Mesto sa chce zbaviť nepotrebnej cesty. Ponúka ju obci aj kraju

KOŠICE - Opravy aj údržba ciest a chodníkov v mestách a obciach má byť samozrejmosťou. Nie vždy to tak je, problémom je väčšinou nedostatok financií. Niekedy to ale nie je len o peniazoch.

Cesta Šaca Veľká Ida Niekoľkokilometrový úsek cesty medzi Šacou a Veľkou Idou potrebuje opravu ako soľ. Vyžaduje si to milióny eur. Foto: Redakcia

Ceste medzi košickou mestskou časťou Šaca a obcou Veľká Ida je v takom zlom stave, že je skutočne rizikom vôbec po nej jazdiť. Rýchlosť je značkou obmedzená na 50 kilometrov za hodinu, no aj bez toho je rizikom dupnúť viac na plyn. Je úplne jasné, že potrebuje opravu, no suma za jej rekonštrukciu by si vyžiadala milióny, keďže nestačí len výmena asfaltového povrchu.

Preto sa magistrát do jej opravy veľmi nehrnie, práve naopak. Navyše nejde o jedinú komunikáciu, ktorá si vyžaduje veľkú opravu. „Viaceré cesty v metropole východu a okolí na hraniciach s okresom Košice-okolie sú v havarijnom stave a vyžadujú si rekonštrukciu. Konkrétne, súvislá oprava úseku medzi Šacou a Veľkou Idou by podľa projektovej dokumentácie vyšla na zhruba 5 miliónov eur, čo je suma, ktorá výrazne prevyšuje možnosti rozpočtu mesta,“ informoval Štandard košický magistrát.

Mesto je presvedčené o tom, že spomínaná cesta by ani nemala byť v jeho správe a majetku. Naopak, mali by ju prebrať iné samosprávy, prípadne štát. „Vedenie mesta Košice viackrát rokovalo s vedením Košického samosprávneho kraja (KSK), či by táto cesta, ktorú Košičania využívajú len vo veľmi obmedzenej miere, neprešla od nás pod Správu ciest KSK. K dohode zatiaľ nedošlo. Na september pripravujeme k tomu pracovné stretnutie,“ upresnili z magistrátu.

Navyše je magistrát presvedčený o tom, že práve zmena správcu cesty je tou najlepšou možnosťou. Mesto už pracovalo na ďalších krokoch. „Pripravili sme takú legislatívnu zmenu, ktorá by mestám vykonávajúcim správu ciest II. a III. triedy umožnila tieto pozemné komunikácie previesť do vlastníctva a správy samosprávneho kraja (keďže práve samosprávny kraj spravuje ostatné cesty II. a III. triedy). Spolu s ďalšími mestami sme oslovili v tejto súvislosti ministerstvo ako aj poslancov NR SR s prosbou, aby sa zasadili o prijatie príslušnej novely cestného zákona,“ vysvetlilo mesto.

Pre mesto nie je jedinou „problémovou“ cestou len spomínaný úsek medzi Šacou a Veľkou Idou. Ide o zhruba ďalších 40 kilometrov komunikácií na rôznych úsekoch pri hraniciach s okresom Košice – okolie ako je napríklad cesta na Jahodnú, z Myslavy do Bašky alebo od Ludvíkovho dvora do Hanisky.

Magistrát ponúkol cestu aj obci Veľká Ida, kde sa návrh nestretol s veľkým nadšením. „Mesto nám v apríli 2024 poslalo list so žiadosť o prevzatie cesty III/3400 medzi Veľkou Idou a Šacou. Keďže z listu nám nebolo jasné, čo všetko týkajúce sa cesty má mesto na mysli, či aj časť katastra. List písala referentka úseku dopravy mesta Košice, tak sme mesto vyzvali na doplnenie ich žiadosti. Čo všetko by nám odovzdali a či k tejto ponuke je aj uznesenie mestského zastupiteľstva a tak ďalej,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré Štandardu poskytol starosta Veľkej Idy Peter Nagy.

Dodal, že situáciu riešia rôznymi spôsobmi – či už prostredníctvom ministerstva dopravy, Združenia miest a obcí údolia Bodvy, alebo aj cez médiá. „Dodnes sme od mesta Košice odpoveď nedostali. Nebránime sa tomu, ak by prišla nejaká zaujímavá ponuka od mesta, aby sme tú cestu prevzali a opravili, ale zatiaľ bojujeme aj inými, už spomínanými spôsobmi,“ upresnil Nagy.

Ministerstvo dopravy (MD) SR má na prípad jasný názor. „Podľa aktuálnej legislatívy môže MD SR financovať iba opravy a výstavbu diaľnic a ciest I. triedy a rozpočtové pravidlá neumožňujú presun financií na údržbu, opravy a výstavbu ciest nižších kategórií, ani na miestne cesty vrátane chodníkov,“ tlmočila Štandardu postoj MD SR hovorkyňa Petra Poláčiková.

Spomínanú cestu využívajú aj zamestnanci U.S. Steelu. Oceliarne však od akýchkoľvek aktivít týkajúcich sa opravy, či údržby cesty dištancujú. Hovorca U.S. Steelu Ján Bača má dovolenku, no už pred časom sa pre pre Korzár vyjadril, že cesta patrí mestu.

Na dovolenke je momentálne aj hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Katarína Strojná. Ešte začiatkom tohto roka ale KSK pre ten istý denník potvrdil, že vedia o zlom stave spomínanej cesty, no patrí do správy mesta Košice. Navyše vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu KSK ani nemá financie na riešenie tohto problému.

Problém tak ostal v rukách mesta, ktoré hľadá východisko, ako z neho von. Podľa vyjadrenia mesta by mohol nastať posun na jeseň. K problému sa ešte po letných prázdninách vrátime.


Vyvlastňovanie pozemkov pod budúcou baterkárňou v okolí Šurian je horúcou témou pre všetkých, ktorým chce štát ich pôdu vyvlastniť. Tí, ktorí ju nepredali dobrovoľne, sa dušujú, že za svoju pôdu budú bojovať všetkými dostupnými prostriedkami.…
Prejsť na článok
Európsky akt o umelej inteligencii ako prvá norma tohto druhu zavádza jednotné pravidlá na využitie umelej inteligencie, no jej ustanovenia sú príliš vágne. Viac v článku.
Prejsť na článok