Eufória z elektromobilov opadá. Najmä v Európe

Elektrické autá zažili v posledných dvoch až troch rokoch nevídaný boom. Dopyt po nich z roka na rok rástol o desiatky percent, no postupne sa spomaľuje, čo existenčne ohrozuje viaceré doteraz extrémne rýchlo napredujúce start-upy. A hoci sú čísla o predajoch elektromobilov vo viacerých častiach sveta stále plusové a dopyt rastie, v Európe sa prepadá.

Logo automobilky Tesla. Foto: TASR/AP Logo automobilky Tesla. Foto: TASR/AP

Automobilový priemysel už istý čas zažíva akúsi eufóriu z elektrických vozidiel. Prognóz o tom, ako rýchlo ovládnu celý trh, nebolo málo. Teraz to však utícha a spoločnosti sa myšlienkami vracajú k tomu, čo chce spotrebiteľ.

„To, čo sme videli v rokoch 2021 a 2022, bol dočasný nárast trhu, keď sa dopyt po elektrických vozidlách skutočne rozbehol,“ uviedol Marin Gjaja, prevádzkový riaditeľ divízie elektrických vozidiel spoločnosti Ford. Pre CNBC dodal, že dopyt „stále rastie, ale ani zďaleka nie takým tempom, ako sme si mysleli v rokoch 2021 a 2022“.

Hoci pomalšie, dopyt stále rastie

Predaj elektrických áut vo svete sa v marci medziročne zvýšil zhruba o 12 percent. Nešlo však o rovnomerný nárast, keď sa o to postaral najmä čínsky a americký trh. Tie kompenzovali slabé výsledky na európskom trhu, kde objem predaja elektromobilov klesol o 9 percent. Nemecko, Švédsko a Taliansko zaznamenali pokles predaja elektrických vozidiel o približne 30 percent.

Vo februári boli čísla ešte nižšie, keď medziročný nárast dosiahol iba tri percentá. Prieskumná spoločnosť na margo toho upozorňuje, že rast predaja sa v ostatných mesiacoch celkovo zmierňuje.

Blikajúcu kontrolku ešte väčšmi zvýrazňuje to, že údaje prieskumnej spoločnosti Rho Motion nezahŕňajú iba čisto elektrické vozidlá, ale aj plug-in hybridy.

A problémom pri údajoch o predaji vozidiel je aj ďalšie skreslenie, ktoré ukazuje prípad Spojeného kráľovstva.

Denník Telegraph poukazuje na to, že v januári a februári tam bolo celkovo zaregistrovaných takmer 36-tisíc nových elektrických vozidiel, čo je o 21 percent viac než za rovnaké obdobie vlani. No len 6 500 z nich si kúpili súkromní spotrebitelia. Zvyšok sa predal podnikom či požičovniam automobilov. Predaj jednotlivcom, ktorí sú z dlhodobého hľadiska nosnou skupinou, klesol z roka na rok o 17 percent.

Sam Fiorani, šéf analytikov v spoločnosti AutoForecast Solutions, vníma za ochladením najmä to, že prví zvedaví používatelia boli uspokojení. Presvedčiť bežných spotrebiteľov k nákupu elektrického auta však bude o niečo náročnejšie. Tí podľa Rho Motion čakajú na príchod dostupnejších modelov na trh.

Bloomberg dodáva, že klesajúci predaj elektromobilov v Európe je bolestivým dôkazom toho, že trh nie je pripravený na samostatnú prevádzku a upozorňuje vlády na potrebu väčšej podpory, keďže bez dotácií sú náklady na vlastníctvo elektrického vozidla príliš vysoké. Poistenie a opravy sú drahšie ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom a mnohí budúci zákazníci stále pociťujú nespokojnosť s obmedzenou infraštruktúrou nabíjania.

„Strácame dynamiku. (…) Trh už nerastie a podiel elektromobilov na trhu v skutočnosti klesá,“ povedal pre agentúru Mattias Bergman, výkonný riaditeľ skupiny Mobility Sweden, kde sa predaj v prvom štvrťroku prepadol takmer o pätinu.

Začína sa vyrábať výrazne viac, než sa predá

Zrejme kľúčovým rozhodnutím, ktoré sa v súčasnosti vo vedení automobiliek prijíma, je to, ako rýchlo sa má zvýšiť výroba elektrických vozidiel. Tá by mala v optimálnom prípade zodpovedať dopytu.

Motoristický novinár Peter Campbell pre Financial Times napísal, že údaje od dodávateľov a prognostikov ukazujú, že svetový automobilový priemysel vyrobil v minulom roku 10,5 milióna elektrických vozidiel, pričom v tomto roku očakáva výrobu 13,5 milióna vozidiel a v tom nasledujúcom až 18 miliónov.

Predaj však podľa rovnakého súboru údajov bude ešte viac zaostávať. V minulom roku sa predalo 9,5 milióna vozidiel, ale tento rok sa očakáva len 9,8 milióna, píše Campbell.

Prieskum audítorského giganta Deloitte poukázal na podobný trend. V mnohých častiach sveta iba malý podiel spotrebiteľov túži po elektrickom aute. V USA by si až 67 percent opýtaných obstaralo radšej auto so spaľovacím pohonom a obľube sa tešia aj rôzne vozidlá s hybridným pohonom.

Zásoby nepredaných áut sa kopia

Spoločnosť Rho Motion však uvádza o niečo pozitívnejšie čísla, keď predpovedá nárast predajov o 25 až 30 percent z 13,6 milióna na približne 17,5 milióna kusov. No okrem faktu, že toto číslo spája elektrické autá aj plug-in hybridy, poukazujú v prípade elektrických áut na o niečo odlišný vývoj aj správy z Európy a zámoria. Autá v „skladoch“ sa totiž začínajú kopiť.

Dostupné zásoby elektromobilov v USA, merané v dňoch dodávky, sa podľa spoločnosti Cox Automotive vyšplhali na 136 dní, čo je v porovnaní s údajom o zásobách áut v rámci celého amerického automobilového priemyslu (78 dní) bezmála dvojnásobné číslo.

Britské noviny Financial Times zase prednedávnom upozornili, že európske prístavy pripomínajú parkoviská, keďže sa tam hromadia dovezené vozidlá. Okrem logistického problému s nedostatkom dopravcov je podľa zástupcov lodného i automobilového odvetvia hlavným dôvodom to, že sa elektromobily nepredávajú tak rýchlo, ako sa čakalo.

Podľa kompetentných stáli niektoré elektrické vozidlá čínskych značiek v európskych prístavoch až 18 mesiacov. Jeden odborník na logistiku automobilov uviedol, že mnohé z vyložených vozidiel jednoducho zostali v prístavoch, kým sa nepredali distribútorom alebo koncovým používateľom.

Loď spoločnosti BYD Explorer No.1 mieriaca do nemeckého prístavu Bremerhaven. Foto: BYD/X

Spoločnosť BLG Logistics, ktorá prevádzkuje terminál na manipuláciu s vozidlami v nemeckom prístave Bremerhaven, uviedla, že elektroautá začali v prístavoch ostávať dlhšie po tom, ako nemecká vláda v decembri minulého roka zastavila dotácie na nákup elektrických vozidiel.

„Ľudia jednoducho nezarábajú dosť na to, aby si mohli kúpiť tieto autá,“ skonštatoval Laurent Favre, generálny riaditeľ francúzskeho dodávateľa autodielov OPmobility. Medzi ponukou a dopytom je podľa neho priepasť: „Je normálne, že dotácie nebudú trvať večne. Realita nás dobieha.“