Niet pochýb o tom, že drogy sú výnosným biznisom, pretože závislosť zaručuje – ak má predajca podnikavého ducha – neustály dopyt. Každý podnikateľský zámer však so sebou prináša aj riziká.
Závislosť postupne spotrebiteľa ničí, a preto má štát na ochranu svojich občanov vybudované isté zábrany. Určuje, ktoré látky sú nebezpečné, a preto má právo ich aj zakázať alebo obmedziť. Keď je látka klasifikovaná ako nelegálna droga, štát uplatňuje represívne opatrenia.
Z legálneho podnikania sa stáva nelegálna činnosť a firmy sa menia na zločinecké organizácie, nútené prežiť prostredníctvom mafiánskych praktík. Ak však firma dokáže byť vždy o krok pred štátom, otvárajú sa jej veľké možnosti. Vitajte vo svete dizajnérskych drog.
Čo sú dizajnérske drogy?
Dizajnérske drogy sú syntetické alebo polosyntetické látky vytvorené pomocou farmaceutických vzorcov alebo s použitím molekúl z prírodných drog, ako je kokaín alebo marihuana. Do prvej kategórie patria lieky, ktoré sa považujú za nebezpečné pre ich závažné vedľajšie účinky alebo preto, že obsahujú vysoko návykové látky. Príkladom je captagon, pôvodne vyvinutý na liečbu ADHD, narkolepsie a depresie, ktorý neskôr mnohé krajiny zakázali.
Do druhej kategórie patria látky ako HHC (hexahydrokanabinol), ktoré majú účinky podobné marihuane, alebo katinóny ako 3-CMC a 3-MMC, ktoré sa podobajú kokaínu. Tieto drogy ukázali skutočný potenciál dizajnérskych drog a pred niekoľkými rokmi boli ešte legálne dostupné.
Výrobcovia dizajnérskych drog tak mohli rozšíriť svoj dosah. Mohli využívať legálne distribučné siete zavedených internetových obchodov, platiť za internetovú reklamu a posielať alebo doručovať dizajnérske drogy bez obáv, že sa kuriéri vystavia trestnému stíhaniu. Takýto obchod je skutočne náročný, či už je legálny, alebo nie, a vyžaduje si koordináciu vo viacerých oblastiach.
Medzery v právnych predpisoch
Aby podnikanie s dizajnérskymi drogami zostalo v medziach zákona, spolieha sa na právnikov. Vzhľadom na zdĺhavé a komplikované administratívne procesy spojené s rozhodovaním o tom, ktoré látky majú byť legálne a ktoré nie, orgány zasahujú pomaly. Kritériá na zákaz látok sú prísne a dôkazné bremeno leží na štáte. Niektoré molekuly sa napríklad predtým používali ako lieky v medicíne a ich účinky nemusia byť pre ľudský organizmus škodlivé.
Obchodníci používajú rôzne metódy označovania svojich výrobkov – napríklad zberateľské predmety, látky, ktoré nie sú určené na orálne použitie, alebo výživové doplnky. Jedným z príkladov je distribúcia HHC prostredníctvom predajných automatov v nákupných centrách v Českej republike, kde si výrobky mohli kúpiť aj deti. A to až do zákazu tejto formy predaja 1. marca 2024.
Vývoj a výroba
Vďaka internetu je získanie zariadenia alebo návodu na výrobu pomerne jednoduchý proces. Za predpokladu, že tieto firmy majú dobre vyškolený personál, môžu veľké, ale nelegálne laboratóriá v Holandsku a Poľsku vyrobiť až sto kilogramov drog za deň. Pre jednotlivcov je získať chemikálie vo veľkých množstvách oveľa náročnejšie, ale malé legálne firmy môžu dovážať takmer čokoľvek z Číny, Indie a Pakistanu, kde dlhodobo existujú čierne trhy s chemikáliami.
Najnáročnejšou časťou je vývoj nových drog, na čo treba viac než len šťastie. Výrobcovia musia rozumieť testovacím protokolom, aby minimalizovali vedľajšie účinky a smrteľné prípady. Vo Francúzsku každý rok zomrie v dôsledku užívania dizajnérskych drog približne 15 ľudí, čo je vyššia úmrtnosť než pri tradičných drogách, ako je napríklad kokaín. Výrobcovia preto potrebujú skúsených vedcov, ktorých je v Európe ťažké nájsť pre morálne výhrady, čo ich núti obrátiť sa na vedcov z Ázie, u ktorých často víťazí pragmatizmus.
Marketing a sociálne médiá
Poslednou zložkou, ktorá stojí za úspechom dizajnérskych drog, je nepochybne marketing. Tieto drogy možno nájsť na mnohých e-shopoch, webových stránkach, ktoré sú takmer na nerozoznanie od tých, ktoré predávajú lieky alebo tovar bežnej spotreby. Tieto stránky často využívajú štandardné marketingové nástroje, ako je SEO [optimalizácia pre vyhľadávače, pozn. red.], a súťažia o kľúčové slová vo vyhľadávačoch.
Predajcovia vynikajú v marketingu tým, že ponúkajú široké spektrum výrobkov v rôznych cenových kategóriách, pričom ich opisy a názvy sú často veľmi originálne. Vyžaduje si to určitý stupeň odbornosti, pretože výber správneho názvu výrobku je pre konečný úspech absolútne kľúčový.
Názov musí byť jednoduchý, ľahko zapamätateľný a musí vyvolávať pozitívne asociácie. Keďže dizajnérske drogy sa neuvádzajú so zoznamom zložiek, názov výrobku je jedinou zárukou, že klient dostane to, čo očakáva. Problém spočíva v tom, že zloženie sa môže meniť s každou vyprodukovanou várkou.
Výrobcovia dizajnérskych drog sú preto veľmi motivovaní, aby sa názvy ich výrobkov (patria k nim napríklad „Blue Buddha“ alebo „Tina“) vryli do pamäti zákazníka, pretože im to umožňuje predávať rôzne zloženia bez toho, že by si to zákazník všimol.
Rozhodujúca je však, samozrejme, logistika, ktorá v priebehu rokov zaznamenala rastúcu mieru profesionality. Balíky, ktoré sú zamaskované ako iné predmety, sa doručujú bežnou poštou alebo prostredníctvom špecializovaných kuriérskych služieb. Tie ponúkajú sledovanie zásielky a dokonca aj náhradu za nedoručené zásielky. Zákazník môže mať pocit, že si objednáva od Amazonu.
Hlavný problém spočíva pri odhade zisku, ktorý celý obchod s drogami prináša. Takéto odhady sa zvyčajne zakladajú na skonfiškovanom materiáli, ale ten, samozrejme, predstavuje len špičku ľadovca. V prípade dizajnérskych drog je situácia ešte komplikovanejšia, pretože pri zachytení zásielok sa tieto látky často neklasifikujú ako drogy. Na ich odhalenie nie sú vybavené ani základné policajné laboratóriá, keďže neexistujú žiadne testovacie protokoly. V dôsledku toho je získanie presných údajov prakticky nemožné.
V snahe zistiť skutočné zisky týchto firiem uskutočnilo združenie Play Safe jeden z doteraz najúspešnejších experimentov. V roku 2022 spustilo falošný e-shop ponúkajúci dizajnérske drogy. Keď sa klienti pokúšali dokončiť svoju objednávku, boli presmerovaní na stránku s varovaním o rizikách dizajnérskych drog. V priebehu roka stránka zaznamenala viac ako 20-tisíc objednávok v celkovej hodnote viac ako štyri milióny eur, a to napriek tomu, že svoje produkty nepropagovala. Keby robili marketing, ktovie, koľko desiatok miliónov eur mohli ročne zarobiť.
Kde je dopyt, tam je aj ponuka
Ako každý obchod aj ten s dizajnérskymi drogami sa riadi zákonom ponuky a dopytu. Otázka však znie, prečo je toľko mladých ľudí ochotných platiť za neznáme produkty, ktoré sa navonok prezentujú ako úplne normálne, ale ich konzumenti si zrejme väčšinou uvedomujú, že ich používaním môžu riskovať svoje zdravie.
V Európskej správe o drogách 2024 sa uvádza, že z prieskumov vykonaných v 24 krajinách EÚ v rokoch 2017 až 2023 vyplýva, že z 1,5 milióna mladých ľudí vo veku 15 až 34 rokov požilo v poslednom roku amfetamíny až 1,5 percenta tejto vekovej skupiny.
V prípade mladších osôb je riziko ešte väčšie. Nielenže ich to vystavuje hrozbe smrti, ale zvyšuje to aj možnosť trvalého telesného alebo duševného postihnutia, čím sa stávajú záťažou pre spoločnosť. Vďaka kampaniam na zvýšenie verejného povedomia v Európe sa už dnes ťažko niekto môže vyhovárať na neznalosť nebezpečných vedľajších účinkov dizajnérskych drog.
Obchodovanie s drogami bolo vždy výnosným biznisom, ako je to v prípade všetkého, čo štát zakázal. Dizajnérske drogy však na obmedzený čas ponúkajú príležitosť na legálne obchodné operácie, pričom zisky stále pochádzajú z nelegálneho obchodu s drogami. Je to lákavé, ale nie pre každého.
Na rozdiel od tradičného obchodovania s drogami si obchodovanie s tými dizajnérskymi vyžaduje spoluprácu vo viacerých odvetviach, ako aj schopnosť prispôsobiť sa. Manažérske nároky tohto biznisu sú oveľa vyššie ako nároky bežného drogového dílera. Títo manažéri často pracujú v rámci štandardných obchodných praktík a neuchyľujú sa k násiliu alebo vyhrážkam. Ich motivácia nemusí byť čisto finančná, pretože títo jednotlivci by pravdepodobne bez problémov našli úspech aj v legálnom odvetví.
To nám dáva priestor na rôzne špekulácie. Mohla by ich viesť túžba riskovať a posúvať spoločenské hranice alebo možno hlboko zakorenená nenávisť k súčasnému systému s cieľom prispieť k jeho postupnému rozpadu.
Vzhľadom na časté zmienky o Číne v súvislosti s dizajnérskymi drogami nie je úplne vylúčené, že táto sféra predstavuje ďalšie bojisko v hybridnej vojne. Dokázať priame prepojenie medzi niektorými štátmi a trhom s dizajnérskymi drogami je prakticky nemožné, pretože by si to vyžadovalo plnú spoluprácu s ich štátnymi orgánmi, čo je v súčasnosti nereálna perspektíva. Na druhej strane by bolo mimoriadne naivné domnievať sa, že Čína tieto aktivity so záujmom nesleduje.
Situácia okolo dizajnérskych drog poukazuje na zásadný problém súčasného legislatívneho systému Európy. Boj proti drogám prebieha na národnej aj európskej úrovni, ktorých zosúladenie si vyžaduje čas. Tento čas však výrobcovia dizajnérskych drog s radosťou zneužívajú na hľadanie medzier v zákonoch, aby mohli naďalej ponúkať svoje výrobky.
EÚ zároveň nedokáže využiť svoj vplyv na to, aby presvedčila krajiny, ako je Čína, India alebo Pakistan, aby prísnejšie regulovali drogový svet a spolupracovali v boji s ním. Zatiaľ neúspešná vojna proti dizajnérskym drogám slúži ako varovanie, že naše súčasné zákony na túto výzvu nestačia.
Dizajnérske drogy ako prejav zeitgeistu
Tradiční výrobcovia drog, ako napríklad producenti kokaínu a heroínu, predstavujú konzervatívnejší prístup k obchodu s drogami. Tieto látky sú známe už desaťročia, pričom rodiny v Kolumbii alebo Afganistane udržiavajú svoje podniky a znalosti naprieč generáciami. Ich cieľom je pestovať výlučne jeden produkt a dosahovať pritom konzistentnú kvalitu. To sa týka aj logistiky.
Distribučné kanály pre tradičné drogy neboli vybudované za deň a ich cieľom bolo vytvoriť niečo stále a udržateľné. Vývoj nových ciest je zložitý a drahý proces. Aj na miestnej úrovni sa vytvorili dlhodobé vzťahy a dôvera medzi predajcami a klientmi. Noví zákazníci si zvyčajne našli cestu k predajcovi len cez odporučenie.
Dizajnérske drogy však tento tradičný model vyvracajú. Kľúčovým faktorom je inovácia produktu. Len v roku 2022 orgány presadzovania práva EÚ identifikovali štyristo nových látok. Logistika sa neustále vyvíja, pričom využíva štandardné prepravné a námorné služby. Díleri teraz fungujú ako Uber vodiči – klienti nikdy nevedia, kto im drogy prinesie.
Anonymita, ktorá bola v minulosti v drogovom svete problémom, sa teraz stala výhodou. Nebezpečenstvo dizajnérskych drog spočíva práve v tom, že sú akceptované duchom doby. Boj proti nim bude komplikovaný, pretože tolerantná spoločnosť má vždy problém stanoviť jasné hranice.