Biskup Haľko: Každý rozhovor je v konečnom dôsledku pozitívna skúsenosť

Bratislavský pomocný biskup Mons. Jozef Haľko pozýva od štvrtka 11. júla do soboty 13. júla na Rozhovory po lipou na bratislavskom Primaciálnom námestí. V čase od 15:00 do 17:00 sa budete môcť s otcom biskupom nielen porozprávať, ale aj vyspovedať či prijať požehnanie pred dovolenkou.

Biskup Jozef Haľko. Foto: Matúš Zajac Biskup Jozef Haľko. Foto: Matúš Zajac

Otec biskup je na Slovensku známy aktívnou pastoračnou službou aj v neformálnych podmienkach. Aktívne sa prihovára aj na sociálnych sieťach. Príkladom je jeho účet na Facebooku, ktorý má vyše 46-tisíc sledovateľov. Napĺňa tak opakované výzvy pápeža Františka, aby cirkev nebola uzavretým spolkom, ale aby vychádzala do sveta a ohlasovala radostnú zvesť.

Biskupovi Haľkovi, ktorý je členom nášho mladého redakčného tímu, sme položili zopár otázok o jeho netradičných, ale účinných pastoračných aktivitách.

Otec biskup, Rozhovory pod lipou neponúkate prvýkrát, pričom v minulosti ste ich nazývali ináč. Môžete nám priblížiť, ako sa táto iniciatíva zrodila a aké formy ste už v tejto súvislosti ponúkli?

Pamätám sa, ako raz Svätý Otec František povedal, že máme ísť do ulíc aj na námestia. Je to veľmi jednoduché: zverejním na svojom facebooku čas, keď budem na Primaciálnom námestí, a ponúknem tento čas na rozhovory. Lipa ako strom poskytujúci tieň a slovenský strom je symbolom spočinutia a stretnutia, keď máme na seba čas.

Po takom dlhom čase už môžete bilancovať výsledky tejto formy pastorácie. Prevláda smäd ľudí po Bohu, zmysle, alebo sú častejšie provokácie a odmietanie viery?

Väčšina otázok je konštruktívnych a rozumných, niektoré občas aj provokatívne a kritické, ale to je prirodzenou súčasťou každej komunikácie. Jeden zasieva, druhý žne, ja sa modlím, aby slovo, ktoré som sa pokúsil zasiať, prinieslo dobrú úrodu.

Ako sa pri týchto rozhovoroch odráža polarizácia spoločnosti, o ktorej sa hovorí?

Samozrejme, v rozhovoroch môžu rezonovať aj spoločenské témy a napätie v spoločnosti, ale prevažujú skôr témy duchovného života a Božej existencie a jej aplikácie v každodennom živote.

Viete pomenovať skúsenosť, ktorá vás počas týchto rozhovorov najviac zasiahla, či už pozitívne alebo negatívne?

Každý rozhovor je v konečnom dôsledku pozitívna skúsenosť, pretože to bola jednoducho pozitívna možnosť, bez ohľadu na obsah rozhovoru, ponúknuť určitý pohľad na zmysel života a jeho cieľ. Pohľad, ktorý dáva do stredu Ježiša zmŕtvychvstalého, víťazného, prítomného, účinného.

V spoločnosti sa stretávate aj s kritickými reakciami. Na sociálnych sieťach zvádza istá anonymita často k agresívnym reakciám, ktoré nedovidia na tvár človeka. Stáva sa to aj počas týchto rozhovorov?

Nie, počas rozhovoru som nezažil nič bezprostredne a výslovne agresívne, pretože pre hejterov je typické, že sú anonymní, a odvaha hejterov sa končí na hraniciach ich anonymity.

Čo z oblasti neformálnej pastorácie plánujete ponúknuť najbližšie?

Možno by som niekedy na niektorom odpočívadle na diaľnici tiež ponúkol možnosť počas cesty sa aj duchovne občerstviť. Ešte rozmýšľam nad logistikou tohto nápadu.

Čo by ste odkázali čitateľom do najbližšieho obdobia?

Duchovný život nemá dovolenku, a dovolenka je tým krajšia, čím viac za hlavného turistického sprievodcu na všetkých cestách prijmeme Pána Ježiša, ktorý sa nám ponúka ako cesta, pravda a život.

Rozhovor bol pôvodne publikovaný na webe dokostola.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac