O spoločnosti, ktorá sa snaží dobyť Európu a prekonať Muskovu Teslu: Nastala éra čínskych áut

Píše sa rok 2011. Zakladateľ Tesly, vysoko inovatívnej a vtedy aj prelomovej automobilky zameranej na elektrické autá, sa v rozhovore pre Bloomberg smeje z predstavy, že by mu mohla konkurovať čínska firma BYD: „Videli ste to auto?“

„Nemajú výborný produkt,“ odpovedá moderátorke na otázku, prečo sa na tom zabáva napriek tomu, že do čínskej spoločnosti vo veľkom investovala Berkshire Hathaway, firma legendárneho amerického miliardára Warrena Buffeta.

Vlani Elon Musk otočil a virálne video okomentoval slovami, že to bolo pred mnohými rokmi: „Dnes sú ich autá vysoko konkurencieschopné.“

In 2011, Elon Musk scoffed at the idea of BYD competing with Tesla in a Bloomberg TV interview.

Now, the Chinese carmaker is set to become the world's No. 1 EV maker https://t.co/Ilio0p6mYG pic.twitter.com/EX4mwqbdq7

— Bloomberg (@business) December 27, 2023

Začiatky

Spoločnosť BYD založil ešte v roku 1995 Wang Chuanfu, dnes 57-ročný miliardár, ktorý sa narodil v pomerne chudobnej farmárskej rodine. Hlavným jadrom biznisu bola výroba batérií. Začiatkom milénia uzavrela spoločnosť strategické partnerstvo s Motorolou a neskôr i Nokiou, čím sa dostala medzi najväčších svetových výrobcov nabíjateľných batérií.

V automobilovom priemysle sa podnik začal pohybovať až necelú dekádu po založení. Prvé auto BYD F3 vstúpilo na trh v roku 2005. Wang už od začiatku razil myšlienku nízkych nákladov, ktorú preniesol aj do nového biznisu. Namiesto nákladnej automatizácie zamestnával množstvo lacnej pracovnej sily, pričom pracovníkom rozdeľoval zložité procesy do jednoduchých krokov.

Zároveň presadil to, že najdôležitejšie a najdrahšie súčasti svojich automobilov vrátane batérií si firma začala vyrábať sama. Vďaka tomu bol schopný predávať model F3 s benzínovým motorom za 8-tisíc dolárov, čo bola približne polovica vtedajšej ceny podobného modelu Toyota Corolla. Napriek miernym problémom s kvalitou sa model koncom desaťročia dostal na vrchol rebríčkov predaja v krajine.

Buffetova investícia, prvý hybrid a prudký rast

Jedným z mála zahraničných investorov, ktorí si to všimli a zároveň videli v automobilke potenciál, bol americký miliardár Warren Buffett s jeho svetoznámym konglomerátom Berkshire Hathaway. V septembri 2008 kúpil prostredníctvom dcérskej spoločnosti desatinový podiel v BYD za 232 miliónov dolárov.

Čínska spoločnosť onedlho uviedla na trh prvý sériovo vyrábaný plug-in hybrid na svete, ktorý využíval batérie navrhnuté vo vlastnej réžii. Do konca roka 2009 sa cena akcií spoločnosti BYD viac ako päťnásobne zvýšila. A o niekoľko mesiacov začala spoločnosť vyrábať svoj prvý plne elektrický automobil.

Spoločnosť, podporovaná i čínskou vládou prostredníctvom dotácií či daňových úľav pre kupcov elektrických áut, postupne rástla. Už v polovici roka 2010 uviedla na trh hybridné vozidlá, ktoré boli podstatne lacnejšie ako porovnateľné modely Toyoty s týmto pohonom.

Problémy nastali koncom dekády, vyriešila ich inovatívna batéria

V roku 2019 začala čínskej spoločnosti na domácej pôde významným spôsobom konkurovať Tesla. Tá pôsobila na čínskom trhu už predtým, no musela platiť vysoké dovozné clá. Jej podiel na trhu predstavoval podľa denníka Wall Street Journal (WSJ) zhruba šesť percent. Nový závod v Šanghaji tento problém vyriešil. Do prvej polovice roka 2020 tvorili Tesly približne pätinu elektrických vozidiel predaných v Číne.

Automobilka dokázala Tesle stále konkurovať vďaka pomerne nízkej cene. Spoločnosť však mala problémy s inými lacnými výrobcami v oblasti dojazdu. V roku 2019 predala o 21 percent menej vozidiel ako v predchádzajúcom roku a zisk jej klesol takmer o polovicu. Cieľom spoločnosti bolo podľa WSJ prežitie.

Z problémov ju v roku 2020 vytiahla nová batéria, ktorú Wang a jeho tím inžinierov vyvíjali celé roky. Debutovala v elektrickom sedane Han, ktorý podľa spoločnosti dokáže na jedno nabitie prejsť 375 kilometrov. Vozidlo stojí približne 30-tisíc dolárov, teda viac ako dvojnásobne menej ako Tesla Model S s podobným dojazdom.

Na vrchole rebríčka

Koncom minulého roka sa spoločnosť BYD dostala na úplný vrchol. V poslednom kvartáli predbehla Teslu v počte celosvetovo predaných elektrických automobilov. Jej odbyt predstavoval vyše 525-tisíc kusov, zatiaľ čo Tesla predala bezmála 485-tisíc vozidiel.

A hoci je Tesla v súčte za celý rok stále pred BYD o zhruba 200-tisíc predaných vozidiel, tento rozdiel je dvojnásobne menší než v roku 2022.

V Číne, ktorá je najväčším svetovým trhom s elektrickými vozidlami, sa podľa denníka Wall Street Journal podiel spoločnosti Tesla na trhu zmenšuje, pričom čínsky gigant teraz predáva päť áut na každú americkú Teslu.

Podľa údajov spoločnosti GlobalData, na ktoré odkazuje WSJ, zaberala BYD za prvých jedenásť mesiacov minulého roka takmer dvanásť percent čínskeho trhu s osobnými automobilmi, zatiaľ čo Tesla menej ako tri percentá.

Už to nie je len o lacných autách

Tesla bola v Číne ešte pred štyrmi rokmi lídrom na trhu s elektromobilmi. Jej Model Y tam bol aj v minulom roku najpopulárnejším elektromobilom. No BYD mal medzi dvadsiatimi najpredávanejšími elektroautami polovicu svojich modelov.

Spoločnosť vynieslo nahor to, že začala ponúkať viacero cenovo dostupných vozidiel, ktoré čínskym vodičom poskytli možnosť výberu. Podľa analytikov nasledovala kroky spoločností, ako General Motors, Ford či Volkswagen.

Okrem diverzifikácie bol významným krokom aj prechod na trh s luxusným tovarom.

BYD vydáva svoje luxusné vozidlá pod značkou YangWang. Patrí medzi ne lukratívne pôsobiaci športový model U9 za 150-tisíc dolárov, ktorý sa podobá na Lamborghini či SUV model U8, ktorý sa dokáže otočiť na mieste o 360 stupňov či plávať vo vode.

Popularita spoločnosti BYD za posledné roky prudko vzrástla, pretože rýchlym tempom vyrába nové a rozmanité modely, ktoré vyhovujú takmer každému vkusu a rozpočtu. A jej posun na vyššiu úroveň predstavuje pre vodičov aj vyššiu prestíž.

Denník Wall Street Journal cituje jedného z vedúcich predstaviteľov firmy, ktorý uviedol, že predtým bola cenovka na úrovni 21-tisíc dolárov pomyselnou hornou hranicou, ktorú boli zákazníci ochotní zaplatiť za vozidlá čínskej značky.

Mýlil som sa, čínske automobilky sa poučili, vraví expert a hovorí o problémoch pre autopriemysel v EÚ

Mohlo by Vás zaujímať Mýlil som sa, čínske automobilky sa poučili, vraví expert a hovorí o problémoch pre autopriemysel v EÚ

Éra čínskych automobilov?

Vďaka vynikajúcim výsledkom na domácom trhu sú ambiciózne aj plány spoločnosti BYD na expanziu.

Medzičasom sa už dostala na čelo rebríčkov predaja elektrických vozidiel v Thajsku a rýchlo rastie aj na ďalších trhoch vrátane Austrálie a Izraela. Nové továrne buduje napríklad v Brazílii či Maďarsku. Do Európy v tomto čase mieri jej prvá nákladná loď s kapacitou sedemtisíc vozidiel.

Práve na starý kontinent a USA si BYD robí najväčší zálusk. No bude stáť pred nemalými výzvami. Na domácom trhu pre mierny útlm čínskej ekonomiky čelí tlaku na ziskové marže. V USA sú na čínske vozidlá uvalené prísne clá. Navyše, zákon o znížení inflácie (IRA) vylúčil autá vyrobené z čínskych komponentov z dostupných daňových úľav na elektromobily. A v Európe prebiehajú diskusie o podobných protekcionistických opatreniach.

Spoločnosť aktuálne podľa informácií WSJ očakáva, že v tomto roku vyvezie do zahraničia 400-tisíc automobilov, čo je cieľ, ktorý je podľa analytikov dosiahnuteľný. Vývoz, ktorý ponúka vyššie ziskové marže, sa pravdepodobne stane ďalším motorom rastu, cituje denník analytikov HSBC.

Či bude automobilka schopná obstáť v súťaži na svetovom trhu, zatiaľ nevedno. No zakladateľ rýchlo rastúcej čínskej spoločnosti Wang Chuanfu v tom má jasno. V augustovom prejave pri príležitosti výroby päťmiliónteho elektromobilu sa zamyslel nad vzostupom firmy z výrobcu batérií na automobilovú veľmoc. Výroba prvého milióna vozidiel trvala trinásť rokov, ďalšie dva milióny áut spoločnosť vyprodukovala za rok a pol a posledné dva milióny vychŕlila len za deväť mesiacov.

„Nastala éra čínskych automobilov,“ povedal Wang.