Aby sme mali predstavu o akom množstve sa bavíme: cez hranicu kraja Akershus do Osla jazdí v pracovný deň viac ako 200‐tisíc osobných a nákladných áut, z toho okolo 80‐tisíc elektromobilov, uvádza správca mýtnych brán v Osle, spoločnosť Fjellinjen.
Pokuta za jazdu v kolektívnom pruhu, v zóne verejnej dopravy, bude 8 200 NOK (v prepočte okolo 705 eur podľa dnešného, už dlhý čas slabého kurzu nórskej koruny k euru). Podľa polície budú nedisciplinovaných vodičov najskôr len upozorňovať a usmerňovať. Prvý testovací deň bez e-áut v kolektívnom pruhu bol vraj bez väčších zdržaní, okrem trochu väčšej premávky v dvoch smeroch (cesta E18 zo západu od Askeru a smerom na časť Sandviku).
Vodičom, ktorí sa obávajú kolón či väčších zdržaní, odporúčajú zástupcovia z verejnej správy ciest, aby nechali auto doma a radšej cestovali verejnou dopravou, prípadne, ak je to možné, bicyklom alebo pešo. Trochu úsmevné, ak to domyslíte do detailov?
Autobusy však vo verejnej doprave nepribudnú, ako informoval zástupca spoločnosti Ruter, ktorá sa snaží manažovať, plánovať a predávať služby v Osle a blízkom kraji Akershus. Nie je vraj možné viac zahustiť autobusmi už aj tak preplnené cesty.
K zákazu jazdenia elektromobilov v kolektívnom pruhu pribudne ďalšia komplikácia, ktorá má trvať približne tri roky. Mesto Oslo, spolu s partnermi, plánuje postaviť nový prejazd cez Oslo a rozšíriť zrýchlený prejazd cez centrum Osla – Ring 1, ktorý ako ostatné (Ring 2 a 3) vedie z veľkej časti tunelmi pod mestom, vrátane Oslofjordu.
Z tohto odstavenia okruhu R1 je značne znepokojené aj vedenie kraja. Podľa neho môže plánovaná zmena už v dosť prehustenej doprave v Osle a okolí bez alternatívneho riešenia spôsobiť ešte viac kolízií a chaosu. Trochu nedoriešené?
Elektromobilisti okrem tejto výhody stratili postupne aj ďalšie a to sa týka ich všetkých: musia platiť mýtne poplatky vo výške 50 až 70 percent (podľa krajov), zrušili im pred rokmi bezplatné parkovanie a nabíjanie na parkoviskách. Doplácajú aj na svoju väčšiu hmotnosť.
Od roku 2023 zaplatia pri kúpe takzvanú daň za hmotnosť: nad 500 kg za každý ďalší kilogram 12,98 NOK, čo predraží cenu auta približne o 125-tisíc NOK (asi 10 700 eur). Poplatok za hmotnosť kompenzuje zvýšenú záťaž povrchu vozovky a čiastočné uvoľňovanie prachu s obsahom tuhých častíc a škodlivín, pri jazde a brzdení.
Autá na fosílny pohon, vrátane hybridov, dnes už s minimálnymi emisiami, platia pri registrácii emisnú daň, ktorá sa vypočíta z ich hmotnosti, emisií CO2 a NOX, čo v priemere vychádza okolo 150‐tisíc NOK (okolo 12 880 eur). Zatiaľ si môžu potenciálni majitelia elektromobilov do 500‐tisíc NOK vychutnať zvýhodnenú cenu bez 25-percentnej DPH, celkom lacné nabíjanie doma, vďaka dobrým cenám energie. Jedno nabitie batérie okolo 70 kWh stojí majiteľa približne od 45 do 100 NOK (3,50 až 9 eur), pri cene elektriny, ktorá sa teraz pohybuje medzi 0,60 až 1,50 NOK za kW. Ak je jej dostatok, samozrejme.
Cena energie sa však môže sezónne meniť počas leta bez výdatných zrážok, ktoré ovplyvňujú výkon vodných elektrární. Vtedy musí Nórsko dovážať elektrickú energiu z Európy vyrobenú z rôzneho mixu.
Pre predstavu, aktuálna cena kWh na čerpacích staniciach v 19. týždni je 5,49 NOK (0,45 eura). Pri takejto cene stojí nabitie batérie elektromobilu s kapacitou 70 kWh okolo 33 eur. To niektorých možno zabolí? Úľavu pravdepodobne prinesie zvyšujúci sa dojazd batérie, rýchlosť jej nabíjania a predlžovanie životnosti batérií. Fajnšmekri elektromobilov však v tejto súvislosti upozorňujú na možné poškodenie batérie pri pravidelnom rýchlonabíjaní.
Nezabúdajme, samozrejme, že medzi plusy elektromobilov patrí ich nehlučnosť, bezemisnosť počas jazdy a dobrý pocit z malých nákladov na údržbu. To však platí len do chvíle, kým sa e-autíčko nepokazí alebo mu „neodíde baterka“, ako hovoria motoristi. Nová batéria je finančne náročná. Nejednému Nórovi, napriek vyššiemu rodinnému príjmu, vyschne v hrdle od prekvapenia. A to nepíšem o čakacích lehotách na servis, aspoň tu v Nórsku, ktoré sa pre elektromobily pohybujú od jeden do troch mesiacov, ale aj viac.
Teraz k niektorým mínusom: Pravdepodobne ste sa dočítali o zníženom dojazde elektromobilov (asi o 30 percent v zime), o ekologickej záťaži, ktorú spôsobujú staré batérie. Lebo, ruku na srdce: nevieme ich zatiaľ efektívne recyklovať. Aj keď sa mnohé spoločnosti o to snažia a naznačujú čiastočné úspechy. Vývoj nezastavíš? Kde však batérie nakoniec končia? Kam ich vyvážame?
Potom je tu ešte etická záťaž, v súvislosti s výrobou batérií a ťažbou kovov: kde, ako a kým boli vyťažené vzácne kovy, ktoré tvoria základ batérie? Ne/bola pri nich zneužívaná detská práca? Ako vyzerá krajina po ich vyťažení? Ne/skončili tržby za vzácne kovy v afrických štátoch v nelegálnych obchodoch? Máme odvahu zodpovedať a obhájiť aj túto časť výrobného reťazca elektromobilu?
O fosílnej stope pri výrobe elektromobilov písať asi nie je potrebné. Ak máme radi pravdu v jej nahote a z viacerých strán, určite pred týmto úvodným príbehom nezatvárame oči. Nezabudnime, že elektromobilita podporuje aj rozvoj podnikania v odťahových službách. Ako hovoria ľudia z tejto branže: elektroautá sú „naša ryža“. Najmä v zime, keď ostanú vybité elektromobily roztrúsené na cestách. Okrem pokuty (ktorú môžu a nemusia dostať), tak elektromobilisti zaplatia od 400 do 1000 eur za odtiahnutie.
Od budúceho roku bude v Nórsku zakázané predávať iné ako elektrické autá. Vláda súčasne testuje, ako by reagovali platiči nemalých daní v Nórsku, keby zrušila výhodu 25-percentného bonusu v podobe odpustenej dane, ktorú nemusia zatiaľ platiť pri kúpe elektromobilu do 500-tisíc NOK.
Súčasne sa otvárajú úvahy ohľadom zvýšenia cien pre fosílne palivá, aj keď Nórom vyviera ropa priamo „pod nosom“. Treba azda doplniť výpadky štátneho rozpočtu?
Čo dodať na záver? Možno preto, že vlastniť len elektromobil a spoliehať sa naň v živote, na dlhých cestách a v krízových situáciách, si vyžaduje odvážneho Vikinga a neohroziteľného optimistu, má takmer každá nórska rodina viac automobilov. Nechýba medzi nimi, samozrejme, aj fosílna klasika, prípadne hybrid. To nie je irónia, to je škandinávsky pragmatizmus.