KOŠICE – Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) čelil v uplynulých mesiacoch kríze. Nedostatok financií a vodičov sa podpísali aj pod redukciu počtu spojov a predĺženie intervalov. Navyše, podnik niekoľko rokov nenakúpil väčší počet autobusov, nehovoriac už o električkách a trolejbusoch. O tom, či sa konečne blýska na lepšie časy, sme sa porozprávali s povereným generálnym riaditeľom DPMK Romanom Dankom.
Ako to vyzerá s obstaraním nových autobusov, prípadne elektrobusov? Posilnia MHD v blízkej budúcnosti?
V prvom rade je tu súťaž na nákup 11 kĺbových elektrobusov s príslušnou nabíjacou infraštruktúrou. V prípade infraštruktúry je už ukončená a vyhodnocuje sa. Víťazom je firma Elza. V prípade elektrobusov ešte víťaz nie je zverejnený, ale je to otázka niekoľkých dní.
Ak nebude mať Úrad pre verejné obstarávanie pripomienky, podpíšeme zmluvu. Verím, že prvé vozidlá prídu do Košíc v budúcom roku.
Druhé verejné obstarávanie prebieha a týka sa modernizácie deviatich kĺbových električiek KT8 D5. Išlo by o sumu niekoľko miliónov eur. Vyhodnotíme ju do konca júla. Plánujeme aj nákup autobusov s CNG pohonom (stlačený zemný plyn). Tu do konca júla vyhlásime verejné obstarávanie. V spomínaných prípadoch je financovanie zabezpečené z eurofondov.
V ostatnom čase sa spomína aj nákup nových električiek. Kedy sa ich cestujúci dočkajú?
Áno, chceme kúpiť minimálne desať nových električiek. Súťaž zrejme vypíšeme ešte v tomto roku. Lenže v súčasnosti na to nemáme žiadne financie. Budeme čakať na to, či sa v rámci revízií operačných programov eurofondov v najbližšom období niečo uvoľní.
Preto chceme byť pripravení. Ak príde tá šanca, a my veríme že príde, chceme mať nachystanú rámcovú zmluvu a okamžite objednávať nové električky. No predpokladáme, že revízie prebehnú až v budúcom roku.
Plánuje dopravný podnik aj iné investície týkajúce sa zlepšenia MHD?
Do konca roka 2025 chceme vyhlásiť a ukončiť aj dve menšie súťaže. Náklady na každú z nich budú do dvoch miliónov eur. Aj na ne sú peniaze z európskych zdrojov. Jedna súťaž bude na dodanie nových palubných počítačov do vozidiel MHD. Druhá na systém počítania cestujúcich.
Nové autobusy a električky, ktoré vlastníme, už spomínaný systém majú. No je to možno 10 percent vozidlového parku. Pre nás sú však dôležité dáta. Zatiaľ ich zbierame občasným prieskumom. Už v budúcom roku by sme tak mohli mať presné dáta. Napríklad, koľko cestujúcich v danom čase prepravila niektorá linka. Je to pre nás základný nástroj pre budúce plánovanie.
Dlhé roky sa hovorí o návrate trolejbusov. Ako to vyzerá v súčasnosti?
Ide o komplikovanú tému. Ak už by sa mali vrátiť trolejbusy, tak určite parciálne. Aby mohli jazdiť aj mimo trolejových tratí. Mesto na nové trolejbusy nemá peniaze. Ak by sme ich chceli kúpiť z eurofondov, musíme preukázať ich ekonomickú efektívnosť a návratnosť. Na to treba analýzu, ktorá ukáže náklady a zisky v najbližších desiatich rokoch. A zároveň, či to celé má vôbec ekonomický zmysel.
Momentálne dalo mesto vypracovať takúto štúdiu. Už je hotová. V priebehu júla s ňou chcú oboznámiť členov dopravnej komisie. Tam bude odpoveď, či to má, alebo nemá význam. Len pre ilustráciu, kĺbový elektrobus stojí zhruba 800-tisíc eur, parciálny trolejbus 500-tisíc.
Ide však aj o ďalšie náklady počas životnosti elektrobusu a trolejbusu. Elektrobus stojí viac a batérie nemusia vydržať desať rokov. Na druhej strane však trolejbus potrebuje infraštruktúru. Čiže treba tam započítať náklady na troleje, na údržbu a prevádzku trate. Z toho na konci vyjde jasný výsledok. Ukáže, ktorá zo spomínaných verzií je ekonomicky výhodnejšia. A iba na tú dostaneme peniaze z eurofondov.
Mesto by za vlastné peniaze mohlo kúpiť čokoľvek, no ako už bolo spomenuté, momentálne na to nemá. Do konca prázdnin sa aj Košičania dozvedia, aké sú výsledky spomínanej analýzy a či je výhodnejšie obstarať parciálne trolejbusy, alebo elektrobusy.
MHD už dlhší čas nepremáva podľa „normálneho“ cestovného poriadku. Kedy sa k nemu DPMK vráti?
Musí to byť reálne a aktuálne. V istej chvíli sme sa dostali do zlej situácie, ktorá bola kombináciou nedostatku financií, odlivu zamestnancov, nedostatku vozidiel, lebo sa roky nič nekúpilo. Preto sme museli škrtiť výkony. Toto nemôže byť konečný stav.
Momentálne sa nám celkom darí prijímať nových vodičov. Ak prídu budúci rok prvé nové vozidlá, tak očakávam, že sa už v roku 2025 postupne vrátime na intervaly, ktoré sú štandardné v normálnych európskych mestách tejto veľkosti s ohľadom na počet obyvateľov, ako majú Košice. Sme si vedomí, že ak si chceme udržať cestujúcich, musí dôjsť k skráteniu intervalov.