Za vlaky si v pokladni priplatíme. Cestovanie na jednotný lístok môže byť výhodnejšie

Cestujúci na železniciach si od 15. marca priplatia za lístok kúpený v pokladni euro a vo vlaku tri eurá. Využívanie verejnej osobnej dopravy má od leta budúceho roka uľahčiť národný integrovaný cestovný lístok.

Foto: Tomáš Baršváry / Štandard

Foto: Tomáš Baršváry / Štandard

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chce servisným poplatkom vo výške jedného eura a troch eur k lístkom pri platbe v pokladniciach a vo vlaku zvýšiť rastúci podiel online predaja.

Nebude ho uplatňovať u seniorov – vo veku od 62 rokov so 100-percentnou zľavou z cestovného pri registrácii a od 70 rokov pre všetkých cestujúcich, ani u držiteľov preukazu ŤZP - osoba s ťažkým zdravotným postihnutím.

Poplatok sa netýka ani žiakov základných škôl a prvých štyroch ročníkov osemročných gymnázií pri pravidelných cestách do a zo školy v osobných a zrýchlených vlakoch či regionálnych expresoch REX.

Ich preukaz na 100-percentnú zľavu z cestovného vo vlakoch uvedených troch kategórií totiž platí ako ročný sieťový cestovný lístok na cestu z miesta bydliska do školy a späť.

„Ak plánujú cestovať diaľkovými vlakmi, potrebujú jednorazový cestovný lístok na 100-percentnú zľavu z cestovného, ktorý v prípade kúpy online, napríklad ich rodičmi, je bez poplatku za servis,“ potvrdil pre Štandard hovorca ZSSK Dominik Drevický. Tí si môžu lístky na 100-percentnú zľavu z cestovného, jednorazové, týždenné aj mesačné, kúpiť online bez poplatku.

Dopravná situácia na Kysuciach je neúnosná. D3 pri Čadci by mohli začať stavať tento rok

Mohlo by Vás zaujímať Dopravná situácia na Kysuciach je neúnosná. D3 pri Čadci by mohli začať stavať tento rok

V súčasnosti využíva nákup lístkov na internete a v mobilnej aplikácii IDeme vlakom viac ako 45 percent cestujúcich národného osobného dopravcu. Za uplynulých päť rokov sa ich podiel zdvojnásobil. Predaj lístkov v pokladniach klesol zo 70 percent na skoro 48 percent, ale naďalej je to najčastejší spôsob platby.

ZSSK predpokladá, že podiel online predaja bude aj naďalej rás. „Prvé výsledky kampane potvrdzujú, že informatívna kampaň online a na staniciach a zavedenie poplatku za servis motivujú cestujúcich k využívaniu online nákupov. Od jej spustenia evidujeme desiatky tisíc stiahnutí mobilnej aplikácie IDeme vlakom, čo jasne ukazuje rastúci záujem o digitálne riešenia,“ priblížil Drevický. Tento trend nielen uľahčuje cestovanie, ale tiež pomáha znižovať rady v pokladniciach a zrýchľuje nákup lístkov.

Príplatok sa netýka všetkých. Foto: ZSSK/Facebook

Jednotný cestovný lístok od leta 2026

Cestovanie vo verejnej osobnej doprave na Slovensku pri využívaní jej viacerých druhov má uľahčiť národný integrovaný cestovný lístok (NICL). Podľa Ministerstva dopravy SR by to malo byť možné od júla 2026 najprv v doprave vo verejnom záujme, teda vo vlakoch, regionálnych prímestských autobusoch a v mestskej hromadnej doprave.

Následné zapojenie aj súkromných dopravcov bude závisieť od kompatibility ich systémov s požiadavkami NICL. Rovnaký typ cestovného lístka má stáť rovnakú sumu bez ohľadu na to, či si ho cestujúci kúpi na štátnej platforme alebo predajných kanáloch dopravcov.

Za zavedenie jednotného cestovného lístka na Slovensku zodpovedná Národná dopravná autorita (NADA), ktorá vznikla na základe zákona o verejnej osobnej doprave. Spoločnosť Asseco Central Europe má dodať komplexné technologické riešenie pre jednotný cestovný lístok na celom Slovensku od uzavretia zmluvy vo februári do 425 dní, teda zhruba do konca apríla 2026.

Rozšírenie diaľnice D1 pri Bratislave komplikuje počasie. Úsek od Triblaviny čaká na uzatvorenie

Mohlo by Vás zaujímať Rozšírenie diaľnice D1 pri Bratislave komplikuje počasie. Úsek od Triblaviny čaká na uzatvorenie

Súčasťou zákazky za zmluvnú cenu 23,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) je podpora, prevádzka a služby rozvoja systému počas piatich rokov. Zahŕňa aj mobilnú aplikáciu, softvérový systém pre predaj a správu cestovných lístkov, ako aj integráciu s existujúcimi systémami dopravcov a zabezpečenie ich kompatibility.

Projekt bude financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Tie sú nastavené na maximálnu sumu 26,6 milióna eur bez DPH vrátane iných výdavkov, okrem vysúťaženej ceny.

Cenovo výhodnejšie cestovanie bez obmedzenia

„Cieľom NICL je zjednodušiť, sprehľadniť, skvalitniť a sprístupniť súčasný systém poskytovaných služieb vo verejnej doprave. Hlavný dôraz sa kladie na upevnenie dopravných návykov a zjednodušenie platieb pre súčasných cestujúcich,“ uviedla pre Štandard NADA, ktorá je rozpočtovou organizáciou ministerstva dopravy.

Predpokladá, že samotné zatraktívnenie služieb bude motivovať prílev nových cestujúcich. Jednotný cestovný lístok má byť cenovo výhodnejší, pričom pridanou hodnotou bude cestovanie bez obmedzenia, teda v rámci všetkých dopravcov vo verejnom záujme na území Slovenska bez udania konkrétnej trasy.

„Tento systém bude slúžiť na všetko - od vyhľadávania spojov cez plánovanie trasy až po samotnú kúpu cestovného lístka," informoval už skôr generálny riaditeľ NADA Martin Erdössy. „Cestujúci tak získa všetky informácie na jednom mieste a rovnako aj prehľad o aktuálnej polohe spojov, v histórii nájde aj svoje predošlé zakúpené lístky a trasy," priblížil.

Očakávané výdavky na prevádzku a podporné aktivity systému jednotného cestovného lístka závisia aj od rozsahu služieb a technologického vývoja. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v minulosti odhadoval náklady na prevádzku na 44,5 milióna eur za desať rokov, ale konečná výška výdavkov sa bude odvíjať od reálnych podmienok a potrieb systému počas jeho fungovania.

Autobus spoločnosti Arriva na zastávke Bajkalská v Bratislave. Foto: Pavel Neubauer/TASR

Priestor pre konkurenciu alebo zjednotenie taríf

Arriva ako najväčší prevádzkovateľ regionálnej autobusovej dopravy na Slovensku očakáva zjednodušenie cestovania verejnou dopravou najmä tam, kde cestujúci využívajú služby viacerých dopravcov či rôzne módy dopravy. V súčasnosti si musia kúpiť cestovný lístok u každého dopravcu zvlášť.

„S jednotným cestovným lístkom bude cestovanie po celom Slovensku rovnako jednoduché, ako je to už dnes pri cestovaní v rámci integrovaných dopravných systémov, ktoré fungujú už v štyroch krajoch,“ uviedol pre Štandard hovorca spoločností Arriva na Slovensku Peter Stach.

Železnice obnovia trate za stovky miliónov. Dokončia stavby pri Bratislave aj v Žiline

Mohlo by Vás zaujímať Železnice obnovia trate za stovky miliónov. Dokončia stavby pri Bratislave aj v Žiline

Výšku cestovného určujú objednávatelia dopravy vo verejnom záujme - v regionálnej autobusovej doprave samosprávne kraje, v mestskej doprave mestá a v železničnej osobnej doprave ministerstvo dopravy. „V prípade, že nákup cestovného lístka umožní na niektorých trasách vybrať si medzi viacerými dopravcami, je možné očakávať, že sa tu časom vytvorí aj priestor pre cenovú konkurenciu alebo zjednotenie taríf,“ podotkol Stach.

Kľúčovou podmienkou je, aby nový systém nezavádzal nové technické a dátové štandardy, ale dokázal spolupracovať s už existujúcimi integrovanými dopravnými systémami. „Dôležitá je preto komunikácia dodávateľa technického riešenia s jednotlivými integrovanými dopravnými systémami, ako aj s dopravcami,“ upozornil Stach.

Dodal, že spoločnosť Arriva je pripravená prispieť svojimi skúsenosťami a know-how k tomu, aby bol projekt jednotného cestovného lístka úspešný.

Hlavné výzvy pre nový projekt

Zavedenie jednotného cestovného lístka podľa ZSSK výrazne uľahčí cestovanie verejnou dopravou na Slovensku. „Pre ZSSK je dôležité, aby bol nový systém používateľsky prívetivý a umožnil plynulú integráciu s našimi existujúcimi predajnými kanálmi. Veríme, že jednotný lístok môže zvýšiť záujem o verejnú dopravu, pretože odstráni administratívne a tarifné bariéry, ktoré dnes mnohých odrádzajú od využívania vlakov a autobusov,“ poznamenal Drevický.

Jednou z hlavných výziev je technická a tarifná integrácia všetkých zapojených dopravcov. Tí v súčasnosti používajú vlastné systémy predaja lístkov a odlišné tarifné mechanizmy. „Aby bol jednotný lístok plne funkčný a používateľsky prívetivý, je potrebné zjednotiť pravidlá pre výpočet cestovného, spôsob uznávania lístkov a vyriešiť financovanie tak, aby bol systém spravodlivý pre všetkých dopravcov,“ uviedol hovorca. Dôležitým aspektom je aj zabezpečenie plynulej kontroly cestovných lístkov vo vlakoch a iných druhoch dopravy.

Kontrolný mechanizmus musí byť pre cestujúcich jednoduchý a pre dopravcov efektívny, aby sa predišlo komplikáciám pri prestupoch. Z pohľadu ZSSK je kľúčové, aby bol systém technologicky kompatibilný s jej riešeniami - od online predaja až po fyzické predajné miesta a validátory v mobilných zariadeniach vlakových sprievodcov.

Integrovaná doprava s cestovaním na jeden lístok funguje v rámci dopravných systémov Bratislavského kraja a Sever v Žilinskom kraji. ZSSK je zároveň aktívne zapojená do rokovaní o spustení týchto systémov v Banskobystrickom kraji a na východnom Slovensku. „V rámci IDS mesačne prepravíme viac ako 1,3 milióna cestujúcich, čo potvrdzuje, že jednoduchší systém dokáže motivovať obyvateľov k využívaniu verejnej dopravy. Kombinácia viacerých dopravcov umožňuje dosiahnuť synergický efekt a zabezpečiť komfortnú a efektívnu prepravu pre cestujúcich,“ dodal Drevický.

Podmienka skutočného jednotného lístka

Dokončenie projektu môže podľa ÚHP za určitých okolností zjednodušiť nákup cestovných lístkov pri cestách s prestupmi. Aby išlo o skutočný jednotný lístok, je potrebné zjednotiť tarify dopravcov, bez toho by si cestujúci pri prestupoch stále potreboval kúpiť lístky od rôznych dopravcov. 

„Rýchlejšie cestovanie by mohla priniesť hlavne koordinácia vlakov, regionálnych autobusov tak, aby sa pri prestupoch minimalizovali čakacie časy. Koordinácia cestovných poriadkov nie je súčasťou projektu,“ uviedla pre Štandard analytická inštitúcia na ministerstve financií.

Odporúčala zjednotiť tarify dohodou so samosprávnymi krajmi ako objednávateľmi regionálnej autobusovej dopravy. Vyhláška by v spolupráci s krajmi nastavila pravidlá jednotných taríf.

Stovky miliónov na diaľnice. Peniaze zostanú aj na obnovu vozoviek a mostov

Mohlo by Vás zaujímať Stovky miliónov na diaľnice. Peniaze zostanú aj na obnovu vozoviek a mostov

Podľa analytikov stále platí, že do IT riešenia by sa malo investovať, až keď sú dokončené zmeny zákonov a procesov a IT môže plne fungovať. „V tomto prípade by tak vývoju IT aplikácie malo predchádzať minimálne zjednotenie taríf,“ upozornili.

Hlavným cieľom plánu obnovy je prilákať viac ľudí do verejnej dopravy a na to okrem aplikácie treba aj kvalitnejšiu a rýchlejšiu verejnú dopravu bez dlhého čakania na prestup. „Netreba sa preto zamerať len na aplikáciu cestovného lístka, ale aj na lepšiu koordináciu spojov a ďalšie opatrenia,“ tvrdí ÚHP.

MHD v Trenčíne. Foto: Ľubomír Chochula

Podoba tarify závisí od rokovaní s objednávateľmi dopravy

Finálna verzia tarify podľa NADA závisí od výsledkov rokovaní so zapojenými objednávateľmi dopravných služieb. Túto oblasť totiž treba rozdeliť do dvoch základných skupín - na systém fungovania NICL a konkrétne ceny cestovného v jednotlivých druhoch dopravy a jednotlivých územiach v kompetenciách príslušných objednávateľov.

„Naším cieľom je poskytnúť cestujúcej verejnosti čo najvýhodnejšie a najkomfortnejšie podmienky,“ zareagovala NADA. Keďže zákon umožňuje objednávateľom ich tarifu manažovať podľa svojich rozpočtových možností a priorít, dúfa, že spoločne nájdu pre cestujúcich v každom regióne to najlepšie nastavenie a motiváciu pre využívanie jednotného cestovného lístka. 

Analytici z ÚHP tiež poukázali na to, že nie je jasné, do koľkých dopravných prostriedkov je potrebné nakúpiť validačné zariadenia (takzvané Bluetooth majáky). Pred ich nákupom za viac ako osem miliónov eur odporúčali najprv zistiť, koľko vozidiel je nimi potrebné vybaviť a až následne ich podľa potreby nakupovať. 

Takisto odporúčali pri každom nákupe služieb čo najlepšie odhadnúť ich rozsah a priebežne ich využívanie kontrolovať.

Odborník poukazuje na viaceré možné problémy

Dopravný analytik Jozef Drahovský predpokladá, že projekt jednotného cestovného lístka by mal zjednodušiť kúpu lístka, umožniť väčšiu flexibilitu v zmene trasy a cieľa či vrátenie peňazí pri nepoužití služby.

„Mal by mať výsledný finančný prínos pre cestujúcich aj pre dopravcov. Ďalším výsledkom by mala byť verejne dostupná štatistika záujmu o cestovania pre nastavenia trás a časových grafikonov,“ vyjadril sa pre Štandard. Celosvetovo je podľa odborníka trend zjednodušenia objednávania a platenia za prepravné služby s výsledným finančným benefitom.

Štátny tajomník Harbuľák: Chceme viac zahraničných turistov, ale nie na úkor Slovákov

Mohlo by Vás zaujímať Štátny tajomník Harbuľák: Chceme viac zahraničných turistov, ale nie na úkor Slovákov

Problém môže byť presne to, čo sa už objavilo po takýchto pokusoch na lokálnej úrovni. „Nedostatočná analýza požiadaviek cestujúcich a dopravcov, nedostatočne spracovaný a navzájom neodsúhlasený finančný model, nedomyslené technické riešenie,“ vymenoval Drahovský.

Uzatvorený systém zas môže umožniť zapojiť sa do neho len pre vyvolených dopravcov, čo môže pôsobiť korupčne a kartelovo vrátane nátlakových kartelových dohôd.

Pripomenul, že v minulosti niektoré taxikárske spoločnosti žiadali zakázanie poskytovania taxi služieb pre iné spoločnosti, ktoré fungovali bez telefonického dispečingu a bez stanovíšť. Tlačili na mesto, aby určilo minimálnu cenu za objednanie taxíka, za kilometer jazdy a minimálnu objednávku celkom, aby nikto nemohol dodávať taxi službu lacnejšie.

„Ďalším rizikom je arogancia ľudí s veľkou právomocou vo vnútri organizácie. Veľmi dobrý príklad je parkovacia politika v Bratislave. Hoci pri jej zavádzaní analytici odporúčali systém nastaviť tak, aby zákazník mohol oznámiť začiatok parkovania a potom oznámiť koniec parkovania, aby následne bol poplatok vyúčtovaný na sekundy,“ ozrejmil Drahovský.

Cestujúci na železničnej stanici. Foto: zssk.sk

Aj tak rozhodli, že jediná možnosť je zaplatiť na začiatku parkovania a zaplatené peniaze pri skoršom ukončení parkovania sa nevracajú. Až po medializácii takýchto prípadov sa mesto rozhodlo ustúpiť a umožnilo parkovanie predčasne ukončiť.

Práve od takýchto detailov podľa dopravného analytika záleží, či investíciu do jednotného cestovného lístka budú hodnotiť so všeobecným prospechom alebo nie. Treba počítať s tým, že na vyrovnané hospodárenie musia tržby zo zakúpenia cestovných lístkov stúpnuť o výšku investície aj o náklady na prevádzku systému, pričom dopravcovia nedostanú ani o euro viac.

Hlavným rizikom môže byť čas prípravy projektu

ÚHP považuje za hlavné riziko projektu čas, na čo upozorňoval už v hodnotení projektu vlani v júli a následne aj v aktualizácii koncom minulého roka. „Do júna 2026 totiž nestačí len pripraviť aplikáciu, ale je potrebné aj zjednotiť tarify, čo si vyžaduje dohodu medzi objednávateľmi verejnej dopravy. Z tohto dôvodu sme odporúčali vypracovať detailný harmonogram a určiť zodpovednosť za jednotlivé úlohy aj pre aplikáciu, aj pre tarify,“ dodala inštitúcia.

NADA zatiaľ nevidí dôvod, prečo by projekt jednotného cestovného lístka nemala stihnúť v určenom termíne, čiže do apríla 2026. Projekty financované z plánu obnovy musia byť hotové do júna budúceho roka.

Ženy budú voziť iba ženy. Prevratná novinka v taxislužbe

Mohlo by Vás zaujímať Ženy budú voziť iba ženy. Prevratná novinka v taxislužbe

Na hodnotenie priebehu realizácie je podľa nej v tejto fáze ešte príliš skoro. „Harmonogram projektu bol nastavený tak, aby umožnil dodávateľovi splniť všetky požiadavky v rámci dohodnutej lehoty 425 dní od uzavretia zmluvy,“ vysvetlila organizácia.

Akékoľvek prípadné posuny v harmonograme bude riešiť v súlade so zmluvnými podmienkami a platnou legislatívou. „Naším cieľom je, aby bol systém NICL spustený včas a plne funkčný,“ dodala NADA s tým, že priebežne sleduje priebeh implementácie a v prípade potreby prijme kroky na minimalizáciu rizík.