„Prečo nie?,“ povedali si mladí katolíci v nemeckom Münsteri a rozhodli sa pre podobnú radikálnu zmenu – oficiálnu „rozlúčku“ s ich doterajším patrónom svätým Tomášom Morom.
Münsterský diecézny zväz KJG (Katolícke mladé spoločenstvo) sa rozhodol pre omladenie svojho imidžu rozlúčkou so „starými hodnotami“, ktoré svätý Tomáš Morus reprezentuje. „Postoje svätca kolidujú s hodnotami KJG,“ zdôvodňuje zväz svoje rozhodnutie v oficiálnom februárovom vyhlásení.
Počas študijnej cesty KJG do Londýna v októbri 2022 sa spoločenstvo mladých katolíkov intenzívnejšie zaoberalo svätým Tomášom Morom a jeho životom. Zhrnutie svätcových nedostatkov, ktoré je potrebné vymazať, vyústilo napokon do zámeru vymazať samotného svätca:
„Postavil sa za staré hodnoty katolíckej cirkvi.“ Rozhorčená katolícka mládež totiž v Londýne zistila, že ich patrón „bol svätorečený preto, lebo prišiel o hlavu pre svoj nesúhlas s rozvodom a novým manželstvom anglického kráľa Henricha VIII, čo sa prieči súčasným hodnotám KJG,“ uvádza diecézny zväz.
Výsledkom tejto kolízie hodnôt, je tiež zmena názvu ocenenia, ktoré až doposiaľ nieslo menom svätca.
„Tomáš Morus už v budúcnosti nebude vyzdvihovaný ako patrón ani v práci diecézneho združenia. Súčasná cena Tomáša Mora, ktorá sa udeľuje členom KJG a skupinám za osobitné nasadenie, bude premenovaná na „Cenu dobyvateľa duše.“
Za túto zmenu zahlasovalo až štyridsať dva mladých delegátov katolíckeho zväzu, pričom len dvaja boli proti vylúčeniu svätého Tomáša Mora a jeho „starých hodnôt“.
Na tejto malej vzorke vidí publicista a kňaz aachenskej diecézy Dr. Guido Rodheudt jasnú ukážku ovocia takzvanej Nemeckej synodálnej cesty. „Títo mladí ľudia sa zo súčasného hlásania nemeckej cirkvi jednoznačne úspešne naučili, že manželstvo v žiadnom prípade nie je niečo, o čo sa človek musí snažiť. (...) Určite pozorne počúvali, ako sa na rôznych synodálnych stretnutiach hlasovalo o tom, že predchádzajúce učenie o nerozlučiteľnosti manželstva možno fakticky zanechať a že na jeho miesto možno rovnocenne umiestniť alternatívne spôsoby života," povedal.
"A určite od mnohých biskupov počuli, že Cirkev sa previňuje, ak naďalej hlása to, za čo svätý Tomáš Morus prišiel o hlavu – nerozlučiteľnosť manželstva. Nie je to však napokon Boh sám, od koho sa dištancujeme, keď vyhadzujeme svätcov nesúcich jeho odkaz?," zakončuje svoju úvahu Dr. Guido Rodheudt.
„Tomáš Morus má pre nás teraz omnoho väčší význam než kedykoľvek od svojej smrti. Ale dnes pre nás určite nemá taký význam, aký bude mať o sto rokov,“ vyslovil v roku 1929 prorockú vetu Gilbert Keith Chesterton.
Ešte v roku 1966 získal jeho sfilmovaný príbeh s názvom Muž do každého počasia šiestich Oskarov a Vatikán ho v roku 1995 pridal na svoj Filmový zoznam, na ktorom je len 45 filmov so zvláštnym odporúčaním Vatikánu. Kritériom nie je len umelecká stránka, ale celkový odkaz príbehu, ktorý nie je len nadčasový.
Chesterton to pomenoval typicky majstrovsky. S pribúdajúcim vekom odkazu svätého Tomáša Mora jeho aktuálnosť paradoxne rastie. Prečo? Zrejme preto, lebo čoraz viac rastie pokušenie i chuť posadiť sa na trón vlastného života a vládnuť neobmedzene. Všetkému a každému. A všetko a každý, kto mi v tom chce zabrániť, musí preč.
Ide o následok modernej detronizácie Boha, teda Pravdy a Lásky. Postoj človeka, na ktorého tróne ešte sedí Boh, je iný. Ak aj tento človek poruší nadčasové Božie zákony, neznamená to, že musí tieto zákony meniť, lebo ich nedokázal dodržať. Naopak. Interpretuje to potrebou zmeny seba. Veď kresťanstvo predsa neznamená robiť ťažké veci. Kresťanstvo je o nemožných veciach, ktoré pre nás i v nás robí Boh.
Odkaz svätého Tomáša Mora vôbec nie je neaktuálny. On je len aktuálne nepríjemný. Ale to je predsa každý stret pravdy a lži.