Zubárske zákroky vlani rekordne zdraželi. Pacienti platia aj to, čo by nemuseli. Môžu žiadať vrátenie peňazí?
„Ceny zubných lekárov v roku 2023 v priemere stúpli o 19,3 percenta a prispeli tak k skutočnosti, že jeden z dvanástich základných odborov výdavkov domácností, zdravie, dosiahol v minulom roku dvojcifernú hodnotu,“ uviedol Štatistický úrad SR na sociálnej sieti.
Priemerný rast cien služieb zubných lekárov v piatich rokoch pred nástupom rýchlej inflácie (do roku 2021) bol 4,1 percenta. Výraznejšiu dynamiku rastu nabrali ceny zubárov v roku 2022, za rok vzrástli takmer o 9 percent. Tempo rastu v minulom roku bolo však najvyššie od roku 2020.
„Ceny (u stomatológov) sú vysoké pretože naozaj nie sú nikým regulované,“ upozornila prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov Mária Lévyová. „Prevažná väčšina zubárov si stanovuje ceny na základe toho, koľko stojí práca v ambulancii či iné náklady a pacient má v tom hokej,“ dodala.
Röntgenový snímok plne uhrádza poisťovňa
Rozsah úhrady zdravotných výkonov stanovuje zákon, na základe ktorého zmluvným stomatológom, ktorých podiel je na Slovensku okolo 80 percent, poisťovne niektoré výkony hradia čiastočne alebo úplne.
Poisťovne zubárom plne uhrádzajú napríklad akútne ošetrenie zuba, ošetrenie zubného kazu (použitím štandardného materiálu) či preventívnu prehliadku. Za tieto úkony nemôže zmluvný zubár požadovať úhradu od pacienta.
Napriek tomu sme v cenníkoch zmluvných zubárov objavili poplatky napríklad za registráciu, založenie karty, preventívnu prehliadku či vstupné vyšetrenie v rozsahu 10 až 50 eur. Zubné ambulancie sa zrejme spoliehajú na to, že doplatok pacient zaplatí a využije benefit poisťovne, ktorá mu peniaze spätne vráti.
Balík, ktorý prakticky každá zdravotná poisťovňa ponúka za rôznych podmienok a v rozdielnych výškach (60 až 150 eur ročne), slúži však na preplácanie doplatkov za „nadštandardné“ výkony, a nie za platenie bežných úkonov, ktoré si zubári môžu dať plne preplatiť od poisťovne.
Ďalším konkrétnym príkladom je röntgenová (RTG) snímka, ktorú už niekoľko rokov v praxi zubári ponúkajú pacientom ako doplnok k preventívnej prehliadke. Často si za ňu účtujú doplatok v rozsahu 10 až 30 eur, no pokiaľ majú zmluvu s poisťovňou pacienta, nemali by.
„Platný zoznam zdravotných výkonov definuje RTG výkony ako zdravotné výkony uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia, teda zubný lekár za ne nemá požadovať úhradu od pacienta,“ vysvetlil pre Štandard PR špecialista zdravotnej poisťovne Dôvera Matej Štepiansky.
Pacient by sa mal o cenách lepšie informovať
Katalóg obsahuje výkony uhrádzané poisťovňou, ich rozsah je veľmi starý, upozorňuje Slovenská komora zubných lekárov (SKZL). "Pre RTG snímok je (v katalógu) napísané, že materiál sa pripočítava (platí osobitne, pozn. red.). Ale my už so žiadnym nepracujeme, pretože tie zariadenia sa časom posunuli aj po finančnej stránke," upozornil prezident SKZL Igor Moravčík. "Viem si predstaviť, že ten poplatok je za digitalizáciu (snímku)," dodal.
Doplatok teda vychádza zo starej praxe, kedy sa uhrádzal materiál, ktorý digitalizácia už dávno prekonala. Do procesu spracovania RTG snímku si teda lekári môžu účtovať procesné úkony, ktoré nie sú jasne štandardizované. Faktom však je, že za RTG snímok platíme niekedy 20 až 30 eur najmä v zubých ambulanciách, zatiaľ čo v nemocniciach to zaužívané nie je.
"Ak ide o zmluvného lekára za preventívnu prehliadku by nemal pýtať poplatok," vysvetľuje ďalej Moravčík, ale dodáva, že komplexné vstupné vyšetrenie je hradené len raz za život. "Ak prichádzate od iného lekára, (nový zubný lekár) potrebuje zistiť stav pacienta, no poisťovňa to už nehradí," dodal.
"Pacient by mal byť vždy dopredu informovaný o cene. Správne by to malo byť automaticky, ale ak to tak nie je, treba sa pýtať," uzavrel prezident SKLZ.
Pri tvorbe cenníkov zubárov chýbajú štandardy
Agendu cenníkov kontroluje Krajský úrad (VÚC), no ten „nemá kompetenciu schvaľovania cenníkov“, vysvetlila hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Lucia Forman.
Podľa jej slov kraj cenníky jednotlivých zubárov či kliník iba berie na vedomie, pričom poskytovateľ zdravotnej starostlivosti má povinnosť každú aktualizáciu cien im zaslať. Ale „keďže ide o oblasť správneho práva, kraj nemá k dispozícii vyšetrovacie nástroje ako agent-provokatér alebo mystery shopping,“ dodala Forman.
Medzerou v systéme sú štandardy, ktoré často nie sú dostatočne definované. Zákon hovorí o tom, že poisťovne uhrádzajú štandard a pacient si dopláca nadštandard. No „právny predpis, ktorý mal určiť, čo je a čo nie je štandard, dodnes ministerstvo zdravotníctva nevydalo“, tvrdí vedúca oddelenia komunikácie Banskobystrického samosprávneho kraja Lenka Štepáneková.
Pacient sa v prípade sporu s cenami zubára môže obrátiť na VÚC alebo poisťovňu
Pokiaľ má pacient pocit, že platí u zubného lekára neoprávnene, podľa rezortu zdravotníctva má právo na vysvetlenie účtovaných doplatkov a poplatkov zo strany ošetrujúceho lekára, má tiež právo na nahliadnutie do cenníka hradených služieb u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.
„V prípade nespokojnosti pacienta s účtovanými doplatkami alebo poplatkami zubným lekárom môže kontaktovať svoju zdravotnú poisťovňu, ak je lekár v zmluvnom vzťahu so zdravotnou poisťovňou poistenca, či samosprávny kraj,“ uviedol rezort zdravotníctva.
Ministerstvo však upozorňuje, že pre akékoľvek ďalšie konanie je nevyhnutné, aby mal pacient ošetrujúcim lekárom vystavenú správu, ktorá obsahuje informácie o poskytnutej zdravotnej starostlivosti, ako aj potvrdenie o tom, aké zdravotné výkony mu zubný lekár účtoval a potvrdenie o zaplatení za poskytnutú zdravotnú starostlivosť.
Ak sa na Odbor zdravotníctva úradu VÚC obráti pacient, ktorému bol takýto poplatok účtovaný a doloží náležité doklady, môže peniaze dostať naspäť. "Upozorníme poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, aby takéto poplatky od pacientov nepožadoval a požiadame ho, aby bol predmetný poplatok pacientovi v plnom rozsahu vrátený," vyjadril sa pre Štandard Trnavský samosprávny kraj.