             

Zasvätená panna – jednočlenný kláštor?

Zasvätené panenstvo znamená osobitné puto s miestnou cirkvou. Na rozdiel od rehoľnej sestry, ktorá musí v istom zmysle „opustiť“ svoju diecézu, aby sa mohla pripojiť k rehoľnej komunite, zasvätená panna žije pod priamou autoritou svojho biskupa v modlitbe a službe pre svoju diecézu. „Stav zasvätených panien nemá svojho zakladateľa či zakladateľku – "iba" samotnú cirkev. Ide o najstarší spôsob zasvätenia v cirkvi, známy už od čias apoštolov. Na rozdiel od rehoľných rádov a sekulárnych inštitútov nemá Ordo virginum pevné pravidlá ani štruktúru spoločenstva,“ uvádza internetová stránka zasvätených panien na Slovensku. Virgo consecrata nemusí nosiť osobitný rehoľný odev a zvyčajne vykonáva bežné civilné zamestnanie ako pred zasvätením. Inštrukcia z roku 2018 pripúšťa aj možnosť združovania zasvätených panien.       

Odporúčajúce smernice, ktoré vydala Konferencia biskupov Slovenska v roku 2009, hovoria, že zasvätené panny na rozdiel od rehoľníčok neskladajú záväzok chudoby a poslušnosti. „Zasvätené panny normálne pokračujú v živote vo svete. V situácii rehoľníčok sú (okrem sľubu čistoty) iba v ochote a pripravenosti obetovať svoj život pre cirkev,“ spresňuje dokument. Kým reholné sľuby kladú doraz na aktívny úkon osôb, ktoré ich skladajú, pri zasvätení panny je viac aktívna samotná cirkev prostredníctvom biskupa vykonávajúceho obrad zasvätenia.

Najvyšším predstaveným zasvätených panien je pápež a ich priamym predstaveným je miestny biskup, ktorý na službu ich sprevádzania a formácie môže vyčleniť svojich zástupcov – „biskupského delegáta“ a „duchovného poradcu“. Formácia Virgo consecrata trvá spravidla sedem rokov, pričom prvé dva roky sú prípravné a päť ďalších rokov sa označuje ako kandidatúra. Zasvätenie prijímajú kandidátky vo veku od tridsať do päťdesiat rokov.     

Manželstvom nepohŕdajú, majú toho Najlepšieho

Pri obrade zasvätenia dostáva kandidátka závoj, prsteň a breviár. Virgo consecrata sa stáva Kristovou nevestou, a napodobuje tak budúcu realitu všetkých veriacich v Krista v nebi, kde sa „neženia ani nevydávajú, ale sú ako anjeli“ (Mt 22,30). Zasvätené panny sú živým svedectvom toho, že Kristus je konečným naplnením túžob ľudského srdca. Ich stav však neznamená, že pohrdli manželstvom. V obrade zasvätenia sa nachádza formulácia: „Hoci uznávate hodnotu manželstva, zriekli ste sa ho.“ Táto veta je veľmi dôležitá, lebo vyjadruje, že Virgo consecrata si v podstate vedela predstaviť aj manželský život, keby ju o ruku nepožiadal sám Boh. Skutočný dôvod, prečo sú dnes zasvätené panny v kurze, treba hľadať v najvyššom kurze ich Ženícha.