Motoristi si na diaľniciach opäť značne priplatia. Dva typy známok budú drahšie o polovicu

Od začiatku nasledujúceho roka dva druhy diaľničných známok zdražia o polovicu. Zatiaľ čo 365-dňová bude namiesto 60 eur stáť už 90 eur, cena jednodňovej známky, ktorá je v platnosti iba od 1. augusta, sa zvýši z aktuálnych 5,40 eura na 8,10 eura.

Vláda schválila v stredu nové nariadenie vlády o výške úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic. Je to jedno z viacerých opatrení na ozdravenie verejných financií. Cena desaťdňovej známky zároveň klesne zo súčasných 12 eur na 10,80 eura. Tridsaťdňová známka bude naďalej stáť 17 eur.

Navyše desiatky miliónov eur z predaja

Ministerstvo dopravy SR zdôvodnilo úpravu cien diaľničných známok zvyšujúcimi sa nákladmi Národnej
diaľničnej spoločnosti (NDS) na údržbu a opravu diaľničnej siete. Očakávané výnosy z predaja diaľničných známok v roku 2025 majú vzrásť približne o 36 miliónov eur, v roku 2026 o 40 miliónov eur, v roku 2027 o vyše 42 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Základná sadzba DPH sa pritom zvýši z 20 na 23 percent. Spolu s ňou majú príjmy z diaľničných známok v nasledujúcich troch rokoch vzrásť o 44,7 milióna eur, respektíve 49,7 milióna eur a takmer 52 miliónov eur.

„K úpravám cien diaľničných známok sme pristúpili na základe požiadavky vlády vzhľadom na stav verejných financií. Peniaze, ktoré sa nám podarí takto navyše vybrať, poputujú do štátneho rozpočtu,“ uviedla pre denník Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Na snímke križovatka k novému privádzaču pri Kysuckom Novom Meste. Foto: Daniel Stehlík/TASR

Rezort dopravy: Na diaľnice musia prispieť aj vodiči

Zo štátneho rozpočtu idú na diaľničnú výstavbu značné finančné prostriedky, napríklad na rýchlostnú cestu R2 Kriváň – Mýtna či severný obchvat Prešova na R4. „Ak chceme v budúcnosti stavať diaľnice za miliardy eur, ako napríklad D1 Turany – Hubová či R4 od Prešova po hranice s Poľskom, tak k tomu v tejto situácii, žiaľ, musia prispieť aj vodiči,“ skonštatovala hovorkyňa rezortu dopravy.

Aj po zvýšení cien budú naše diaľničné známky podľa ministerstva najlacnejšie zo všetkých okolitých štátov. „Navyše, naši vodiči majú od augusta k dispozícii zadarmo diaľničné obchvaty miest, teda takmer štvrtinu celej diaľničnej siete,“ pripomenula Petra Poláčiková.

Vodičom podľa nej vychádzajú v ústrety aj tým, že znižujú cenu desaťdňovej známky o desať percent. „Konsolidačný balíček a opatrenia v ňom týkajúce sa dopravcov sú výsledkom dohody všetkých troch koaličných strán,“ dodala hovorkyňa.

Oproti susedom na maximum

Ročná známka v Česku podľa Ministerstva financií SR stojí takmer 96 eur, v Rakúsku viac ako 96 eur, v Maďarsku po prepočte vyjde zhruba na 150 eur, v Slovinsku má cenu 118 eur.

Štandard požiadal o reakciu na úpravu cien diaľničných známok aj odborníka. „Uvedené zmeny cien sú z dôvodu potreby konsolidácie príjmov a výdavkov štátu. Podľa výšky nových cien v porovnaní s okolitými štátmi sa išlo až na maximum,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.

„Keby nešlo o dopravu, ktorá je nutná, tak vyššie ceny sa premietnu do nižšieho dopytu,“ podotkol.

Diaľnica D1 pri hlavnom meste. Foto: Národná diaľničná spoločnosť/ndsas.sk

Ani kilometer nových diaľnic

Zvýšenie ceny 365-dňovej diaľničnej známky zo 60 na 90 eur kritizoval poslanec Národnej rady SR a podpredseda opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS) Marián Viskupič. Poukázal na to, že súčasná Ficova vláda nepostavila doteraz ani kilometer diaľnic.

Máme síce lacné diaľničné známky v porovnaní so susedmi, ale podľa poslanca nemáme ani takú dĺžku a kvalitu diaľničnej siete ako naši susedia. „Rakúsko má 1 800 diaľničných kilometrov, teda štyrikrát viac ako my. Priemerný plat je trojnásobný, diaľničná známka (ročná) je len o šesť eur drahšia ako na Slovensku, stojí 96 eur ročne,“ podotkol Viskupič .