Vláda odobrila Druckerovu revolúciu v školstve. Má ísť o najväčšie zmeny za ostatné roky

Rezort školstva predložil na prvom rokovaní vlády po letnej prestávke tri návrhy zákona. Vláda na stredajšom rokovaní s pripomienkami schválila zmenu financovania materských škôl a odobrila aj ďalšie dva materiály z dielne rezortu. Tie sa týkali vzdelávania dospelých a prispôsobenia podmienok práce pedagogických a odborných zamestnancov potrebám praxe.

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD) prichádza na 23. rokovanie vlády SR v Bratislave 13. marca 2024. Foto: Jaroslav Novák/TASR

„Dnešný deň považujem za výnimočný míľnik pre slovenské deti. Vláda schválila sadu zákonov, ktorú sme nazvali ‚nežnou revolúciou vo vzdelávaní‘. Tento balík obsahuje desiatky zmien, ktoré chránia záujmy detí, podporujú ich rozvoj a umožňujú im naplniť svoje sny,“ vyjadril sa v úvode tlačovej konferencie minister školstva Tomáš Drucker (Hlas).

Dodal, že z pohľadu legislatívy ide o balík zmien, ktoré sú plne v súlade s programovým vyhlásením vlády, ktorým sa zaviazali ho napĺňať a toto je jeho prvé ovocie.

Materské školy sa budú financovať zo štátneho rozpočtu

Hlavným cieľom zákona je zmeniť spôsob financovania materských škôl. Namiesto toho, aby sa financovali z daní z príjmu, ktoré získavajú obce, by mali byť financované priamo zo štátneho rozpočtu, podobne ako základné a stredné školy a školské zariadenia.

„Má sa vytvoriť diferencovaný a transparentný systém financovania predprimárneho vzdelávania, aby sa
zabezpečila stabilita, odolnosť a účelové viazanie finančných prostriedkov vyčlenených na vzdelávanie,“ uvádza sa v predkladacej správe.

Ministerstvo podotklo, že nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy ani vplyv na príjmy a výdavky verejnej správy celkom. Rovnako nepredpokladá vplyv na limit výdavkov verejnej správy.

V súčasnosti sú totiž materské školy financované z peňazí, ktoré získavajú mestá a obce. Väčšina týchto financií pochádza z dane z príjmu, ktorú platia obyvatelia. Obce potom samy rozhodujú o tom, ako tieto peniaze rozdelia a na čo ich použijú.

K samotnej zmene financovania sa súhlasne vyjadrilo aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). V tejto súvislosti podpísalo s ministerstvom školstva memorandum. Pre samosprávy za ostatných 20 rokov ide podľa slov predsedu Jozefa Božika o najväčšiu zmenu, čo sa týka riešenia kompetenčného rámca miest a obcí SR.

„Peniaze, ktoré boli dnes viazané na originálne kompetencie z výnosu dane z príjmov fyzických osôb prejdú pod správu rezortu školstva v tom kontexte, že tieto peniaze sa vrátia späť do rozpočtov miest a obcí v podobe peňazí, ktoré budú účelovo viazané na výkon činnosti MŠ,“ objasnil Božik. Vyzdvihol záujem rezortu o rokovania aj konštruktívny prístup.

„Od 1. januára budúceho roku prejdú materské školy na normatívne financovanie, od 1. septembra budú mať štvorročné deti právo na miesto v predškolskom zariadení, od januára, naopak, trojročné deti na miesto v predprimárnom vzdelávaní,“ avizoval šéf rezortu Drucker s dôvetkom, že podľa jeho slov ide o najväčšiu reformu, ktoré školstvo za ostatné roky malo.

Zvyšovanie dostupnosti materských škôl podporil tiež prvý viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) Mário Lelovský. Matky či rodič môžu podľa neho teda odísť do pracovného pomeru.

Vzdelávanie dospelých a možnosť získavania kvalifikácií

Ďalší zo schválených návrhov zákonov vychádza z Plánu legislatívnych úloh vlády na rok 2024 a týka sa vzdelávania dospelých.

Súčasťou systému má byť okrem iného uznať úlohu vysokých škôl ako kľúčových poskytovateľov vzdelávania, ktoré pomôže ľuďom prispôsobiť sa zmenám v spoločnosti, ekonomike a technológiách.

„Zmeny, ktorými prechádza v súčasnosti trh práce, sú spojené najmä s prebiehajúcou Priemyselnou revolúciou 4.0 a s ňou spojenou digitalizáciou a automatizáciou výroby a služieb. Tieto zmeny majú za následok nutnosť, aby vzdelávací systém pružnejšie reagoval na tieto zmeny,“ uviedlo ministerstvo v predkladacej správe.

Schválený zákon má za cieľ podporiť flexibilnejšie možnosti získavania kvalifikácií a uľahčiť ich pochopenie a využitie aj v medzinárodnom prostredí. Navrhované zmeny majú zjednotiť a prehľadne usporiadať systém kvalifikácií na Slovensku, aby bolo jasnejšie, aké typy kvalifikácií existujú. Tiež sa signalizuje záujem štátu posilniť individuálnu zodpovednosť za úroveň zručností jednotlivca.

Novela zákona o pedagogických zamestnancoch zohľadňuje aplikačnú prax

Tretím z odobrených dokumentov je zákon, ktorý mení zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch. Jeho cieľom je prispôsobiť podmienky práce pedagogických a odborných zamestnancov potrebám praxe.

Priniesť má niekoľko zmien, ako napríklad odstránenie duplicitných činností medzi sociálnymi pedagógmi a sociálnymi pracovníkmi, zavedenie kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov, úprava podmienok pre zahraničných učiteľov, ktorí pôsobia na Slovensku, spresnenie podmienok pre zaradenie úspešných športovcov, trénerov a umelcov do vyšších kariérnych stupňov. Novela má tiež odstrániť diskriminačné postavenie sociálnych pracovníkov rôznych zariadení sociálnych služieb.

Zjednodušiť sa majú podmienky zabezpečovania kvality inovačného vzdelávania. Predmetom úpravy v zákone sú i podmienky výkonu činnosti supervízora v školách či pôsobenie zahraničných učiteľov pôsobiacich v SR.

„Čakajú nás napriek tomu rozsiahle zmeny v budúcom roku, držíme sa hesla, čo môžeme urobiť dnes, nenechávajme na zajtra,“ uzavrel minister Drucker.

(let, tasr)


Európsky akt o umelej inteligencii ako prvá norma tohto druhu zavádza jednotné pravidlá na využitie umelej inteligencie, no jej ustanovenia sú príliš vágne. Viac v článku.
Prejsť na článok