Čínske automobilky požadujú odvetné clá. S európskymi výrobcami majú podobný záujem

Loď spoločnosti BYD Explorer No.1. Foto: BYD/X Loď spoločnosti BYD Explorer No.1 mieriaca do nemeckého prístavu Bremerhaven. Foto: BYD/X

Rastúci dovoz elektromobilov z Číny vyprovokoval európskych politikov k zvýšeniu cla. To sa však Európe nemusí vyplatiť, zvlášť nie Slovensku.

Podobne ako skutočné vojny, aj tie obchodné často prechádzajú postupnou eskaláciou. Rýchly rast dovozu čínskych elektromobilov vyvolal reakciu európskych politikov, ktorí sa rozhodli skrotiť ho dodatočnými clami. Tie majú platiť od júla, definitívne majú byť schválené do začiatku novembra.

O minulotýždňovom rozhodnutí Európskej komisie Štandard už podrobne informoval. K aktuálne uplatňovanej sadzbe cla vo výške desať percent bude jednotlivým čínskym automobilkám pripočítané dodatočné clo v rozmedzí 17 až 38 percent. Sadzba sa odvíja od toho, či automobilky spolupracujú s Európskou úniou na vyšetrovaní dumpingovej podpory.

Čínska strana európskych predstaviteľov už v priebehu prípravy varovala, že zavedenie dodatočných ciel môže vyvolať odvetu. Objavil sa napríklad návrh na zvýšenie cla pre autá so spaľovacími motormi s objemom nad 2,5 litra z 15 nad 25 percent. To by zasiahlo najmä nemeckých výrobcov prémiových značiek.

Zdá sa, že Čína sa snaží do lobingu proti novým clám zatiahnuť aj európske automobilky. V utorok sa uskutočnilo rokovanie s vládnymi predstaviteľmi, na ktorom sa čínski výrobcovia dožadovali odvetného zvýšenia ciel. Na stretnutie za zatvorenými dverami, o ktorom informuje agentúra Reuters s odvolaním na čínsky denník Global Times, boli pozvaní aj zástupcovia BMW, Volkswagenu či Porsche.

Podľa informácií čínskeho denníka spojeného s tamojšou vládou bolo hlavným cieľom stretnutia vytvoriť tlak na Európu a lobovať proti prijatým clám.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Pokračovaním súhlasíte s aktualizovanými  Podmienkami k ochrane súkromia a Všeobecnými obchodnými podmienkami