Bicyklovanie v meste môže byť nebezpečné pre vaše zdravie
Ivan Lučanič nedávno v Štandarde napísal o štúdii, ktorú si objednal bratislavský magistrát. Jej predmetom bol postoj miestnych obyvateľov k cyklistickej doprave. Kolega správne poukázal na vysokú cenu a pochybné výsledky tohto prieskumu.
Boli v ňom však aj iné pozoruhodné body: odhalil niektoré postoje verejnosti, ktoré sú v rozpore s plánmi magistrátu donútiť Bratislavčanov, aby presadli na bicykle.
Kam smerujú cyklisti
Táto túžba primátora Matúša Valla – maniakálna, dodajú niektorí kritici – vyzerá ako inšpirácia z niektorých krajín severnej Európy, kde pomerne masívne občania používajú bicykle. Jedni aby sa dopravili do práce, iní do nákupných centier, ďalší pre zábavu alebo hoc aj iné praktické účely. Benefitom je, že sa tam znižuje zaťaženie verejnej dopravy, premávka osobných aut, ako aj znečistenie životného prostredia.
Zrejme bude existovať istý rozdiel v mentalite, keďže v Bratislave viac ako dve tretiny opýtaných považujú podobný spôsob dopravy do práce alebo do úradov za niečo úplne výnimočné (čítaj, že im to nikdy ani nenapadne). Väčšina respondentov (94 percent) využíva bicykel hlavne na rekreačné účely.
Tomu sa dá ľahko uveriť, keďže som tu nikdy nevidel ženu ani muža na bicykli v obleku. V Európe, a nielen v severnej, je to bežný jav. Naši cyklisti sú vždy oblečení neformálne, často jazdia v športových kombinézach so symbolmi známych tímov. Tak predsa nikto nechodí do práce.
Inými slovami, bicykel pre väčšinu našincov nie je dopravný prostriedok, ale spôsob zábavy a relaxu. Nádej urobiť z Bratislavy druhú Kodaň tu nemá veľké predpoklady. To trochu mení prístup k hodnoteniu rentability investícií do príslušnej infraštruktúry.
Ale aj verejné zdravie je hodnotná investícia. Pre 63 percent respondentov je zdravý životný štýl hlavný argument v prospech cyklistiky. Mám však pre nich nepríjemnú správu. Cyklistika vo veľkom meste ani jeho blízkom okolí nie je zdravá činnosť. Naopak, môže vaše zdravie vážne poškodiť.
Priama cesta do nemocnice
Značná časť respondentov, ktorí nejazdia na bicykli, to vysvetlila nebezpečnosťou tohto spôsobu prepravy. Potešil ma ich počet, ktorý svedčí o tom, že je medzi nami veľa rozumných ľudí. Takmer každý deň ma straší márnomyseľnosť cyklistov manévrujúcich medzi autami v obmedzenom priestore. Nie je vôbec prekvapujúce, že každý rok prichádza k stovkám nehôd s účasťou cyklistov vrátane smrteľných.
Ale napodiv to nie je to najhoršie.
Je známe, že bratislavské ovzdušie je značným rizikom pre zdravie obyvateľov. Na príslušnej webovej stránke môžete vidieť, že na mnohých miestach sú prekračované normy znečistenia, ktoré už niektorí odborníci považujú za nedostatočné.
Výsledky meraní znečistenia ovzdušia, ktoré vo februári tohto roku realizovali odborníci z nemeckej organizácie Deutsche Umwelthilfe (DUH), ukázali naozaj vysoké hodnoty oxidu dusíka aj ultrajemných častíc, ktoré ohrozujú zdravie. Zoznam ochorení, ktoré spôsobujú tieto znečistenia, zahŕňa desiatky hrozných názvov chorôb vrátane niekoľkých druhov rakoviny.
Tu môže vzniknúť námietka: ale to predsa platí pre všetkých účastníkov dopravy, nielen pre cyklistov, prečo to potom vyťahovať? Nuž, áno, ale aj nie.
Je dokázané, že cyklista nadýcha pľúcami za minútu šesť- až 12-krát viac vzduchu ako chodec (Wilmore, J.H., & Costill, D.L., Physiology of Sport and Exercise, 2004). A ak je vzduch znečistený, dostáva násobne viackrát škodlivých látok do svojho tela ako povedzme chodec. Vrátane karcinogénov. Možno by stála za preskúmanie hypotéza, či to nebude ešte viac, pretože cyklisti sú oveľa bližšie k autám, ktoré produkujú emisie, ako chodci.
Som starší, môžem si dovoliť drobnú provokáciu a spoliehať sa, že ma mladí kritici budú šetriť pre môj vek: pri predaji bicyklov by som na ne umiestňoval varovanie ako na škatuľky cigariet. Stálo by tam: Bicyklovanie v meste môže byť nebezpečné pre vaše zdravie.
Domnievam sa totiž, že bicyklovanie po mestských a verejných cestách vedie priamo do nemocnice. Zvlášť v prípade úrazu alebo vážneho ochorenia. Na to ale ľudí nikto neupozorňuje, ba naopak, šíri sa mýtus o výhodách tejto činnosti.
Keby spomenutý (predražený) prieskum podnietil náš magistrát, aby zmenil svoju politiku, prestal kresliť cyklotrasy na frekventovaných cestách a sústredil sa radšej na vskutku zelené aktivity – na parky a zelené plochy –, nebolo by hanbou zaplatiť za takýto výskum aj viac.