V akom počasí sa radšej bicyklujete? Na takéto prieskumy míňa Bratislava tisíce eur

Pred pár dňami sme sa z úst ministra Richarda Rašiho dozvedeli, že rezort investícií čoskoro venuje takmer 84 miliónov eur z eurofondov na rozšírenie cyklodopravy na Slovensku. Do novej výzvy sa podľa jeho slov môžu zapojiť mestá, mestské časti, ale aj občianske združenia, neziskovky či nadácie.

Možno aj preto si dal bratislavský magistrát na čele s primátorom Matúšom Vallom a jeho cyklistickým tímom vypracovať nový prieskum verejnej mienky s názvom Cyklistika v hlavnom meste. Na vzorke 1 009 Bratislavčanov starších ako 18 rokov analyzovala spoločnosť Median pre vedenie mesta aj také otázky, či sa obyvatelia radšej bicyklujú, keď svieti slnko alebo fúka vietor.

Zrejme si len cyklistická úderka na magistráte nebola istá, či sa ľudia radi bicyklujú, keď je slnečno. Odpoveď s týmto znením totiž označilo až 99 percent opýtaných. No, aké nečakané...

Podobne bizarne vyznieva aj záujem mesta o vaše psychické zdravie. V prieskume sa seriózne objavila otázka, či opýtaní súhlasia s tvrdením, že si na bicykli "vyčistia hlavu" a či im bicyklovanie spôsobuje radosť. V oboch prípadoch až 91 percent respondentov označilo kladnú odpoveď. Zaujímalo by nás, či tým zvyšným deviatim percentám spôsobuje bicyklovanie traumu alebo jazdia len z čistého zúfalstva.

Kuriózna je otázka aj o type používaného zariadenia. Je totiž ťažké si predstaviť, na čo môže byť magistrátu informácia, že až 32 percent opýtaných využíva na jazdu cestný bicykel a rovnako 32 percent bicykel horský. Nepredpokladáme, že by chceli bicykle predávať.

To, že sa z prieskumu dozvedáme aj o tom, že najvyšší podiel používateľov bicykla je medzi respondentmi so stredným vzdelaním s maturitou (69 percent) a vysokoškolským vzdelaním (62 percent), je síce pre štatistikov zaujímavá informácia, pre bežné spravovanie mesta je však táto vedomosť absolútne nepodstatná.

Súčasťou prieskumu sú však aj príčetnejšie otázky. Napríklad či opýtaní používajú bicykel na relax alebo na dopravu po meste, prípadne čo si myslia o slávnej cyklotrase na Vajanského nábreží. No a čo si vlastne myslia?

Výstavná cyklotrasa sa aj po trištvrte roku od spustenia nepáči 56 percentám opýtaných. V decembri minulého roka hlásilo nespokojnosť v podobnom prieskume 62 percent. Aj napriek teplejším mesiacom a intenzívnejšiemu využívaniu ide teda o posun na úrovni štatistickej chyby. Natíska sa preto otázka, či Matúš Vallo cyklotrasu stále dobre nepredstavil.

No a z prieskumu rovnako vyplýva, že sny magistrátu o cykloutópii sa asi tak skoro nesplnia. Až 38 percent opýtaných totiž uviedlo, že bicykel nepoužívajú vôbec, z nich dokonca viac ako tretina preto, že ho jednoducho nemajú. Ďalších 22 percent odpovedalo, že bicykel nepoužívajú zo zdravotných dôvodov. Takže, aj keby magistrát vybudoval z Bratislavy novú Kodaň, mnohí by sa na nové cyklotrasy mohli akurát tak pozerať.

Zaujímavosťou je, že cyklodoprava sa v rebríčku obľúbenosti ocitla až na štvrtom mieste. Stále omnoho viac Bratislavčanov používa namiesto dvoch kolies MHD, vlastné auto či dokonca chodia pešo. Fanúšikov cyklodopravy pri pohybe po meste je podľa prieskumu len 15 percent.

Až 27 percent opýtaných vo svojej odpovedi ozrejmilo, že je to preto, lebo na bratislavských cestách majú strach o vlastnú bezpečnosť. Rovnako ľuďom prekáža príliš hustá premávka a veľa áut (14 percent). Takisto náročný terén a veľká vzdialenosť (osem percent), veď bicyklovať dennodenne domov na Kolibu, cez Patrónku do Dúbravky či po hrádzi až do Čunova nevonia asi každému.

Najväčšie sklamanie musia na magistráte zažívať pri odpovediach, či je vôbec niečo, čo by opýtaných motivovalo začať využívať bicykel častejšie. Tu totiž až 40 percent obyvateľov odpovedalo, že nič. Bicyklujú totiž tak často, ako potrebujú. Zdá sa, že je teda načase zmeniť hlavnú agendu vedenia nášho mesta.

No a teraz čerešnička na záver. Cena za tento prieskum verejnej mienky Bratislavčanov by mala byť podľa zverejnenej faktúry viac ako 11-tisíc eur. Za otázky o preferovanom počasí či "čistení si hlavy" na bicykli celkom dosť.