Elektromobily: nakoniec prežije ten, kto vyrába ziskovo, nie ten, kto vyrába

Čínsky BYD sa predbieha s americkou Teslou, kto prekoná viac výrobných rekordov. Európa plače, že v elektromobiloch nestíha a automobilky zvažujú spájanie síl. Krajiny sa chvália, kto má viac batériových investorov. Sociálne siete sú plne elektromobilových evanjelistov a ich štatistík nabíjania či dojazdu.

Ilustračné foto: František Iván/TASR

Ilustračné foto: František Iván/TASR

Elektromobily každým rokom dozrievajú a z trhu už nezmiznú. Ale predsa len, nedá sa nevšimnúť si, že pre mnohé automobilky sú stále skôr trápením ako príležitosťou. Bez dotácií sa ich predaje neraz začnú zadrhávať. Problémom sú aj prehnané prevádzkové očakávania. Požičovňa automobilov Hertz na konci minulého roka začala rozpredávať časť slávnostne nakúpených elektromobilov – prekvapili ju vysoké náklady na opravy tejto flotily.

Minimálne v Európe však dopyt budú zabezpečovať čoraz tvrdšie emisné limity. No predať ešte neznamená zarobiť. Vie o tom americký Ford, ktorý na každom predanom elektromobile stráca 36-tisíc dolárov. Znížil kvôli preto výrobu vlajkového F-150 Lightning a odložil plánovanú investíciu 12 miliárd dolárov do rozšírenia výroby.

Americký výrobca elektromobilov Rivian stráca na každom vozidle 33-tisíc dolárov. Švédske Volvo pred pár týždňami ohlásilo odstúpenie z projektu elektromobilov Polestar, ktorý bude zastrešovať už len materská spoločnosť Geely. Trh na toto oznámenie zareagovali prudkým rastom akcií Volva.

Na druhej strane je zisková Tesla, ktorú v minulosti už mnohí pochovali. Kvôli konkurenčnému boju však prudko zlacnila svoje modely, čím si odkrojila z ešte nedávno veľmi solídnych marží. „Súčasný status quo je sotva udržateľný,“ komentoval v októbri 2023 cenovú vojnu v elektromobiloch finančný riaditeľ Mercedesu.

Samostatnou kapitolou sú čínske elektroautomobilky, ktoré dosahujú až explozívny rast a prenikajú na nové trhy. Oficiálne finančné údaje BYD ukazujú, že automobilka je síce v maržiach pomerne ďaleko pod Teslou, no je zisková.

Otázne však je, či je rast čínskych elektromobilov spôsobený úspešným obchodným modelom, alebo rozhodnutím komunistickej strany. Tá na dotáciách posiela automobilkám desiatky miliárd dolárov. A úspech BYD zatienil neúspech iných čínskych automobiliek. V októbri minulého roka zbankrotovala automobilka WM Motor a vo februári oznámila ďalšia elektroautomobilka Human Horizons pozastavenie výroby modelu HiPhi.

Obrovský čínsky trh dokáže pohltiť kadečo. No je možné, že súdruhovia v snahe rozkúriť chladnúci kotol ekonomického rastu stavili na elektromobily podobne ako kedysi na nehnuteľnosti či oceliarstvo. To, čo kedysi vyzeralo ako úspech, sú dnes obrovské nadkapacity spôsobujúce ekonomické problémy.

Byť prvý a byť najväčší nemusí byť dlhodobo udržateľná stratégia. Také boli aj Nokia či Yahoo a dnes sú len tieňmi. Aj pri elektromobiloch platí, že na konci dňa prežije ten, kto vyrába ziskovo, nie ten, kto vyrába.