Podľa aktuálne vyhláseného tendra na zriadenie leteckého spojenia vo verejnom záujme s podporou štátu, s čím vopred súhlasila Európska komisia, sú už známe predbežné ceny leteniek. Tie zaujímajú cestujúcich popri úspore času vari najviac.
Jednosmerná letenka bez batožiny v podpalubí by mala stáť maximálne 80 eur, spolu s ňou 90 eur. Obojsmerná môže stáť 130 eur, respektíve 145 eur. Prípadní záujemcovia o prevádzku linky medzi slovenskou metropolou a centrom východného Slovenska podľa ministra dopravy Jozefa Ráža môžu cenu leteniek upraviť už iba nadol.
Vzhľadom na cenu leteniek a rýchlejšiu prepravu oproti autu, vlaku či autobusu sa očakáva, že cestujúci by o linku mohli mať záujem. Fungovať má sedemkrát týždenne s rotáciami letov z Košíc do Bratislavy a späť v pondelok, stredu, piatok ráno a večer, v nedeľu iba večer. Požadovaná minimálna kapacita lietadla je 40 pasažierov.

Minister čaká záujem o linku, odborník pochybuje
„Verím, že do začiatku budúceho roka budeme mať tender uzatvorený, budeme vedieť názov poskytovateľa linky a od marca sa podarí túto linku zaviesť a bude lietať,“ očakáva Ráž. Podľa plánu by mala fungovať od 30. marca 2025 do 30. októbra 2027 s možnosťou predĺženia do 28. októbra 2028.
Na rozdiel od plánovaného leteckého spojenia z Košíc do švédskeho Göteborgu, o ktorého zriadenie nemali dopravcovia záujem, o prevádzku linky Bratislava – Košice podľa ministra dopravy záujem môže byť. „Viaceré spoločnosti sa pýtali, či také niečo neplánujeme zriadiť. Verím, že budeme úspešní,“ dúfa rezortný šéf.
Odborník však nevidí žiaden dôvod na vznik takejto linky s dotáciou, na ktorú sa budú skladať všetci daňoví poplatníci. „Ak by bol dostatočný potenciál cestujúcich, tak by už dávno letecké spoločnosti takúto linku zaviedli,“ ozrejmil Štandardu riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Tvrdí, že z dôvodu klimatických cieľov by mala podpora smerovať do verejnej vlakovej a autobusovej dopravy. Pripustil ale, že ak bude dotácia linky dostatočne vysoká a cena letenky by nepresiahla približne 40 eur po dotácii, môže byť o linku záujem, avšak minimálny.

Rýchlejšia preprava môže osloviť najmä obchodných cestujúcich
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave, naopak, víta každú novú leteckú linku, ktorú sa letecký dopravca rozhodne z Bratislavy a späť prevádzkovať. „Rozšírenie siete leteckých spojení o vnútroštátnu linku medzi Bratislavou a Košicami by bolo nepochybne prínosom, najmä pre obchodných cestujúcich, keďže urýchli prepravu medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami,“ priblížila pre Štandard hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Demovičová.
Najväčšie slovenské letisko preto oceňuje vyhlásenie výzvy zo strany ministerstva dopravy na predkladanie ponúk na prevádzku tejto leteckej linky. „Veríme, že sa nájde letecký dopravca, ktorý sa rozhodne takéto vnútroštátne letecké spojenie zabezpečovať,“ dodala hovorkyňa.
Letisko Košice nás v súvislosti so zámerom linky informovalo, že je v kontakte so súčasnými i možnými novými leteckými dopravcami. Podľa manažéra pre rozvoj obchodu, PR a marketing košického letiska Juraja Totha je cieľom rozšíriť sieť destinácií dostupných letecky z Košíc.

Výška dotácie na časť nákladov môže rozhodnúť
O tom, či linka Bratislava – Košice bude po šiestich rokoch obnovená, v prípade záujmu dopravcov popri cene leteniek napokon rozhodne pravdepodobne výška príspevku štátu na úhradu časti prevádzkových nákladov. O sume dotácie, ktorú bude ochotná zaplatiť, má po uzavretí tendra rozhodnúť vláda. Je to, samozrejme, za predpokladu, ak nejaká letecká spoločnosť o prevádzku vzdušného spojenia Bratislavy a Košíc prejaví záujem.
Finančná náhrada sa podľa ministerstva dopravy vypočíta v súlade s pravidlami Európskej únie o štátnej pomoci poskytovanej vo forme náhrady za služby vo verejnom záujme. Vyplatená náhrada nesmie presiahnuť sumu potrebnú na pokrytie čistých nákladov vzniknutých pri plnení záväzkov zo služieb vo verejnom záujme, pričom sa zohľadnia príjmy, ktoré letecký dopravca dosiahol, a tiež primeraný zisk.
Náhrada môže pokrývať len výdavky zo skutočnej prevádzky leteckých dopravných služieb a výdavky vzniknuté na letiskách Košice a Bratislava súvisiace so službami na tejto trase.

Súčasť linky z Prahy do Košíc s medzipristátím v Bratislave
Letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami prevádzkovali v minulosti České aerolínie (ČSA) do začiatku roku 2019 s frekvenciou trikrát, respektíve šesťkrát týždenne s lietadlami typu ATR 42 a ATR72. Išlo o súčasť linky z Prahy do Košíc s medzipristátím v Bratislave. Dopravca neskôr prestal lietať aj do Košíc.
Jedna z najstarších leteckých spoločností na svete vznikla pred viac ako sto rokmi v októbri 1923 pôvodne ako Československé štátne aerolínie. Prvú linku na trase Praha – Bratislava o rok neskôr predĺžila do Košíc.