Ešte v roku 2019 sa zdalo, že toxická maskulinita upadla do zabudnutia. Najväčšie americké technologické firmy navzájom súperili o sponzorstvo pochodov Pride a na tieto účely venovali značné finančné prostriedky. Špecializované tímy sa neúnavne snažili o integráciu transrodových osôb na pracoviskách. Zdalo sa, že rovnosť a rodová neutralita zvíťazia a privedú spoločnosť k nádejnej, bezuhlíkovej budúcnosti.
V centre tejto progresívnej vízie stál prechod od živočíšneho mäsa k rastlinným alternatívam. Už aj deti chápali, že chov zvierat znečisťuje životné prostredie viac než rastlinné poľnohospodárstvo. Formoval sa tak nový typ človeka a jeho strava sa mala prispôsobiť ekologickým požiadavkám bezuhlíkového sveta.
V roku 2025 sa však do Bieleho domu vrátil Donald Trump. Tvrdí chlapi a brokracia sú späť. Ukázalo sa, že progresívna ideológia ich nedokázala úplne rozdrviť.
Krátko nato obletel svet záber Donalda Trumpa, Elona Muska a Roberta F. Kennedyho ml., ako spolu jedia hovädzie hamburgery z reťazca McDonald’s a pijú kokakolu, pričom pred nimi ležia na stole rozhádzané obaly. Táto hostina, naschvál zachytená na palube lietadla, signalizovala práve prebiehajúcu kultúrnu zmenu. Kedysi populárne progresívne ideológie – woke kultúra, ekológia, transrodové otázky či rastlinné „mäso“ – boli oficiálne vyhlásené za passé.
Tento obrat však nenastal zo dňa na deň. Osud bol spečatený už dávnejšie. Na to, aby sa určitá vec stala trendom, musí najprv prilákať kapitál investorov. Práve preto sú akciové trhy dobrými indikátormi trendov – ukazujú nielen to, čo momentálne letí, ale aj to, čo prináša zisky. Ako teda trhy predvídali úpadok predošlého trendu?
Vzostup a pád rastlinných náhrad
Návrat brokracie so sebou totiž nevyhnutne priniesol aj úpadok predchádzajúceho trendu. Ako raz poznamenal Pascal, príroda neznáša vákuum.
Zoberme si napríklad firmu Beyond Meat, jedného z najvýznamnejších zástupcov svojho odvetvia, či výrobcu vegánskeho mlieka Oatly. Už v roku 2019 vstúpil sľubný startup Beyond Meat na americký akciový trh, pričom prilákal významných investorov, ako je Bill Gates, Leonardo DiCaprio, spoluzakladateľ Twitteru Biz Stone či organizácia Humane Society. Byť moderný, ekologický a humánny – v podstate byť „dobrý človek“ a zachraňovať planétu – znamenalo aj investovať.
Akcie firmy debutovali na úrovni 21 amerických dolárov, čo viedlo k oceneniu spoločnosti na 1,2 miliardy dolárov. Spolupráca s gigantmi ako McDonald’s, KFC a Starbucks následne ceny akcií zvýšila. V lete 2019 dosiahli hodnotu 210 dolárov za akciu, čím sa trhová hodnota firmy dostala nad 14 miliárd dolárov, čo prevyšuje dnešnú hodnotu spoločnosti Porsche (12,2 miliárd dolárov).
Napriek neustálym stratám boli akcionári presvedčení, že ľudia časom nahradia tradičné šťavnaté steaky rastlinnými alternatívami, aby pomohli zachrániť planétu.
Realita sa však čoskoro pripomenula. Dnes sa akcie spoločnosti Beyond Meat obchodujú len za 3,4 dolára za akciu a jej trhová kapitalizácia klesla na 267 miliónov dolárov. Sľubovaný rast sa nikdy nedostavil.
Vo februári 2025 spoločnosť Beyond Meat vykázala tržby za štvrtý kvartál roka 2024 vo výške 76 miliónov dolárov so stratou 0,65 dolára na akciu. Príjmy dosiahli svoj vrchol v roku 2022 na úrovni 147 miliónov dolárov a odvtedy klesajú. Investori z roku 2019 utrpeli veľké straty.
Aj keď trh s rastlinným „mäsom“ rastie, deje sa tak veľmi pomaly. Spoločnosť očakáva, že v roku 2025 vzrastú tržby len o dve percentá. Návrat akcií na ich vrchol by si vyžadoval nárast o 5 728 percent, čo je nepravdepodobný scenár.
Spoločný pád: Beyond Meat a Starbucks
Ideologickú orientáciu spoločnosti Beyond Meat najlepšie ilustruje spolupráca s firmou Starbucks. Tá sa zrodila v Kanade, kde si zákazníci mohli kúpiť sendviče s čedarom a vajíčkom od spoločnosti Beyond Meat. Tento vzťah išiel nad rámec bežného marketingu a zakladal sa na spoločnej ideológii, ktorá sa stavala proti brokracii.
Cieľom spoločnosti Starbucks je stať sa do roku 2030 „zdroj-pozitívnou“ a nahradiť živočíšne mäso rastlinnými alternatívami. Ide o voľbu s podporou jasných čísel: pri výrobe hovädzieho mäsa sa vyprodukuje 60 kilogramov oxidu uhličitého na kilogram, zatiaľ čo pri rastlinných náhradách len dva až tri kilogramy. Uprednostňovanie zdravia planéty pred spokojnosťou zákazníkov však viedlo k poklesu lojality spotrebiteľov.
Príbeh spoločnosti Starbucks odráža aj širšiu kultúrnu zmenu. Značka, ktorá bola kedysi symbolom mladistvého životného štýlu, sa v priebehu dvoch desaťročí takmer nevyvíjala – s výnimkou rastúcich cien, ktoré skôr odrádzajú, než priťahujú. Navyše pôvodná klientela Starbucksu, hipsteri, buď zostarla, alebo si založila rodiny, čím sa znížil pôvab spoločnosti ako miesta na stretávanie sa s ľuďmi. Mládežnícka ikona čoraz viac pripomína čakáreň pre starnúcich minimalistov, ktorých zachvátila existenciálna úzkosť.
V reakcii na to najali akcionári Briana Niccola, ktorý sa preslávil záchranou mexických reštaurácií Chipotle. Ponúkli mu ročný plat vo výške 1,6 milióna dolárov, podpisový bonus 10 miliónov dolárov, opcie na akcie v hodnote 75 miliónov dolárov a firemné lietadlo na dochádzanie medzi mestom Newport Beach a Seattlom.
Posledná menovaná výhoda mimoriadne podráždila aj tých najzarytejších hipsterov, pretože podkopala záväzok spoločnosti Starbucks k pozitívnemu využívaniu zdrojov. V tom spočíva zásadný rozdiel: zatiaľ čo odporcovia brokracie zriedkakedy žijú podľa svojich ideálov, osobnosti ako Musk alebo Thiel, či už ich človek obdivuje, alebo zatracuje, svoje presvedčenie dôsledne stelesňujú.
Kľúč k úspechu
Podľa prieskumu spoločnosti Deloitte, ktorý sa zameriaval na generáciu Z a mileniálov, považuje 86 percent respondentov zmysel práce za nevyhnutný pre spokojnosť v práci. Cieľ si však vyžaduje autentickosť, a to život v súlade s vyznávanými hodnotami.
Práve táto túžba vydláždila cestu k oživeniu brokracie. Takzvaný wokewashing a greenwashing zlyhávajú, pretože týmto ideológiám chýbajú autentickí predstavitelia, ktorí by skutočne stelesňovali vnútorný pokoj a šťastie.
Pád spoločnosti Beyond Meat nám ukazuje, že trhy slúžia ako spoľahlivé barometre trendov. Klesajúca cena akcií spoločnosti Tesla odráža viac než len Muskovo bohatstvo alebo stratégie predaja nakrátko. Odzrkadľuje aj popularitu brokracie a odmietanie ekologického prístupu.
Akcie spoločnosti Tesla sa teraz prepadajú, ale Musk už v minulosti medvedie trhy zvrátil. Pokiaľ však Musk nanovo nedefinuje príbeh Tesly, hrozí, že spoločnosť skončí ako symbol zanikajúcej ideológie.
Zhrnutie
Rýchly obrat od progresívnych ideológií prišiel náhle. Medzi ne patrila rodová neutralita, ekologické povedomie a rastlinné alternatívy. Teraz sa však opäť presadila takzvaná brokracia. Tento posun zdôrazňuje úlohu akciového trhu. Trh pôsobí ako presný ukazovateľ spoločenských trendov. Spoločnosť Beyond Meat zaznamenala dramatický vzostup a následný pád. Príťažlivosť spoločnosti Starbucks tiež začala klesať. Oba prípady odrážajú klesajúcu dôveru investorov, ktorí pochybujú o udržateľnosti a takzvanom woke kapitalizme. Toto sa stane, keď sa ideály oddelia od autentickej reality.