Obmedzenia a meškania na železniciach. Cestujúci môžu využiť rôzne odškodnenia

Plánované výluky sťažujú a predlžujú cestovanie na železniciach. Sú s nimi spojené obmedzenia, náhradná autobusová doprava za vlaky na dotknutých úsekoch, meškania a neraz aj nespokojní cestujúci.

Ilustračná snímka. Foto: Železničná spoločnosť Slovensko/FB.

Ilustračná snímka. Foto: Železničná spoločnosť Slovensko/FB.

Pravidelné obmedzenia na železniciach, kratšie a dlhodobé, sú prakticky po celom Slovensku. Podľa železničiarov sú potrebné pre úpravu a modernizáciu infraštruktúry. Cestujúci to pociťujú aktuálne najmä v okolí Humenného, pri Kútoch, Bratislave, Novej Bani, ale aj v iných regiónoch.

Niekoľkodňové výluky sa opakujú napríklad na dôležitom slovensko-českom úseku Kúty – Břeclav, kadiaľ jazdia medzištátne vlaky z Budapešti cez Bratislavu, Prahu, Berlín do Hamburgu aj do Varšavy. V čase obmedzení premávajú cez náhradný pohraničný priechod Holíč nad Moravou – Hodonín, čo má tiež vplyv na väčšie meškania vlakov.

Výluky na pokračovanie

„Práce na úseku Kúty – Lanžhot sa využívajú na zarážanie štetovnicových stien na priepustoch a zarážanie HEB tyčí na vytvorenie paženia,“ potvrdila pre denník Štandard hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová. Do konca roka sú na tomto úseku plánované ešte tri výluky – 19. až 21. októbra, 26. až 28. októbra v čase od 7.50 do 15.50 h nepretržite tri dni a 30. novembra od 11.20 do 19.00 h.

Ročná výluka na úseku Kúty – Brodské s náhradnou autobusovou dopravou má trvať do 14. decembra. Je zavedená v celom traťovom úseku od stanice Kúty až po štátnu hranicu Slovenska a Česka, kde v polovici úseku je zastávka Brodské. „Predmetná výluka je vyvolaná z dôvodu potreby modernizácie železničnej trate pre zvýšenie rýchlosti zo 120 kilometrov na 160 kilometrov za hodinu,“ ozrejmila hovorkyňa štátneho manažéra železničnej infraštruktúry.

Od decembra 2023 doposiaľ na menovanom traťovom úseku demontovali most cez rieku Morava v prvej traťovej koľaji a pôvodné mostné piliere, založili základy a urobili betonáž nových mostných pilierov. V Taliansku vyrobili novú oceľovú mostovku s dĺžkou 130 metrov a potrebné kusy mostu sú už na Slovensku, kde ho kompletizujú.

„Zároveň v tomto úseku prebiehali práce na železničnom zvršku a spodku, trakčnom vedení, výruby drevín, budovanie prístupových komunikácií na staveniská, výkopy jám a betonáž základov spodných stavieb podchodu pre cestujúcich a nového cestného podjazdu,“ priblížila Vladimíra Bahýlová.

Železničná stanica Kúty. Foto: Železnice SR/zsr.sk

Cesta do Budapešti sa predĺžila

Kratšia výluka je aj na trase Košice – Hidasnémeti – Miskolc, kde od 2. do 22. septembra jazdia autobusy ako náhrada za medzištátne rýchliky premávajúce medzi Košicami a Budapešťou.

Na skúsenosti s kombinovaným cestovaním najprv autobusom z Košíc do Miskolca a odtiaľ vlakom do Budapešti upozornila čitateľka Štandardu. Do hlavného mesta Maďarska cestovala nedávno s dcérou. Autobusom sa ráno dostali do Miskolca, pričom podľa nej dva ďalšie z Košíc nešli vôbec, a ten, ktorým mali za nimi prísť rodičia, šiel o hodinu neskôr.

„Na stanici niektorí ľudia čakali tri hodiny. V Miskolci sme nastúpili na vlak do Budapešti s tým, že vagón so zakúpenými miestami vôbec neexistoval,“ posťažovala sa. Sadli si tak do iného vozňa na voľné miesta. „Do Budapešti sme pricestovali po piatich hodinách cestovania,“ podotkla čitateľka. Cesta vlakom na trase Košice – Budapešť podľa cestovného poriadku trvá zhruba tri a pol hodiny.

Problémy boli aj pri návrate dcéry v ten istý deň do Košíc. Vlak z Budapešti odchádzal pred 16. h, zhruba o 25 minút skôr ako pôvodne mal. Do Miskolca prišiel pred 18.30 h, ale náhradný autobus do Košíc vôbec nešiel. „Museli sme riešiť alternatívny odvoz autom z Miskolca do Košíc individuálne,“ dodala cestujúca. Zaujímala sa, že ak sú také problémy, prečo predávajú v Košiciach lístok na trasu Košice – Budapešť a späť.

Rekonštrukcia na maďarskom úseku

V tomto prípade sa výluka týka maďarského úseku Felsőzsolca – Hidasnémeti v správe Maďarských štátnych železníc (MÁV). Maďarskí železničiari vykonávajú komplexnú rekonštrukciu trakčného vedenia a trate. „Nákladné vlaky sú odklonené cez Slovenské Nové Mesto a osobná doprava je nahradená autobusovou dopravou na trati Miskolc Tiszai – Košice,“ vysvetlila Vladimíra Bahýlová.

V čase, keď ŽSR predtým vykonávali práce potrebné pre údržbu trate na slovenskom úseku, nevedeli ešte o dlhodobej plánovanej výluke MÁV na maďarskom úseku. „Plánované výluky do konca roku 2024 nie sú,“ uviedla v súvislosti s uvedeným úsekom hovorkyňa.

V prípade zhoršenia infraštruktúry bude potrebné odstránenie príčin, ale len krátkodobo. „Momentálne využívame pre svoje výluky časové okná výluk MÁV,“ priblížila hovorkyňa.

Železničná stanica Košice. Foto: Železnice SR/zsr.sk

Dopravca už odškodnenie rieši

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sťažnosti na výluku na trati Košice – Hidasnémeti – Miskolc doposiaľ nezaznamenala. Eviduje však od cestujúcej žiadosť o odškodnenie, ktorú už jej zamestnanci aktívne prešetrujú a riešia.

„Podľa našich informácií boli náhradné autobusy k vlakom EC 189 a EC 199 z Košíc vedené. Avšak autobus/vlak EC 187 bol odrieknutý z dôvodu poruchy náhradného autobusu v Maďarsku. Autobusy náhradnej dopravy zabezpečuje maďarský dopravca MÁV,“ zareagoval pre Štandard hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Národný vlakový osobný dopravca tvrdí, že meškania v rámci tejto výluky sú minimálne. Pre uvedený neexistujúci vozeň a pokazený náhradný autobus už oslovil kolegov z MÁV. V úseku Košice – Miskolc jazdia autobusy každé dve hodiny tak, aby bola podľa železničiarov zabezpečená preprava cestujúcich a pohodlný prestup do vlakov v Miskolci do Budapešti a naopak.

Na linke Košice – Budapešť podľa cestovného poriadku denne premáva sedem párov rýchlikov Hornád, a to v dvojhodinových intervaloch od rána do večera. „Tie zabezpečujeme v spolupráci s MÁV, pričom uvedené vlaky prevádzkujeme na základe objednávky od štátu vo verejnom záujme. Na tieto výkony sú nasadzované súpravy ZSSK a personál sprevádza vlaky na svojom území,“ ozrejmil Dominik Drevický.

Práva cestujúcich na železniciach

ZSSK sa riadi pri odškodňovaní Nariadením Európskeho parlamentu z roku 2021 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave. Pri meškaní alebo odrieknutí diaľkového vlaku, vnútroštátneho aj medzištátneho, je dopravca povinný oznámiť cestujúcemu dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do cieľovej stanice do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku.

„V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom – vlakmi iných železničných dopravcov alebo autobusom. ZSSK v tomto prípade uhradí cestujúcemu nevyhnutné a primerané vzniknuté náklady,“ vysvetlil Dominik Drevický.

Náhrady v medzinárodnej doprave

V medzinárodnej preprave má cestujúci nárok na odškodnenie, ak napriek meškaniu vlaku docestuje do svojej cieľovej stanice. V tom prípade si môže od železničného dopravcu, u ktorého si zakúpil medzinárodný cestovný lístok, žiadať odškodnenie za meškanie vlaku. To je vo výške 25 percent ceny cestovného dokladu v prípade meškania od 60 do 119 minút a 50 percent pri meškaní 120 minút alebo viac. Odškodnenie vo výške menej ako štyri eurá sa nevypláca.

„Ak v rámci medzinárodnej prepravy nemôže cestujúci do cieľa svojej cesty pokračovať v rovnaký deň ako bol plánovaný, má nárok na náhradu nevyhnutných a primeraných preukázaných nákladov na informovanie osôb, ktoré ho očakávajú, na hotel alebo na pokračovanie iným verejným dopravným prostriedkom,“ priblížil hovorca národného dopravcu.

Nárok na odškodnenie zaniká z dôvodov vonkajších okolností, ktoré nesúvisia so železničnou prevádzkou a dopravca im nemohol zabrániť. Ide o prírodné katastrofy, samovraždy či nehody na priecestiach. Na odškodnenie nie je nárok ani v prípade vylúčenia cestujúceho z prepravy, ak zmešká vlak a čaká na nesprávnom nástupišti. Týka sa to aj prípadov vopred ohláseného štrajku a ohláseného meškania vlaku, o ktorom bol cestujúci informovaný pred nástupom na cestu.

Cestujúci vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: Železničná spoločnosť Slovensko/zssk.sk

Potrebné opravy a modernizácie

Železničiari v prvom rade prosia cestujúcich o trpezlivosť a pochopenie. Opravy a modernizácie tratí, ktoré zastrešujú ŽSR, sú potrebné pre zvyšovanie bezpečnosti vlakovej dopravy i cestujúcich a zlepšovanie budúceho komfortu cestovania. „Zavedením náhradnej autobusovej dopravy počas výluk či mimoriadností sa v ZSSK snažíme zachovať komfort prepravy našich cestujúcich,“ ubezpečuje Dominik Drevický.

Ak vznikne podobná situácia, ako sme opísali, cestujúci by si mali vypýtať potvrdenie o meškaní vlaku na stanici v pokladnici ZSSK, prípadne priamo od vlakvedúceho. Následne sa môžu o možnostiach a formách kompenzácie informovať v pokladniciach, prípadne na kontaktnom centre dopravcu na čísle 18 188 alebo pri volaní zo zahraničia +421 24 48 58 188. „Cestujúci môžu svoje podnety zaslať aj online cez formulár na webe ZSSK,“ dodal hovorca s tým, že spätná väzba ich posúva vpred.

Vybrané najbližšie obmedzenia

Obmedzenia v železničnej doprave sú aj pre komplexnú rekonštrukciu úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa na strednom Pohroní. Náhradná autobusová doprava za rýchliky je na úseku Nová Baňa – Kozárovce, za regionálne vlaky na úsekoch Žarnovica – Kozárovce, Nová Baňa – Levice, Psiare – Kozárovce – Žarnovica. „Výluka pre komplexnú rekonštrukciu úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa je plánovaná nepretržite až do júna 2025,“ spresnila Vladimíra Bahýlová.

Podľa informácií o mimoriadnostiach na železniciach na stránke https://www.zssk.sk/vyluky/ je avizované trvanie výluky na úseku Kozárovce – Nová Baňa/Žarnovica do 14. decembra. Takmer dvojtýždňové obmedzenia na úseku Levice – Nová Baňa/Žarnovica súviseli s výmenou mostníc na moste cez rieku Hron.

Veľká výluka v uzli Humenné z dôvodu komplexnej rekonštrukcie a elektrifikácie trate Bánovce nad Ondavou – Humenné má pokračovať až do odvolania. Náhradná autobusová doprava je z Michaloviec cez Humenné do Stakčína a Medzilaboriec aj na trase Nižný Hrabovec – Humenné.

Cestujúci musia počítať s dlhšími obmedzeniami napríklad aj na úsekoch: Brezno – Podbrezová (do 20. septembra), Vaďovce – Vrbovce – Velká nad Veličkou (do 1. októbra), Bratislava-Nové Mesto – Rajka, Košice – Moldava nad Bodvou (v oboch prípadoch 17. až 20. septembra).

Sedemmesačná výluka je plánovaná na úseku Žilina – Rajec (od 1. októbra do 30. apríla 2025). Budú tiež na úsekoch Bratislava-Petržalka – Parndorf (7. až 11. októbra), Čadca – Mosty u Jablunkova/Návsí (9., 10., 24. až 27. októbra), Trnovec nad Váhom – Šaľa (do 31. októbra). Výluka na úseku Bratislava – Marchegg má pokračovať do 14. decembra, dôvodom je modernizácia trate z Devínskej Novej Vsi k hranici s Rakúskom.

Železničná stanica Žilina. Foto: TASR/Erika Durčová