Predĺženie lehôt na absolvovanie povinných technických a emisných kontrol pre nové a jazdené autá sľubuje koaličná SNS. Odborníci v automobilovom priemysle a na staniciach technickej kontroly pochybujú o tom, ako sa tento zámer podarí pretlačiť. Dôvodom je európska legislatíva, ktorá tomu bráni. Navyše, na Slovensku sa pred rokom hovorilo skôr o sprísnení dohľadu nad technickým stavom vozidiel.
„Máme prichystaný zákon, kde sa posunie lehota na STK,“ vyhlásil v utorok minulý týždeň poslanec Rudolf Huliak na tlačovke SNS. Podľa neho by sa nemalo účelovo stáť s novými autami na staniciach technickej kontroly (STK). Ozrejmil, že nové autá by išli na kontrolu po piatich rokoch namiesto po štyroch. Jazdené autá by absolvovali kontrolu po troch rokoch a nie po dvoch, ako je to v súčasnosti.
S týmto nápadom však SNS nekončí, chcela by postupne presadiť aj iné. Pomôcť jej s tým majú ľudia. „Dávajte podnety, návrhy, čo by bolo priamo vášmu životu prospešné prijať v slovenskom parlamente,“ vyzval poslanec.
Podľa neho sa dá pomaly v promile vyjadriť, kedy technický stav vozidla zaviní nehodu. „Čiže je to šikanózne, čo sa týka hlavne majiteľov starších vozidiel. Myslím si, že sa bude treba nejakým spôsobom pozrieť na euronormy. Nie sme národ, ktorý je schopný si kupovať pomaly každé tri roky nové vozidlo,“ doplnil Huliak.
Motoristický novinár Alexander Štefuca povedal, že považuje za absolútne scestnú argumentáciu, že nie sme krajina, ktorá si môže dovoliť každé tri roky kupovať auto.
„Technická kontrola vôbec nesúvisí s obnovovaním vozového parku a s tlačením ľudí do kúpy nových áut. Nenútime ľudí kupovať nové autá tým, že budú chodiť každé dva roky na technickú kontrolu. Stačí mať auto v dobrom stave a môžete chodiť desať rokov na dvojročné kontroly,“ povedal Štandardu Štefuca.
Podľa neho na prvé počutie znie návrh SNS veľmi atraktívne. Radil sa však s ľuďmi z odboru a tí mu povedali, že naše autá nie sú až také bezchybné. „Čiže nech si nemyslíme, že aj tie nové autá nemajú po štyroch rokoch nábeh na nejaké drobné problémy,“ poznamenal.
Poukázal na to, že mnohé automobilky ponúkajú päťročnú záruku a na 160-tisíc kilometrov. Tam by sa podľa neho možno mohla posunúť prvá technická kontrola, ale druhú dvojročnú lehotu pri jazdených autách považuje za štandardnú. Dodal, že Slovensko je v porovnaní s inými krajinami v norme.
Štefuca sa prihovára za vypracovanie vážnej analýzy, čo by posun v kontrolných lehotách znamenal. Uviedol, že ročne sa urobí vyše 1,3 milióna pravidelných kontrol.
„Máme zhruba 2,5 milióna registrovaných osobných vozidiel a zhruba 3,5 milióna registrovaných vozidiel ako takých. Čiže my vieme za rok urobiť analýzu, aby sme si povedali, či to má význam. Ale ešte stále bude mať táto analýza jednu chybu, lebo nebudeme vedieť odhadnúť, ako sa zmení kvalita áut, keď zmeníme interval kontrol,“ vysvetlil.
Lehoty štyri a následne každé dva roky na kontrolu technického stavu sú stanovené vyhláškou ministerstva dopravy. „Sú to maximálne možné lehoty, aké nám dovoľuje európska legislatíva,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak Štandardu povedal, že „nevieme presne, ako to chce SNS urobiť“. Termíny sú podľa neho dané smernicou Európskeho parlamentu a Rady z 3. apríla 2014.
Výkonný riaditeľ Národnej asociácie STK Peter Hulman zdôraznil, že pre asociáciu je pri akejkoľvek legislatívnej zmene hlavnou prioritou zachovanie vysokej bezpečnosti cestnej premávky. „Preto bude dôležité odborne posúdiť, aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na túto oblasť,“ dodal Hulman.
V Českej republike sú podľa portálu STKonline lehoty pravidelných technických kontrol pre osobné autá každé dva roky, pri nových vozidlách je prvá po štyroch rokoch, teda rovnako ako na Slovensku. Ten istý model platí aj v Maďarsku.
V Poľsku je prvá technická kontrola do troch rokov od dátumu prvej registrácie a ďalšie sú každé dva roky.
V Rakúsku sú prísnejšie pravidlá. Pre každé registrované auto platí pravidlo 3-2-1. Prvá kontrola musí byť tri roky po prvom prihlásení vozidla, ďalšia o dva roky neskôr a nasledujúca jeden rok po tom. V Nemecku ide osobné auto prvý raz na kontrolu po troch rokoch od registrácie a potom každé dva roky.
Novinár Štefuca upozornil, že s technickou súvisí aj emisná kontrola a kým ľudia nemajú veľkú spotrebu, tak ich emisie netrápia, hoci im môže svietiť motorová kontrolka alebo majú problém s lambda sondou či spaľovaním. „Akokoľvek som ‚barbar‘, uvedomujem si, že emisie sú problém. Čiže musíme držať autá čo najčistejšie,“ povedal.
Jediná možnosť podľa neho je dať si emisie každé dva roky zmerať. „Netreba sa toho báť, lebo emisné normy platia pre rok výroby vozidla, nie pre rok, keď sa robí kontrola. Teda zase argumentácia, že musíme si kúpiť nové auto, lebo neprejdeme cez emisie, je scestná,“ ozrejmil.
Vlani v júli sa minister dopravy úradníckej vlády Pavol Lančarič nebránil sprísneniu kontrol pre vozidlá, ktoré majú veľký počet najazdených kilometrov za mesiac alebo rok. Dôvodom mal byť fakt, že Slovensko má minimálnu frekvenciu kontrol v porovnaní s inými štátmi EÚ.
Na stretnutí výkonný riaditeľ asociácie STK Hulman informoval ministra Lančariča o negatívnom vývoji, pokiaľ ide o celkový počet vykonaných technických kontrol pripadajúcich na jednu STK. V roku 2018 bol priemerný počet technických kontrol pripadajúci na jednu STK približne 9 525, v roku 2022 sa tento počet znížil na 8 222. Dôvodom bola zmena legislatívy v roku 2018, keď došlo k skrytej liberalizácii trhu STK. Počet STK narástol o niečo vyše 27 percent medzi koncom roka 2018 a 2022.