Bro-CEO: noví alfa samci v Silicon Valley
Mark Zuckerberg chce byť len jedným z „chlapcov“. Už roky sa snaží zbaviť svojho imidžu čudného programátora v mikine s kapucňou, ktorý vytvoril Facebook vo svojej izbe na internáte. Žiadne jeho predstavenie sa v novom svetle však nebolo také okaté – alebo hodné vytvorenia mémov – ako virálne video zo 4. júla, na ktorom generálny riaditeľ spoločnosti Meta surfuje na jazere, popíja pivo a drží americkú vlajku ako člen bratstva patriotov. Napriek snahe pôsobiť cool a bezstarostne bolo toto video jasným pokusom zaradiť sa k novej vlne technologických lídrov: takzvaných bro-CEO.
Dnešní mocní hráči – Bezos, Musk a dokonca aj Zuckerberg – už nie sú len tichí géniovia. Teraz sa odvážne hlásia k tomu, čomu sa venujú „cool“ ľudia: bojové umenia, mémová kultúra a vysokorizikový štýl vedenia. Títo technologickí lídri sa vedia rovnako dobre porozprávať s podcastovým gigantom a fanúšikom MMA Joeom Roganom, ako aj s manažérmi firiem a so svetovými lídrami.
Vzostup lídrov typu bro-CEO signalizuje radikálny posun v technologickej kultúre. Táto sféra už nie je len pre nesmelých bifľošov, ale pre mužov činu, ktorí sa neboja konať rýchlo a narúšať zaužívané postupy.
Vzostup lídrov bro-CEO
Moderný generálny riaditeľ technologickej spoločnosti je na míle vzdialený od tradičných nevýrazných generálnych riaditeľov 20. storočia, pričom sa nebojí vykrútiť zopár rúk — niekedy doslova. Zuckerberg, kedysi ítečkár s útlymi ramenami, mnohých šokoval svojou drastickou premenou potom, ako začal praktizovať brazílske džiu-džicu (BJJ). Trénoval od pandémie COVID-19, v máji 2023 získal medailu na svojom prvom turnaji a v júli získal modrý pás.
Pozornosť vzbudili aj jeho fyzické zmeny. Joe Rogan si nedávno všimol, že má hrubší krk – čo je v bojových umeniach výhodou. Ešte pozoruhodnejšie však je, že Zuckerbergova rétorika sa zmenila, pričom nazval svet biznisu „vykastrovaným“ a hladným po „mužskej energii“ – čo by starý Zuck nikdy takto otvorene nevyjadril.
Jeff Bezos, zakladateľ spoločnosti Amazon, si takisto prešiel fyzickou premenou, keď sa zbavil svojho pôvodného knihomoľského imidžu a premenil sa na svalnatého alfa samca. Jeho intenzívny silový tréningový režim, ktorý okrem iného pozostáva z mŕtvych ťahov a tlaku na lavičke, a strava odzrkadľujúca štýl bro s posadnutosťou bielkovinami, urýchlili jeho premenu. Niektorí si kládli otázku, či bola úplne prirodzená.
A Elon Musk, hoci neohuruje až tak svojím fyzickým výzorom, prijal prvky brokultúry prostredníctvom hrania hier, kontroverzných verejných postojov a hravých, no riskantných kúskov, ako napríklad výzvy Zuckerbergovi na zápas v klietke. Áno, čítate správne – zápas v klietke. Hoci sa tento zápas nikdy neuskutočnil, Muskove výstrelky ukazujú, že sa stotožňuje s novou vlnou technologických lídrov na testosterónový pohon.
Svet technológií, oblasť, ktorá sa tradične nespája s hypermaskulínnymi mužmi, teraz ovládajú alfa samci.
Zmena kultúry?
Fenomén bro-CEO je dôsledkom širšej kultúrnej zmeny, ktorá sa odohráva vo svete technológií. Technologický sektor už nie je miestom určeným výlučne pre počítačových maniakov, ktorých si na telesnej výchove vyberali do tímov ako posledných. Lukratívne kariérne príležitosti a povesť priestoru, kde sa skutočne „dejú veci“, teraz priťahujú ľudí z rôznych oblastí života – vrátane ľudí z kategórie bro.
Výsledkom je vznik archetypu tech-bro, ktorého charakteristické črty sú ochota riskovať, súťaživosť, občasná arogancia a presvedčenie, že práve tí, ktorí pracujú najtvrdšie a najdlhšie, dosiahnu najvyššie pozície.
Zrejme nikoho neprekvapí, že tento posun nebol všade prijatý s nadšením. Kritici uvedeného trendu tvrdia, že prehliada ženy a menšiny, potláča inkluzívnosť a buduje toxické pracovné prostredie.
Podľa správy TrustRadius 2021 Women in Tech Report až 72 percent žien v technologickom sektore tvrdí, že pracovalo v prostredí, v ktorom prevládala takzvaná brokultúra. Na porovnanie, iba 41 percent mužov to vníma rovnako, čo ukazuje rozdielne vnímanie tejto kultúry. S tým, ako sa generálni riaditelia stávajú čoraz viac viditeľní – a ako v prípade Zuckerberga aj odvážnejší –, sa ženy môžu cítiť čoraz viac odcudzené od sveta technológií.
Keďže značky sú čoraz viac späté s konkrétnymi osobnosťami, imidž spoločností pod vedením bro-CEO môžu poškodiť výstrelky takto ladených lídrov. Podobne to môže odradiť aj potenciálnych zamestnancov, ktorí sa necítia ako súčasť brokultúry.
Na druhej strane môže práve nová generácia sebavedomých technologických lídrov prilákať mnohých ľudí, ktorí uprednostnia oblasť technológií pred sektormi, v ktorých tradične prevláda brokultúra, napríklad financie alebo právo.
Vzostup lídrov typu bro-CEO tak odráža jasný posun v technologickej kultúre, v rámci ktorej sa vedenie mení nad rámec tradičných stereotypov o zdržanlivých intelektuálnych zakladateľoch. Osobnosti ako Zuckerberg, Bezos a Musk sú tvárami novej vlny brokultúry, ktorá definuje súťaživosť, riskovanie a mužnosť ako nové trendy. Otázky týkajúce sa inkluzívnosti a toxicity sa množia, jedna vec je však jasná: noví technologickí alfa samci sa nechystajú ustúpiť do úzadia.
Zhrnutie
Noví technologickí lídri nielen budujú impériá, ale aj posilňujú, rozdávajú údery a nanovo definujú vedenie. Kým kedysi technológie definovali bifľošskí inovátori, dnes im dominujú lídri typu bro-CEO, ako Mark Zuckerberg, Jeff Bezos či Elon Musk. Zuckerbergova fyzická transformácia vďaka brazílskemu džiu-džicu, Bezosov intenzívny silový tréning a osvojenie si internetovej mémovej kultúry zo strany Muska naznačujú prechod od tichej geniality k alfa samčiemu štýlu vedenia. Niektorí obdivujú ich sebavedomie a ambície, iní však tvrdia, že tento posun podporuje vyčleňujúce a hyperkonkurenčné prostredie. S meniacou sa technologickou kultúrou je zrejmé, že dnešní generálni riaditelia neformujú len svoje odvetvie, ale formujú aj sami seba.