Odstrel medveďov judikatúra Najvyššieho súdu SR neschvaľuje
Momentálne je problematika odstrelu tohto zvieraťa komplikovaná nielen pre to, že ide o chránený druh živočícha európskeho významu, ale aj pre judikatúru Najvyššieho súdu, ktorá zohľadňuje európske normy ochrany prírody.
Návrh zákona by umožňoval legálny odstrel šelmy, ak by sa ocitla vo vzdialenosti 500 metrov od okolia miest a obcí. Minister životného prostredia Taraba hovorí o strate plachosti medveďa, a o potrebe zjednodušeného a efektívneho zákroku v prípade ohrozenia občanov. Odstrel by tak mohli vykonávať poľovníci, policajti a iné osoby bez toho, aby muselo dôjsť k zdĺhavému správnemu konaniu na udelenie povolenia k odstrelu, ako to v súčasnosti predpokladá zákon.

Pri preskúmavaní obdobnej žiadosti o povolenie usmrtiť jedinca medveďa hnedého zo strany lesoochranárskeho združenia VLK, sa Najvyšší súd SR vo svojom rozhodnutí v konaní pod sp. zn. 6Sžk/12/2019 vyjadroval k podmienkam vydania daného povolenia a stanovil mantinely prístupu k problémovým jedincom, ktoré ohrozujú obyvateľov.
Najvyšší súd stanovil pravidlá
V danom konaní združenie VLK žiadalo povolenie na odstrel medveďa z dôvodu, že zviera spôsobilo škody na poľnohospodárskych kultúrach a ovocných stromoch. Okrem toho došlo k stretu človeka s medveďom v posudzovanej oblasti, a tým hrozilo vysoké riziko ohrozenia zdravia a bezpečnosti ľudí a vzniku závažných škôd.
Skôr ako došlo k posúdeniu žiadosti zo strany súdu, odstrel medveďa už bol reálne vykonaný. Súd túto skutočnosť vzal do úvahy pri konštatovaní, že z administratívneho spisu nebolo preukázané, že v čase žiadosti, ako aj v čase rozhodovania správnych orgánov, sa konkrétny problematický jedinec medveďa správal tak, že by ohrozoval bezpečnosť a zdravie ľudí, alebo že by hrozilo, že spôsobí závažné škody na úrode a ovocných stromoch a že jedinou uspokojivou alternatívou riešenia tejto situácie bola nutnosť povoliť odstrel medveďa.
Súd poukázal na skutočnosť, že zastrelený bol štvorročný samec medveďa, čo je jedinec v produktívnom veku, ktorý mohol byť genofondom. Medveď je chránený osobitným zákonom pre jeho európsky význam, a preto je možno povoliť výnimku na jeho odstrel iba vo výnimočných prípadoch. Tie sú zákonom vymedzené ako ochrana zdravia alebo verejnej bezpečnosti ľudí, pričom povoliť výnimku možno len za predpokladu, že neexistuje iná alternatíva a zároveň udelená výnimka neohrozí zachovanie populácie dotknutého druhu.
Podľa názoru súdu majú orgány verejnej moci dbať na to, aby sa prirodzené teritórium pôsobenia medveďov každoročne nezmenšovalo. Je všeobecne známou skutočnosťou, že každoročne pribúdajú na území SR „holiny“ v našich lesných porastoch, rozširuje sa priemyselná a iná výstavba v miestach, kde by udeľovanie povolenia na ich výstavbu v minulosti bolo nemysliteľné, zber lesných plodov sa stáva podnikaním a neslúži bežnej osobnej spotrebe, nezabezpečuje sa prirodzené kosenie a iné.
Všetky tieto negatívne skutočnosti každoročne pokračujú so stúpajúcou tendenciou, v dôsledku čoho sa existujúce teritórium pre život medveďov a inej zveri, ktoré tu boli stáročia, zmenšuje, nehovoriac o zásahoch obyvateľstva výstavbou a prevádzkovaním budov priamo v lesných porastoch, často chránených územiach, obťažovaní zveri hlukom, výstavbou, prevádzkou budov, dopravných prostriedkov, rozmachom turizmu a často aj bezohľadným ľudským správaním.
Odstrel medveďa môže byť preto podľa názoru súdu len posledným spôsobom riešenia situácie, keď zlyhávajú všetky ostatné vhodné a dostupné opatrenia ako označovanie medveďov, ich umiestnenie do iných lokalít, monitorovanie ich pohybu a eliminovanie ich pohybu v problematických oblastiach pre človeka, uzamykanie odpadov a ich vhodné umiestňovanie, neprikrmovanie zvierat v blízkosti ľudských obydlí a poľnohospodárskej pôdy, plašenie zveri, ako aj výchova zodpovednosti človeka k živočíchovi a prírode.
Vzor v podobe Kanady
Súd dáva do pozornosti predlohu správania sa v podobe vyspelých krajín ako napríklad Kanada, kde považujú denný kontakt človeka s medveďom pri svojich obydliach za úplne bežný bez toho, aby túto situáciu pravidelne riešili odstrelom jedincov. V tomto smere je možné získať skúsenosti a aplikovať zaužívané a osvedčené postupy. Vo vyspelých ekonomikách žijú ľudia v symbióze s medveďmi a správajú sa zodpovedne, keď obmedzujú na najvyššiu mieru situácie, ktoré by medvede lákali k ľudským obydliam a poľnohospodárskym plodinám. Tým znižujú riziko útokov šelmy na najvyššiu možnú mieru, keďže eliminujú príčiny situácií stretu medveďa s človekom.

Okrem týchto opatrení súd poukazuje aj na systém monitoringu medveďa v daných krajinách. Pokiaľ bola zistená činnosť problematického jedinca medveďa alebo jedincov, chytia ich do pascí, medveďa prehliadnu, či nemá zdravotný problém, či nie je zranený, či nie je podvyživený alebo starý, a teda zisťujú aj v tomto smere dôvody, ktoré môžu byť východiskom pre problematické správanie sa jedinca.
Pokiaľ sa zistí, že medveď je v poriadku, premiestnia ho na iné odľahlé miesto. Pri premiestňovaní postupujú tak, že ho plašia búchaním do klietky, v ktorej je premiestňovaný, aby mal rešpekt, aby sa bál opätovne sa k miestu priblížiť a vrátiť sa, keď ho vypustia strieľajú doňho gumené projektily, aby ho odradili sa opätovne vrátiť, púšťajú na zviera vycvičené psy, teda robia všetky možné a efektívne opatrenia, aby sa medveď bál vrátiť sa na miesto, kde jeho pobyt bol vyhodnotený ako rizikový.
Vo svojom rozhodnutí súd upozorňuje, že za ohrozenie bezpečnosti a života obyvateľov nie je možné považovať akýkoľvek očný kontakt človeka s medveďom bez preukázania ďalších skutočností (v prejednávanej veci vo vzdialenosti 200 metrov, človek pozoroval približovanie sa medveďa k sadu iného vlastníka).
Podľa najvyššieho súdu je nutné identifikovať problematického jedinca medveďa stopami, pachovými zložkami, označiť ho, monitorovať ho obojkami, fotopascami a iným spôsobom zisťovať jeho migráciu, a v dôsledku toho realizovať odchyt medveďa a jeho premiestnenie do inej lokality, ktorá je bezpečná pre ľudí a ich majetok. Súd rovnako zdôraznil, že je nutné zaručiť, že sa prípadný odchyt bude týkať medveďa, ktorý spôsobil škodu a nie medveďa iného.
Základ tvorí európska legislatíva
Najvyšší súd teda pri problematike odstrelu kladie dôraz na uskutočnenie všetkých dostupných opatrení na odplašenie medveďa, pričom usmrtenie ako prostriedok nápravy kladie až na posledné miesto. Ponúka paralelu s krajinami, ktoré sa, namiesto ich zabíjania naučili so zvieratami koexistovať. Takýto prístup súd nezvolil náhodou, ale vychádza z Nariadenia Rady č. 338/97, ktoré bolo v istej časti pretavené aj do osobitného zákona o ochrane prírody a krajiny.
Nariadenie okrem iného hovorí o potrebe chrániť druhy voľne žijúcich živočíchov a rastlín a zaručiť ich ochranu reguláciou obchodu, ako aj o zjednotení noriem ochrany pre Európu ako celok. Členské štáty teda musia svoju legislatívu nastaviť tak, aby spĺňala minimálne požiadavky ochrany z nariadenia, ale zároveň môžu prijať na ochranu aj prísnejšie zákony.
Navrhovaný ústavný zákon môže svojím znením porušovať nariadenie, keďže skutočne môže v praxi dochádzať k oveľa masívnejším odstrelom medveďa, než tomu bolo doteraz, a to bez predchádzajúceho posúdenia kompetentnými orgánmi. To, že zákon by mal byť ústavný, má svoje odôvodnenie.
Ústavný súd ho nebude môcť posudzovať z hľadiska súladu s Ústavou a medzinárodnými zmluvami, keďže túto kompetenciu mu odňala bývalá ministerka spravodlivosti Mária Kolíková. Predpoklad zákonodarcu o prijatí zákona v takejto forme, aby sa predišlo kontrole zo strany Ústavného súdu, už veľa napovedá. Ani to však neznamená, že daný zákon by bol v poriadku. Všetky normy vnútroštátneho práva, a teda aj predmetný zákon, totiž musia byť v súlade s nariadeniami Európskej únie.
V tomto momente to vyzerá, že zákon zrejme nebude spĺňať európske požiadavky ochrany zvierat, ktoré hovoria o odstrele až ako o poslednej možnosti. Ústavný súd ho síce nebude môcť skúmať, no na európskej úrovni to už bude možné. Ak by aj zákon prešiel ústavnou väčšinou, zrejme neprejde cez európske inštitúcie, nakoľko sme viazaní európskym nariadením. A výsledkom bude rozhodnutie, ktoré aj tak prinúti zákonodarcu upraviť zákon do viac menej dnešnej právnej úpravy o ochrane prírody.
Skutočnosť, že medvede stratili plachosť je nesporná. Odstrelom sa ale rieši následok, ale nie príčina. Tá spočíva v už spomínanom čoraz väčšom zásahu človeka do teritória medveďa, ich prikrmovaní či iných faktoroch, pre ktoré sa medveď vyberá do obývaných oblastí. Treba si uvedomiť, že je to človek, kto vie zabezpečiť potrebné šetrné opatrenia voči šelme, a nie naopak. Odstrel nie je vylúčený vo vybraných prípadoch. Ale rozhodne by nemalo dôjsť k umožneniu situácií, keď v obývanej oblasti bude množstvo ľudí strieľať na zvieratá iba preto, že im to zákon umožňuje.