V Európskom hlavnom meste kultúry tancovali umelci nahí aj pred deťmi. Kritici hovoria o kultúrnom dne

Otvárací ceremoniál pri príležitosti uvedenia Európskeho hlavného mesta kultúry pre rok 2024 opätovne otvoril aj otázku o tom, kde presne sa nachádzajú hranice kultúry.

profimedia-0839396275 (1) Foto: Profimedia.sk

Súčasťou januárového programu v rakúskom meste Bad Ischl, ktorému sa tento prestížny titul ušiel, bol totiž aj takzvaný Práškový tanec, ktorý aj tento mesiac naďalej polarizuje verejnosť.

Počas neho totiž na pódiu vystupovali umelci za sprievodu hudby Antonia Vivaldiho úplne nahí a – ako už samotný názov napovedá – obsypávali sa pritom bielym práškom, presnejšie detským púdrom.

Ako naznačuje nemecký regionálny denník Münchner Merkur, predmetom kontroverzie sa stalo najmä to, že sa vystúpenie začalo už o pol šiestej večer a sledovať ho preto mohli aj malé deti.

To isté platí aj o živom vysielaní, ktoré divákom sprostredkovala najväčšia rakúska rozhlasová a televízna spoločnosť ORF na svojom treťom kanáli.

Samostatnou témou, ktorá rezonovala predovšetkým v kresťanskom prostredí, je to, že program, ktorý zahŕňal aj sporný tanec, sa vysielal naživo na obrazovke vo farskom kostole Bad Ischl. Miestny pastor Christian Öhler v tom však problém nevidel.

FPÖ: Je to kultúrne dno

„Namiesto toho, aby sa otvorenie hlavného mesta kultúry v Bad Ischli využilo na prezentáciu rozmanitej a bohatej regionálnej ľudovej kultúry v Salzkammergute [rakúsky región, v ktorom sa nachádza Bad Ischl, pozn. red.] stalo sa obscénnou výkladnou skriňou ľavicového alternatívneho kultúrneho šíku,“ kritizovala v stanovisku národno-konzervatívna Slobodná strana Rakúska (FPÖ).

Strana ďalej tvrdí, že ide o absolútne menšinový program, ktorý sa vraj celkom oprávnene stretáva s jednoznačným odmietnutím mnohých občanov. Podľa FPÖ je tiež absurdné, že toto „kultúrne dno“ je dotované peniazmi daňových poplatníkov.

Riaditeľka aj choreografka hovoria o pozitívnych reakciách

Podľa rakúskej tlačovej agentúry APA kompetentní problém nevidia. „Dostala som množstvo pozitívnej spätnej väzby po otvorení, a to aj od mnohých ľudí zo Salzkammergutu. (…) Mnohých ľudí to dojalo a povzbudilo a necítili sa nijako vyprovokovaní,“ bránila sa choreografka tanca Doris Uhlichová.

Na obhajobu vystúpenia nahých tanečníkov sa postavila aj riaditeľka hlavného mesta kultúry Elisabeth Schweegerová. „Existuje množstvo spätnej väzby, ktorá je mimoriadne pozitívna. Na otvárací program, ktorý zahŕňal 40 alebo 45 podujatí, sú v medzinárodnej i národnej tlači väčšinou pozitívne reakcie,“ povedala s tým, že toľko odporu voči tejto časti programu nečakala.

Popri rakúskom Bad Ischli sú tento rok Európskymi hlavnými mestami kultúry aj nórske Bodø a druhé najväčšie estónske mesto Tartu.